GP USA: Drama do posledních metrů svědčilo i přes potíže Verstappenovi

Robert RoBertino Pavelka, 23. října 2022, 22:50 Aktualizováno 23.10.2022, 23:40 Google+

Grand Prix na okruhu COTA se vrátila do řad šampionátu po pauze způsobené plandemií COVID-19 a jako by chtěla odškodnit fanoušky královny motorsportu, připravila skutečně nesmírně napínavý závod se souboji na ostří nože až do posledních metrů.

Počet komentářů:  32 komentářů (Poslední 24.10. 20:09) Napište svůj názor
Lewis Hamilton měl kýžené vítězství opravdu na dosah ruky (ilustrační foto)

Lewis Hamilton měl kýžené vítězství opravdu na dosah ruky (ilustrační foto) | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Větrný kotel v Austinu nebyl jedinou zkouškou připravenosti pilotů. Panovalo značné horko (vzduch 31°C, trať o sedm stupňů teplejší) a zmíněný vítr dosahoval rychlosti až 19 km/h. Ze škály Pirelli byla k dispozici střední tvrdost C4 - C2, přičemž s výjimkou pilotů Alpine a Haas, startujících na nejtvrdší směsi (Ocon ovšem vyrazil do závodu z pit-lane) zvolili všichni žlutě označené pneumatiky.

Sainz jr. na startu neudělal nic špatně, jenom nezachytil nástup Verstappena a po třicetimetrovém převýšení v první zatáčce jeho závod skončil. Jako torpédo přiletěl zleva Russel a vůbec neodhadl své brzdné schopnosti, trefil Španělovo Ferrari do levého zadního kola a roztočil ho. Carlos sice jako poslední obkroužil celé kolo, ale v boxech byl ihned zatlačen do garáže. Incident byl prošetřován komisaři a Russell za něj dostal v 6. kole penalizaci + 5 vteřin.

Nebyla to jediná strkanice - v zatáčce 9 se "potkali" Pérez a Bottas, když Mexičan najel zleva do Finovy Alfy - odnesl to poškozeným wingletem na pravé straně, ale i když byl v minulosti například Magnussen za podobný postih oceněn černo-oranžovou vlajkou, Checo si klidně plul po trati dál, až mu na rovince při útoku na Strolla poškozená část ulétla docela. 

První výměny zahájili Albon a Zhou (10. kolo), poté Bottas, Cunoda a Ricciardo (11.) a pak už se dostalo ke slovu celé startovní pole: Hamilton ve třináctém, Vestappen a Russel o kolo později, Pérez a Norris v patnáctém, nezvykle vysoko jedoucí Stroll v šestnáctém. Téměř všichni přešli na tvrdé pneumatiky, pouze Albon, Cunoda a Stroll opakovaně sáhli po středně tvrdé směsi. 

Zatímco špička najela do 18. kola, zavlály v zatáčce 19 žluté vlajky, neboť Bottasova Alfa se náhle "utrhla" a Fin skončil bezmocně v kačírku. Okamžitě se na trati objevil safety car a jeho přítomnosti využili Leclerc, Vettel, Alonso, Ocon, Schumacher, Magnussen a Albon k výměně "zadarmo". Maršálům trvalo do 21. kola odstranění překážejícího monopostu, takže na začátku 22. kola proběhl restart pole ve složení Verstappen, Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Stroll, Gasly, Alonso, Norris, Cunoda, Ocon, Schumacher, Zhou, Magnussen, Ricciardo, Albon a Latifi. Ovšem závodilo se jen půl kola - na v půli rovinky za zatáčkou 11 zaútočil Alonso na Strolla a ten nečekaně uhnul doleva, takže Španěl najel na záď Aston Martinu a téměř sto metrů absolvoval na zadních kolech, než narazil do bariéry na levé straně. Stroll se roztočil a zádí se zabořil do svodidel na opačném kraji tratě. Kupodivu Fernando z tohoto karambolu odjel, kromě pneumatik měl poškozený přední spoiler a zdemolované pravé zrcátko (to mu definitivně upadlo ve 49. kole při předjíždění Magnussena, a až do konce závodu se povalovalo na rovince), ale po zastávce v boxech pokračoval!

Tak tedy druhý safety car a v nájezdu do 26. kola vyrazilo pole ve složení Verstappen, Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Gasly, Cunoda, Norris, Schumacher, Ocon, Magnussen, Ricciardo, Albon, Latifi, Alonso a Zhou. Druhé zastávky začal Hamilton s Norrisem (35.), kolo nato dorazili do boxů Verstappen a Leclerc. Zatímco u Ferrari proběhlo vše bez potíží, mechanici u Holanďanova vozu marně zápolili s pistolí u levého předního kola. Trvalo to 11,1 vteřin, než mohl Max opět vyrazit na trať, pochopitelně za Hamiltonem a Leclercem. Neopomněl podrobit do vysílačky tým sžíravé kritice, načež se mu dostalo upozornění, že cíl je ještě daleko, aby s tím něco udělal. 

Přes značnou rozladěnost už ve 39. kole zaútočil staronový mistr světa na Leclerca, ale ten mu jeho atak v zatáčce 1 vrátil. Max tedy musel využít druhého pokusu na rovince a před zatáčkou 12 se posunul před Ferrari. Na Hamiltona ztrácel 4,446 vteřiny a zpočátku to nevypadalo, že by ukrajoval z Lewisova náskoku nějakým zásadním způsobem. Důležité ale bylo, že při poslední výměně nasadil Lewis opakovaně bílé pneu, zatímco Max šel do středně tvrdé směsi. Souboj nakonec vygradoval v 50. kole, kdy Max zaútočil opět na konci dlouhé rovinky. Hamilton se nevzdával a až do zatáčky 17 se pokoušel Verstappenovi jeho vedoucí pozici vzít. Další čtyři kola to byla psychologická bitva, při níž Lewis neustále žaloval, kde podle něj Max překročil traťové limity. Faktem je, že Verstappen dostal v 52. kole černobílou vlajku, takže jakýkoli další prohřešek by znamenal postih. Jenže stejně byl v 54. kole "ocejchován" i Hamilton a poté se odstup začal navyšovat. Nakonec Max pro "povinné" vítězství dojel s komfortním náskokem a mohl tak věnovat vítězství zesnulému Dietrichu Mateschitzovi. 

Leclerc hájil osamoceně barvy Ferrari a pro něj byl rozhodující duel s Pérezem. Mexičan byl mírně handicapován poškozeným předním křídlem, ve 29. kole zkusil Charles útok v zatáčce 12 po vnější straně, ale Mexičan ho šikovně vytěsnil, proto Monačan volil výjezd mimo trať a přenechání pozice. O kolo později už to vyšlo, ovšem Checo je chlapík z tvrdého těsta. Po druhé výměně smazal čtyřvteřinový odstup a mít závod ještě jedno kolo, Charles by nejspíš na stupních vítězů nestál.

Velmi dobrý závod jel Vettel, jenž se dokonce nakrátko při druhé výměně dostal do čela. Aston Martin zvolil strategii dva stinty na žluté plus poslední na tvrdé, ale Sebastian musel vypít kalich hořkosti se vší bolestí - když ve 42. kole zastavil, mechanici také zápolili s výměnou levého předního kola. Němec stál v boxech ještě déle než Verstappen - 16,8 vteřiny a propadl se z potenciální páté příčky na třináctou. Nesložil však ruce do klína, v 50. kole zdolal Zhoua, poté Albona (52.) a v posledním kole mu nedokázal vzdorovat Magnussen, jenž dlouho držel šestou příčku, neboť vsadil na jedinou zastávku. Otázkou je, jak dopadne jeho vyšetřování, protože byl v hledáčku komisařů kvůli ignorování žlutých vlajek.

Russell většinu závodu bojoval s Pérezem, ten se mu však na konci utrhl, a tak Brit zajel v 55. kole do depa, nasadil měkké pneumatiky a získal prémiový bod za nejrychlejší kolo. Blýskl se i jeho krajan Norris, jenž předvedl skvělou druhou polovinu závodu po poslední výměně pneu. Poradil si s Albonem (44.), Oconem (45.), Magnussenem (50.) a v posledním kole i s bojujícím Alonsem. Naproti tomu Ricciardo absolvoval zcela odevzdaný závod.

Martyrium prožil Pierre Gasly, jenž jakoby už chtěl mít anabázi u AlphaTauri za sebou. Nejdřív dostal pět vteřin za nedodržení maximálního odstupu délky deseti vozů při jízdě za SC, pak si penalizaci řádně neodpykal. Kaštany z ohně ale dokázal vytáhnout pro tým Cunoda, pro nějž bylo podstatné zdolání sveřepě se bránícího Albona v 55. kole. Další obětí penalizací byl i Mick Schumacher, pro nějž chvíli svitlo světélko naděje v podobě jízdy na 10. místě. Ve 43. kole ho v zatáčce 12 vytlačil mimo trať Latifi (a dostal za to pět trestných vteřin), Mick byl ovšem stižen podobně v posledním kole kvůli porušování traťových limitů.

Verstappen opět dokázal, že i kdyby mu někdo ukradl z garáže kola, tak by nejspíš dokázal vyhrát. Pravda, tohle bylo emotivní vítězství, neboť na začátku závodu nad boxy na velkoplošné obrazovce svítil Mateschitzův portrét s výmluvným titulkem Danke, Didi! Red Bul uctil památku svého zakladatele nejlepším možným způsobem - definitivně letos získal Pohár konstruktérů. 

GP USA (Circuit of the Americas)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 33 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 251:42:11,687
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 18+ 5,023
3. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 15+ 7,501
4. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing 12+ 8,293
5. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 11+ 44,815
6. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 8+ 53,785
7. 14 Fernando ALONSO espBWT Alpine F1 Team 6+ 55,078
8. 5 Sebastian VETTEL deuAston Martin Aramco Cognizant 4+ 1:05,354
9. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 2+ 1:05,834
10. 22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri 1+ 1:10,919
 
 
11. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team  + 1:12,875
12. 24 Guanyu ZHOU chnAlfa Romeo F1 Team ORLEN  + 1:16,164
13. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing  + 1:20,057
14. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri  + 1:21,763
15. 47 Mick SCHUMACHER deuHaas F1 Team  + 1:24,490
16. 3 Daniel RICCIARDO ausMcLaren F1 Team  + 1:30,487
17. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 1:43,588
 DNF  18 Lance STROLL canAston Martin Aramco Cognizant  nehoda
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finAlfa Romeo F1 Team ORLEN  smyk
 DNF  55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari  chlazeni
 
 Nejrychlejší kolo:
  63 George RUSSELL Mercedes W13
Mercedes M13
Pirelli   1:38,788
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP USA: Drama do posledních metrů svědčilo i přes potíže Verstappenovi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 32, poslední 24.10.2022 20:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 32 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll a Guanyu Zhou ve vzájemném duelu v Brazílii

Stejný počet bodů, velký rozdíl v penězích. Šéf Alfy Romeo o těsném vítězství nad Aston Martinem

Vettel, Sebastian

Kdo by mohl nahradit Helmuta Marka? Odborný poradce už má kandidáta

Fernando Alonso a Esteban Ocon - závod na Imole

Dozvuky rivality? Zklamal mě, říká Ocon o Alonsovi

Mattia Binotto - jsou jeho dny v pozici šéfa Ferrari sečteny?

Houpe se pod Binottem definitivně židle? Ferrari zatím lehce mlží

Esteban Ocon v Mexiku před McLarenem

Gasly je rychlejší než Piastri, myslí si šéf Alpine

Daniel Ricciardo a Max Verstappen na tiskovce po kvalifikaci v Mexiku

Je to definitivní: Ricciardo podepsal s Red Bullem

Startovní čísla - víte proč si piloti vybrali právě to své a jaké mohou vozit?

Věděli jste, proč jezdí Bottas se 77, Hamilton má 44 a Cunoda s 22? Něco málo o startovních číslech

První jízda Fernanda Alonsa s Aston Martinem

Alonso po testu popisuje své první dojmy z Aston Martinu a motoru Mercedes

Po sezóně se v Abú Zabí opět testuje

Alonso, Piastri a další debutovali s novými týmy během testu v Abú Zabí, nejrychlejší trio Ferrari

Sergio Pérez s Red Bullem RB18

Chyba Red Bullu? Horner hájí Pérezovi strategii, díky které se nestal "umírající mouchou"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Startovní rovinka v Austinu

GRAFIKA: Startovní rošt v Austinu po penalizacích Alonsa, Cunody, Leclerca,…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso po testu popisuje své první dojmy z Aston Martinu a motoru Mercedes

  2. Alonso, Piastri a další debutovali s novými týmy během testu v Abú Zabí, nejrychlejší trio Ferrari

  3. Dozvuky rivality? Zklamal mě, říká Ocon o Alonsovi

  4. Je to definitivní: Ricciardo podepsal s Red Bullem

  5. Houpe se pod Binottem definitivně židle? Ferrari zatím lehce mlží

  6. Gasly je rychlejší než Piastri, myslí si šéf Alpine

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud