I když výkonnost nového motoru bude pečlivě sledována, McLaren se musel zaměřit především na aerodynamiku, která byla v posledních sezónách jeho slabší stránkou. Scházel mu přítlak na přední nápravě, protože se trápil s optimální tvorbou vírů mezi předním křídlem a bočnicemi. S jejím vylepšením letos pomáhal Peter Prodromou, který přišel z Red Bullu a pro svého nového zaměstnavatele začal pracovat v září 2014.
Nový vůz má dlouhý konvenční nos, na nose není žádná vyčnívající špička. Vpředu McLaren zůstává u zavěšení push-rod, vzadu volí klasický pull-rod. Airbox nad hlavou pilota obsahuje rozdělené vstupní otvory.
Bočnice jsou velmi úzké a krátké, celá záď je nádherně vyčištěná. Zadní křídlo nepodpírá centrální pilíř, není vidět ani DRS mechanismus. Horní klapka má zvlněnou náběžnou hranu, kterou tým představil minulý rok.
Zavěšení bylo kompletně přepracováno: je opět "houbovité," horní rameno na vnější části s těhlicí vytváří aerodynamický profil na horní straně kaskády brzdového kanálku. Stavitelná tyč (toe link) je vyhnutá dozadu, aby využila volné místo po loňském zákazu křídla nad difuzorem (beam wing). Spodní ramena jsou na rozdíl od těch horních na vnitřní straně blízko sebe.
MP4-30 s novým DNA
"Relativně stabilní technická pravidla mezi sezónami našim inženýrům umožnila přijít s některými novými filozofiemi, které jsme prozkoumali na loňském voze ke konci sezóny. Smísili jsme jej také s určitým vzrušujícím novým DNA," uvádí tým.
"Navíc, naše restrukturalizovaná a posílená inženýrská oddělení získala přesvědčení pro to, aby přišla s několika změnami směru. S tímto v mysli bylo MP4-30 vyvinuto, aby nám poskytl ten nejefektivnější a nejpraktičtější základní balík. Jde o základy, které nabízejí nové vývojové cesty pro průzkum našimi inženýry, aerodynamiky a piloty v letošní sezóně a pro příští rok.
Vůz byl během zimy aerodynamicky vyvíjen. Výsledkem je krásný, elegantní design s přepracovaným řešením nosu, s užším uspořádáním v zadní části - obzvlášť kolem převodovky, a obsahuje zcela novou pohonnou jednotku bod svými úzce přilehlými bočnicemi."
Zadní zavěšení bylo zcela přepracováno (foto: McLaren)
Honda - motor na míru
Technické partnerství s Hondou je pro McLaren obzvlášť vzrušující: "Dosáhnout úspěchu v rámci technických pravidel, to vyžaduje inženýrské řešení na míru, které může být získáno pouze ve spolupráci s továrním partnerem. Honda poskytne know-how, odborné znalosti a sílu k učinění rychlého pokroku a k tomu, aby během sezóny tlačila ve vývoji na všech frontách. Na partnerství budeme dále pracovat, během času bude ale pouze silnější.
K dosažení našich ambiciózních cílů nedojde hned. Vyhrávání v F1 je dlouhým, opakujícím se procesem, který vyžaduje společné úsilí jednu sezónu za druhou. Ale u MP4-30 jakožto u základu McLaren a Honda cítí, že jsou připraveni k tomu, aby dělali rychlé a efektivní pokroky směrem k úspěšné budoucnosti."
Nová pohonná jednotka Hondy nese označení RA615H.
Video: Prezentace McLarenu - Hondy (zdroj: McLaren)
Vyjádření pilotů
Fernando Alonso se už těší na první jízdy: "Naším prvním cílem bude během předsezónních testů se toho co nejvíce o novém voze naučit, porozumět balíku a dostat z něj maximum výkonnosti. Nebude to lehké či bezproblémové, na to jsme však připraveni.
Proč? Protože naše pozornost se bude zaměřovat hlavně na vývoj. McLaren byl v historii charakterizován svou schopností nasazovat na vůz novinky rychle a rozvinout silný balík. Bude to skutečnou předností být první osobou, která bude řídit nový vůz McLaren-Honda MP4-30 v Jerezu. Už se nemůžu dočkat, až začnu to, co bude určitě velmi vzrušující kapitolou v mé kariéře. Nyní jsem motivovaný stejně, jako při první příležitost usednout za volant vozu F1.
Jsem nadšený, že budu usedávat po boku Jensona, skvělého týmového kolegy a velmi zkušeného soupeře. Společně budeme tým posouvat kupředu, učit se, dělat pokroky a případně dosahovat společně ty nejlepší výsledky. Jsme připraveni na novou éru."
Jenson Button pokračuje: "Bylo to zajímavé strávit poslední týdny v továrně: mohli jste v budově skutečně cítit znovu zažehnutý optimismus a pozitivního ducha. Nikdy jsem takovou motivaci mezi kluky nepozoroval. Všichni míříme do Jerezu s ohromným nadšením a na vývoji našeho nového vozu budeme tvrdě pracovat.
Neděláme si ale iluze o tom, že to bude jednoduché. Před námi je obrovská výzva: stáhnout ztrátu na naše soupeře, ale rozhodně se do ní pustíme. Minulou sezónu jsme skončili dobře rozjeti, dosahovali jsme jasných pokroků. Jsem odhodlaný to přenést do roku 2015.
Také se těším na práci s mým novým týmovým kolegou Fernandem a věřím, že naše společné zkušenosti z tratí se vyplatí ve vývojových závodech, abychom náš tým dostali zpět na čelo roštu. Jsem ohromně motivovaný, abych v této nové éře McLarenu - Hondy mohl vytvářet dějiny."
Pohled na nový McLaren MP4-30 zepředu (foto: McLaren)
Vyjádření šéfů McLarenu
Závodní ředitel Eric Boullier při představení uvádí: "Začátek sezóny 2015 je vlastně kulminací období velké změny, a to změny k lepšímu, plus obrovské množství tvrdé práce od všech v našem týmu.
Je to už téměř rok, co jsem dorazil do Wokingu a společně s Ronem [Dennisem] a Jonathanem [Nealem, provozním ředitelem] zahájil rozsáhlou restrukturalizaci v rámci McLaren Racing. Nyní pozorujeme výhody té rozsáhlé restrukturalizace. Výsledkem je posílený, kvalifikovaný a efektivní tým charakterizovaný ničím nezkaleným odhodláním všech v naší organizaci.
Pro tým s tak neuvěřitelným dědictvím jako má McLaren je pro nás ohromně důležité stavět na minulých úspěších. Bude to trvat, než dosáhneme úrovně úspěchů, po kterých toužíme, můžete si být ale jistí tím, že společně s Hondou jsme naprosto soustředěni na to, abychom naplnili potenciál našeho vzrušujícího partnerství.
Pevně věřím, že náš tým je silnější než dříve a že je v té nejlepší pozici, aby MP4-30 posunul ve vývoji kupředu. Pokrok je naším účelem - pevné doklady toho pozorujeme od prvopočátků našeho obnoveného partnerství. Uznáváme, že naše cesta bude vyžadovat obrovské množství tvrdé práce, horlivost a píle od všech, kteří pracují jak v Suzuce, tak i v Sakuře.
Na to jsme ale připraveni a jsme odhodláni stavět na základech, které jsme již položili pro to, abychom se mohli případně těšit z výsledků, po kterých dychtíme. McLaren a Honda jsou naprosto integrováni a sjednoceni v našem účelu. Sdílíme fantastický optimistický směr, že společně v daném čase vytvoříme další dědictví úspěchu."
Výkonný ředitel Ron Dennis poznamenává: "Technologická skupina McLaren je hnána neúnavnou snahou o dosažení technologické dokonalosti, a možná ještě více než kterýkoliv jiný prvek v našem portfoliu to shrnuje Formule 1, kterou má na starosti McLaren Racing a nyní McLaren - Honda.
Toto partnerství se zaměřuje na výkonnost, technologie a inovace. A není lepší příklad, než výsledky, které jsme dosáhli během naší první spolupráce v 80. a 90. letech minulého století. Byl jsem během všech těch let tehdy šéfem týmu, a i když nemám tendenci se ohlížet za minulostí, náš dřívější zápis v podobě vytrvalého úspěchu byl rozhodně nápomocným při tvorbě důvěry, abychom se rozhodli opět spojit s Hondou.
Nyní máme skutečný hlad po tom, abychom předvedli schopnosti obrovského množství talentu, který mezi námi sdílíme. Jsem naprosto odhodlaný hnát se za pokrokem a dosáhnout dalších úspěchů.
I když jsme naši alianci obnovili před mnoha měsíci, odhalení vozu McLaren-Honda MP4-30 vyznačuje začátek dlouhé cesty. Už jsme velký kus ušli, ale zbývá ještě hodně práce před tím, než můžeme očekávat opakování takových úspěchů, ze kterých jsme se těšili zhruba před 25 lety.
Už nyní je jasné, že naše partnerství se vyznačuje obrovskou synergií a potenciálem. Věřím, že společně se dostaneme tam, kde být chceme: jako McLaren - Honda vyhrávat velké ceny a případně i mistrovství světa."
Srovnání loňského vozu s novým MP4-30 (foto: McLaren/F1news.cz)
Technické specifikace McLarenu MP4-30
Šasi
Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující ovládací prvky jezdce v kokpitu a palivovou
buňku
Bezpečnostní struktury: ochranná buňka zahrnující nárazuvzdornou konstrukci a panely proti
proniknutí, přední nárazovou strukturu, přední a horní struktury pro ochranu při otočení vozu
vzhůru
Karoserie: kompozitní z uhlíkových vláken včetně krytu motoru, bočnic, podlahy, nosu, předního
a zadního křídla s pilotem ovládaným systémem pro snížení odporu (DRS)
Přední zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken a push-rodem ovládané vnitřní torzní pružiny a
systém tlumičů
Zadní zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken a pull-rodem ovládané vnitřní torzní pružiny a systém
tlumičů
Hmotnost: celková hmotnost vozidla bez paliva nepřesahuje 702 kg (včetně pilota, bez paliva),
hmotnostní rozložení mezi 45,5 - 46,5 %
Elektronika: McLaren Applied Technologies; zahrnuje kontrolu šasi, pohonné jednotky, sběr dat,
alternátor, sensory, analýzu dat a telemetrii
Vybavení: palubní deska McLaren Applied Technologies
Maziva a kapaliny:
Mobilith SHC 1500 Grease - pro vysokoteplotní mazání trojnožky hnací poloosy
Mobilith SHC 220 Grease - mazání keramických ložisek s nízkým odporem
Mobil SHC Hydraulic Oil - vysokotlaký, vysokoteplotní hydraulická kapalina používané pro
prvky ovládané jezdcem, pro převodovku a řídící pohyblivé prvky pohonné jednotky
Brzdový systém: Akebono třmeny a hlavní válce, Akebono elektronický systém pro zadní brzdy
(BBW), uhlíkové kotouče a destičky
Řízení: posilovaná ozubnice s pastorkem
Pneumatiky: Pirelli P Zero
Závodní kola: Enkei
Rádio: Kenwood
Nástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktů Sikkens
McLaren MP4-30 bude letos pohánět Honda RA615H (foto: Honda Racing F1)
Pohonná jednotka
Typ: Honda RA615H
Minimální hmotnost: 154 kg
Primární komponenty PJ: interní spalovací motor (ICE), motor generátor - kinetický (MGU-K),
motorgenerátor - tepelný (MGU-H), úložiště energie (ES), turbodmychadlo, řídicí elektronika
Motor s vnitřním spalováním
Objem: 1,6 l
Počet válců: 6
Úhel sevření válců: 90 °
Počet ventilů: 24
Max. otáčky: 15 000/min
Maximální průtok paliva: 100 kg/hod (nad 10 500 ot/min)
Spotřeba paliva: 100 kg (od zhasnutí světel po cílovou vlajku, regulované množství paliva)
Přeplňování: jednostupňový kompresor a výfukový turbína, společná hřídel
Mazání: motorový olej Mobil 1 Engine Oil s vysokou ochranou a nízkým třením, mazání i
chlazení pro vysokou životnost a vylepšenou spotřebou
Palivo: bezolovnatý benzín ExxonMobil High Performance Unleaded (s 5,75 % biopaliva)
Systém pro rekuperaci energie
Architektura: integrovaný hybridní systém pro rekuperaci energie přes motorgenerátory,
elektrický MGU-K propojený s klikovou hřídelí, turbodmychadlo propojené s MGU-H
Úložiště energie: Lithium-Ion baterie, váha mezi 20 - 25 kg, maximální množství ukládané energie
4MJ energie na kolo
MGU-K: maximální rychlost 50 000 ot/min; maximální výkon 120 kW, maximální množství
rekuperované energie 2 MJ na kolo, maximální množství uvolněné energie 4 MJ na kolo
MGU-H: maximální rychlost 125 000 ot/min, maximální výkon: neomezen; maximální množství
rekuperované ani uvolněné energie není omezeno
Převodové ústrojí
Převodovka: skříň z kompozitů z uhlíkových vláken, podélně uložená
Převodové stupně: osm pro jízdu vpřed + jeden pro zpátečku
Volba rychlostí: bezprodlevová převodovka ovládaná elektro-hydraulicky
Diferenciál: epicyklický diferenciál s vícelamelovou spojkou s omezeným prokluzem
Spojka: elektro-hydraulicky řízená, vícelamelová z karbonu
Maziva: Mobil 1 SHC Gear Oil (převodovkový olej) - nízká ztráta trakce, vysoce efektivní mazání
a chlazení ložisek a ozubených převodů
Snímky vozu MP4-30 najdete pod článkem (ve vysokém rozlišení jej najdete mezi tapetami).