Hlavní designér Sauberu Eric Gandelin je dalším, kdo zdůraznil důležitost spolehlivosti nových monopostů během následující sezóny. "Radikální změny technických pravidel pro rok 2014 znamenají, že je ještě obtížnější hádat vývoj nového ročníku F1. Víme, jaký balík jsme zde poskládali dohromady a jsme spokojeni s tím, co jsme dokázali, ale je těžké odhadnout, v jaké síle jsou naši soupeři," popisuje.
"Nejdříve si uděláme obrázek během prvních testů. Cesta, kterou jsme se při vývoji C33-Ferrari vydali nám dovoluje maximální flexibilitu a můžeme tudíž reagovat velmi rychle. Je také jasné, že důležitým faktorem bude v prvních závodech spolehlivost. To je oblast, která je naší hlavní prioritou," uvedl Gandelin.
V Jerezu Sauber vyjede se základní specifikací vozu a před testy v Bahrajnu přidá na auto další důležité součásti. "To nám na jednu stranu dává čas maximalizovat výkon těchto součástí, na druhou stranu také můžeme otestovat všechny systémy na trati, což považujeme za klíčové, když vezmeme v úvahu všechny technické změny," okomentoval situaci.
Nový Sauber C33 (foto: Sauber Motorsport AG)
Tým z Hinwilu představil světu vůz C33. Šéfka týmu, Moniša Kaltenbornová se těší na novou sezónu. "Nechali jsme za sebou velmi náročný rok. První polovina roku 2013 byla pro nás velmi obtížná, ale ve druhé jsme již udělali významný pokrok. Během té doby jsme se toho hodně naučili a tuto lekci si s sebou neseme i do nové sezóny," uvedla.
"Kvůli radikálním změnám technických pravidel je nemožné něco předvídat. A to ještě víc, než tomu bývalo v minulosti a dojmy, jak si jednotlivé týmy vedou, si budeme muset učinit až po skončení testů. Tehdy také zveřejníme naše cíle pro rok 2014. Jedna věc je jistá: především na začátku bude hlavním prvkem spolehlivost."
Ohodnotila také jejich jezdeckou dvojici - Sutila a Gutiérreze. "S Adrianem jsme sledovali delší dobu a byli jsme s ním v kontaktu od září. Proto jsem obzvlášť ráda, že jsme jej získali do týmu. Opakovaně ukázal svou rychlost a nechybí mu ani zkušenosti, protože tohle bude jeho sedmý ročník v F1. Ve světle novinek je tohle výhoda, která by se neměla podceňovat," uvedla.
"Co se Estebana týče, již dlouho ho považujeme za talentovaného závodníka a velmi dobře jej známe, protože jeho spojení s týmem funguje již řadu let. Loni měl obtížný start, ale zvládl se neustále zlepšovat. Také velmi dobře zapadl do týmu a jsme si jistí, že své zkušenosti přenese výsledky."
Špička nosu nového Sauberu (foto: Sauber Motorsport AG)
Adrian Sutil přešel ke švýcarskému týmu z Force Indie a těší se na nové prostředí a především na testy v Jerezu. "Strašně se těším na testy v Jerezu, nastává nová éra. Hodně se toho změní, musím poznat i spoustu nových lidí a čeká nás spousta práce. Příprava šla dobře a uvidíme. Vzhledem ke všem těm novinkám si musíme zvykat na nové věci."
S úsměvem uvedl, že vzhledem ke své výšce si nyní například hodně hlídá váhu. A upozornil i na to, proč si vybral startovní číslo 99: "Každý chtěl nižší číslo, já šel po tom nejvyšším, vždycky je mým cílem maximum. Vždy se snažím, abych se zlepšoval, takže mým cílem je být lepší," dodal.
"Nové auto je vždy těžké a člověk potřebuje chvíli čas se přizpůsobit. Ale nyní je to kompletně nové auto, takže to není výhoda či nevýhoda pro nikoho a já jsem připraven. Největší výzvou podle mě bude zmaximalizovat to, co máte k dispozici a pro nás závodníky bude následující ročník náročný, například kvůli práci s palivem, které se budeme muset naučit zvládat."
A těší se také Esteban Gutiérrez. "Ano, už cítím ten adrenalin," odpovídá s úsměvem. "Bude to vzrušující sezona a bude to velké dobrodružství a z technického pohledu to bude velmi náročné, proto bude důležité znát lidi, se kterými pracujete. Loňský ročník pro mě znamenal velkou lekci a hodně jsem se toho naučil a díky týmové práci jsem byl schopen se zlepšovat. Cítím, že jsem připraven na další krok."
"Chci dosáhnout toho, abych byl lídrem týmu. Je to můj druhý rok jako závodník F1, mám zkušenosti a přichází spousta nových věcí. Myslím, že můj vztah s týmem je důležitý, abychom docílili našich očekávání. Můj přistup musí být jiný než loni. Jsem v bojové náladě," upozornil.
Uvedl také, že se jako jezdec musí také zapojit do strategie týmu a popsal, že zpočátku minulé sezony byl občas zmaten, nicméně brzy se prý dostal do správného rytmu. Domnívá se proto, že během své druhé sezóny bude ještě výkonější.
Další drobný otvor vzadu za airboxem slouží zřejmě pro chlazení turba
(foto: Sauber Motorsport AG)
Sponzoři
Nejviditelnějším sponzorem zůstává společnost NEC. Na bočnicích se objevuje mexický Telmex, jehož jméno je i na předních přítlačných křídlech vedle značky hodinek Certina nebo jmen Oerlikon, Emil Frey, Jose Cuervo Tequila či Claro (jež sponzoruje také Force Indii, kam přestoupil další Mexičan ve startovním poli, Sergio Pérez), což je největší mobilní operátor v jižní Americe. Oproti loňsku není vidět znak londýnského fotbalového klubu Chelsea.
Zadní část vozu se podobá Ferrari F14 T, s nímž sdílí motor i převodovku
(foto: Sauber Motorsport AG)
Technické postřehy k novému Sauberu C33
Monopost C33 zůstává u tmavě šedého zbarvení, špička nosu je uprostřed velmi nízko, podobně jako u Williamsu. K horní strukturální části nosu je uchyceno přední křídlo s novými bočnicemi, které jsou velmi štíhlé a obsahují malé vstupní otvory, podobně jako u Ferrari - a není divu, pod karosérií se nachází stejná pohonná jednotka.
Trojúhelníkový airbox nad hlavou pilota má ostřejší hrany, zadní křídlo podpírají dva pilíře jako u včera představeného rudého vozu F14 T, mezi nimi se nachází jediná koncovka výfuku, což je dáno stejnou převodovkou, kterou odebírá rovněž z Maranella. Vzadu zůstává u zavěšení pull-rod, vpředu push-rod.
V rozích se v podlaze nacházejí tvarované výřezy a kolem kol dvojice vertikálních křidélek, které mají bránit v průniku turbulencí se kol do rychle proudícího vzduchu k difuzoru.
Srovnání loňského a letošního vozu (foto: Sauber Motorsport AG)
Technické specifikace Sauberu C33
Šasi: monokok z uhlíkových vláken
Přední zavěšení: závěsy, pružiny a tlumiče aktivované push-rodem (Sachs Race Engineering)
Zadní zavěšení: závěsy, pružiny a tlumiče aktivované push-rodem (Sachs Race Engineering)
Brzdy: šestipístkové třmeny, brzdové destičky a kotouče z uhlíku (Brembo)
Převodovka: Osmirychlostní uhlíková převodovka s rychlým řazením (Ferrari), instalovaná
podélně, uhlíková spojka
Elektronika šasi: MES
KERS: Ferrari
Volant: Sauber
Pneumatiky: Pirelli
Kola: OZ
Rozměry
Délka: 5 300 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 950 mm
Přední rozchod: 1 460 mm
Zadní rozchod: 1 416 mm
Hmotnost: 691 kg (včetně pilota, bez paliva)
Motor: Ferrari
Konfigurace: V6, 90°
Vrtání: 80 mm
Zdvih: 53 mm
Počet ventily: 4 na válec
Otáčky: max. 15 000 ot/min
Přeplňování: jedno turbo
Kapacita palivové nádrže: 100 kg
Vstřikování: 500 barů, přímé
Počet jednotek pro jezdce: 5 na sezónu
Výkon ERS baterií: 4MJ na kolo
Výkon MGU-K: 120 kW
Max. otáčky MGU-K: 50 000 ot/min
Max. otáčky MGU-H: 125 000 ot/min