V kvalifikaci u předních týmů většina pilotů potvrdila převahu nad svými kolegy z minulého roku. Sebastian Vettel vyhrál s obrovským náskokem, který nedokázal pochopit ani Mark Webber a neváhal si detailně prohlížet vůz svého kolegy. Vettel byl k nezadržení a druhému Hamiltonovi nadělil 0,8 sekundy - bez KERSu.
Kdyby ho Red Bull využíval, jeho náskok na nejbližší pronásledovatele by narostl min. na 1,3 sec. Red Bull vše získával zejména ve třetím, aerodynamicky náročném sektoru. Vettel byl v rychlé šikaně (zatáčky 11 a 12) o 17 km/h rychlejší než Hamilton a o 25 km/h rychlejší než ostatní týmy středu pole. Na okruzích vyžadujících dobrou aerodynamiku může být náskok rakouské stáje ještě markantnější.
V Melbourne se však Hamilton Vettela překvapivě držel a do prvních zastávek na něj vytvářel velký tlak. McLarenu však nevyšlo pozdržení Vettela Buttonem a po nadějích bylo, když došlo k poškození Hamiltonovy podlahy. Monopost M4-26 se zdál být mnohem ohleduplnější k pneumatikám než RB7. Dvě kola po Vettelově zastávce byly stále v dobrém stavu a nic nenaznačovalo, že by navzdory zvýšené zátěži vznikající využíváním KERSu neposloužily ještě déle - nebylo-li by to ovšem nevýhodné vzhledem ke zvolené strategii. Právě zadní pneumatiky by mohly Red Bull limitovat v maximálním využití potenciálu jejich vozu.
U McLarenu zažili obrovskou úlevu a radost z toho, že s novým vozem vůbec poprvé ujeli bez přerušení vzdálenost závodu. Během předsezónních testů kvůli problémům s výfuky a hydraulikou toho nebyli schopni. Své sofistikované řešení výfuků museli na chvíli uložit k ledu, podle Whitmarshe se k němu možná vrátí - pokud by se ho totiž podařilo na voze zprovoznit, získal by tým z Wokingu další vteřinu k dobru. V Austrálii se s jednoduššími výfuky a na rychlo vyrobeným, o pár kg těžším difuzorem z titanu ale dokázali zmátořit a svou rychlostí překvapili všechny soupeře - včetně sebe samotných.
První tabulka uvádí vzájemné srovnání týmových kolegů v sobotní kvalifikaci. Vypustil jsem z ní piloty Williamsu, protože Rubens Barrichello nebyl v prostřední části kvůli smyku a následném uvíznutí v kačírku schopen zajet ani jedno měřené kolo. V Q1 za ním Maldonado zaostal o pouhých 28 tisícin sekundy.
Tab. č. 1 - Kvalifikace
U Ferrari měl Fernando Alonso nad svým kolegou jasně navrch. Krom horšího startu patřil v závodě k nejrychlejším vůbec, svého kolegu Felipeho Massu předčil po celý víkend. Brazilec si před sezónou dělal velké naděje, po Melbourne je ale zlomeným mužem.
Víkend byl pro Scuderii ale zklamáním, po výborných výkonech v předsezónních testech přirozeně očekávala více. Trápila se zejména v kvalifikaci s teplotami pneumatik, ani její inženýři však nevěřili, že by pouze díky nim ztrácela sekundu na kolo.
Tým potřebuje pochopit, co stojí za problémem s pneumatikami, které jim navíc v závodě odcházely rychleji než soupeřům. Nezbývá než doufat, že to souviselo s charakteristikou trati v Melbourne. V Sepangu mají panovat mnohem vyšší teploty, což by mohlo týmu pomoci k mnohem vyšší konkurenceschopnosti, jakou jsme například mohli pozorovat během testů v Barceloně.
Mercedes zažil zklamání ještě větší než jejich italský rival. Potýkal se s nejrůznějšími technickými problémy již od pátku, piloti se nemohli věnovat nastavení a na rychlosti to bylo znát. Nico Rosberg pokračuje v loňském stylu - v porážení svého zkušenějšího kolegy Michaela Schumachera, jenž opět nepostoupil ani do poslední části kvalifikace. Ze závodu museli oba odstoupit po kolizích, které zavinili soupeři.
Potěšení naopak mohou být u Renaultu, kde Vitalij Petrov udělil podstatně zkušenějšímu Heidfeldovi menší výprask. Němec uvízl společně s Lotusy, HRT a Virginy v první části kvalifikace, čímž si zhatil naděje na lepší výsledek. Po startu z chvostu pole se zapletl do kolize, při níž došlo k velkému poškození pravé bočnice a narušení aerodynamiky, což ho připravilo o jakékoliv pomýšlení na body. Petrov naopak navázal na Abú Zabí, předvedl výborný výkon a opět dojel před Alonsem, navíc na pódiu.
Výkony potěšili oba piloti Sauberu. Nedělali chyby a byli rychlí po celý víkend. Svou strategií šokoval Sergio Pérez, jenž na měkké směsi vydržel 35 kol! Uvěřit tomu nemohl ani samotný šéf Pirelli Paul Hembery, který si myslel, že se obsluha dat spletla a jen si nevšimla jeho druhé zastávky. Sergio však předvedl skvělou jízdu, ohleduplnou k pneumatikám, k čemuž mu pomohl také dobře stavěný vůz. Škoda, že po závodě museli být oba piloti kvůli nedodržení poloměru zakřivení horní klapky zadního křídla vyloučeni. Technický ředitel James Key přijde minimálně o prémie.
Toro Rosso udělalo přes zimu velký pokrok, oba jezdci předváděli konzistentní výkony. Tým ukázal, že letos má na to pravidelně sbírat body a právem si je také z Austrálie odvezl. Zklamáním jsou naopak výkony Force Indie, která mířila mnohem výše než na pozici nejpomalejšího z tradičních týmů.
Trochu více jsem čekal i u Lotusu. Do soboty to bylo velké zklamání - v kvalifikaci ztrácel 2 sekundy na Di Restu a 3 sec na Sutila. V neděli už to bylo lepší - v závodě ztrácel na Force Indii pouze jednu sekundu, což byla úleva. Lotus definitivně přes zimu učinil pokrok a auto má potenciál. Podaří-li se jim vyřešit zahřívání pneumatik podobně jako Ferrari, mohli by v první části sezóny Force Indii potrápit. S postupem času jim ale zřejmě indická stáj kvůli lepšímu zázemí a progresivnějšímu vývoji bude unikat.
Virgin vyvíjený bez vteřiny strávené v aerotunelu ztrácí ještě více než v minulém roce. Zdá se, že doba pro vývoj vozu výlučně za použití CFD je ještě nějaký ten pátek vzdálená. Timo Glock nadělil novému kolegovi Jeromemu d'Ambrosiovi v kvalifikaci téměř vteřinu, v ale závodě kvůli technickým problémům prostál 9 min v garáži.
HRT nemá cenu zatím zmiňovat, tým nestihl připravit na tréninky oba vozy, do kvalifikace nastoupil se starým křídlem, protože to nové s přední nárazovou strukturou na špičce nosu dosud neprošlo crash-testy FIA.
Tab. č. 2 - Nejrychlejší kola závodu
Poslední dvě tabulky se týkají závodu. V první jsou piloti řazeni dle dosažených nejrychlejších kol, ve druhé podle čisté průměrné závodní rychlosti. Výsledný čas je průměrem průměrováním všech čistých kol, mezi něž jsem nebarl v úbahu první kolo a ta, kdy piloti zajížděli (in-lap) a vyjížděli (out-lap) z boxů (nejedná se tedy o prostý aritmetický průměr odvozený z výsledného času závodu vyděleného počtem kol).
Tab. č. 3 - Průměrné čisté závodní kolo
Shrnutí víkendu - články
- představení okruhu
- kvalifikace + startovní rošt (grafika)
- prohlášení týmů po kvalifikaci
- závod + výsledky
- prohlášení týmů po závodě
- nejrychlejší kola
- zastávky v boxech a stinty
- fotogalerie (315 snímků, možnost filtrování)