Za volant nového vozu Ferrari budou usedat dva mistři světa: Fernando Alonso a Kimi Räikkönen. V Maranellu chtějí letos zabojovat a získat po šesti letech opět titul. Fanoušci měli letos poprvé možnost vybrat název nového rudého vozu, v hlasování zvítězilo jméno F14 T.
K rudé se přidala i černá barva a monopost na sobě opět nese jména sponzorů: Santander, Kasperski či Shell. Ferrari zvolilo jinou verzi nosu než dosud přestavené monoposty - F14 T má širší nos, velký "shod" a zůstali u pull rod zavěšení.
Prezident Ferrari, Luca Di Montezemolo, uvedl, že je dnešní den velmi důležitý. "Říká se to každý rok, ale letos je to ještě důležitější než kdy dříve. Jsem sebejistý, protože věřím, že máme silný tým a máme všechny ingredience, abychom byli úspěšní. Máme velmi silnou jezdeckou dvojici," a dodal, že je rád za návrat Kimiho Räikkönena, pilota, který je posledním šampionem za Ferrari.
Vyzvedl také výkony Fernanda Alonsa, který v bojích o titul podlehl pouze Sebastianu Vettelovi. "Nyní je čas vyhrávat," usmívá se Montezemolo. "Věřím našemu novému technickému řediteli, Jamesovi Allisonovi, stejně jako lidem, kteří staví nový, velmi komplikovaný motor. Náročný bude začátek, vždy, když přicházejí nová pravidla, je to zpočátku těžké, ale já jsem si jistý, že to můžeme zvládnout."
Pohled na Ferrari F14 T shora (foto: Scuderia Ferrari)
Šéf týmu, Stefano Domenicali, nepamatuje tak významné změny v F1 a uvedl, že velký kus práce musejí odvést inženýři Ferrari, protože tyto změny jsou sice náročné, ale zároveň znamenají příležitost, že ji zvládnou dobře.
"V posledních letech byly velmi důležité a významné personální změny i investice, které jsme učinili. Některé tyto změny byly senzačnější co se jmen v F1 týče, jiné méně, ale všechny byly důležité," upozornil a dodal, že sezóna bude dlouhá a proto především v začátku bude důležitá spolehlivost. "Musíme také udržet krok při vývoji aerodynamické stránky, což se nám loni nepodařilo."
"Letos to bude komplexnější, protože si musíme poradit nejen s novým autem a novým systémem, ale také novým přístupem k plnění a spotřebě paliva. A také práce při zastávkách v boxech. Tyto věci musíme vzít v úvahu a očekávám, že se naši inženýři lépe zapojí, aby odvedli opravdu dobrou práci.
Určitě očekávám, že první testy budou pro všechny náročné, musí se toho zvládnout opravdu hodně. Nejdůležitější je, abychom se vyhnuli neúspěchu kvůli tlaku, který je na nás vyvíjen. Musíme být soustředění a musíme se ujistit, že odvedeme dobrou práci," popisuje Domenicali.
Ferrari při prezentaci difuzor skrývá (foto: Scuderia Ferrari)
Fernando Alonso vzpomněl Michaela Schumachera (stále ležícího v kómatu po nehodě na lyžích), který svůj první titul v barvách Ferrari vyhrál po pěti letech v týmu. A Španěl je letos u týmu také pátým rokem - proto doufá, že dokáže tento úspěch zopakovat.
"V posledních letech jsme byli blízko a letos se o to pokusíme znovu. Hodně se toho letos změní, musíme se adaptovat, změnit jezdecký styl a já se na to těším. Na papíře bychom já a Kimi měli být silní, získali jsme v kariérách v F1 úspěchy. Každý rok ale začínáte ale od nuly a musíte objevovat nové věci. Pokud se nám podaří odvést dobré výkony pro Ferrari, budeme mít silný tým. Pokud ne, jiný tým bude mít silnější dvojici. Je to na nás, abychom ukázali výsledky," řekl Alonso.
Z návratu k týmu, se kterým v roce 2007 vyhrál svůj titul mistra světa, se těší Kimi Räikkönen. "Cíl je stále stejný - odvést co nejlepší práci, vyhrávat závody a pokusit se získat titul. Čas ukáže, jak to dopadne." Zimní pauzu si prý užil a řízení vozu F1 mu ani nechybělo. Odpočinul si a zotavil se po operaci zad, kterou podstoupil loni na podzim a chtěl se co nejlépe připravit na nadcházející sezónu.
"Fernando i já se oba budeme hodně snažit. Oba chceme vítězit a přinést titul zpět do Ferrari. Ale záleží na spoustě dalších věcech-obzvlášť se všemi těmi změnami pravidel-a ty ovlivní, jestli budou výsledky podle našich představ. Myslím však, že oba jsme více než schopni být na stupni nejvyšším a vyhrávat. Nevíme, co očekávat, ale v tom krátkém čase, který jsme měli k dispozici jsme se připravili jak nejlépe to šlo," domnívá se Fin.
Zadní část vozu s pull-rod zavěšením (foto: Scuderia Ferrari)
"Rok 2014 je pro nás poprvé po mnoha letech možností vyvíjet motor od naprostého začátku. To bezpochyby přinese mnoho různých rozdílů mezi různými továrnami a činí to z motoru mnohem důležitějším faktorem výkonů než tomu bylo v minulých letech," komentuje situaci technický šéf týmu, James Allison.
Upozorňuje však, že aerodynamika bude hrát stejně důležitou roli. Ani jedno z toho však nevnímá jako klíčový prvek, který bude rozhodovat o vítězství. "Myslím, že tím bude spolehlivost, ta bude hlavní," uvedl.
Všechny změny pravidel a možnost navrhnout vše na čistém papíru je prý pro inženýry něco jako vánoční dárek. Allison věří, že všechny investice a také nový aerodynamický tunel budou pro Ferrari znamenat pokrok.
Závodní piloti s novým vozem (foto: Scuderia Ferrari)
Popis technický detailů
Ferrari F14 T vyvíjené pod interním kódem 665 se začalo připravovat před dvěma roky. Vpředu Scuderia zůstává již třetím rokem u pull-rodu, zatímco McLaren se po loňském neúspěchu vrátil k push-rod zavěšení.
Auto se již na první pohled od loňského podstatně liší - čelní strana šasi je níže a nos dle pravidel sahá velmi nízko, nad předním křídlem se rozšiřuje. Volí odlišný koncept než McLaen či Williams - více přítlaku získat z nosu a o něco méně z předního křídla na úkor proudění směrem k podlaze. Zajímavé jsou i aerodynamicky tvarovaná křidélka pro kamery, které oddělují proudění od nosu. Loni měli mnohem jednodušší.
Přední křídlo je z každé strany o 75 mm užší než loni, aby nebylo tak náchylné vůči kolizím s ostatními vozy a bariérami. Tato změna má velký dopad na aerodynamiku celého vozu a týmu musel předělat celou aerodynamiku. Zatím je velmi jednoduché, což se do prvního závodu změní.
K největší změně ale došlo pod kapotou, kde se nachází nová pohonná jednotka s turbokompresorem a mezichladičem stlačeného vzduchu. Přes vyšší nároky na chlazení zůstávají vstupní otvory bočnic na letošní poměry velmi malé. Na jejich horní straně se nachází hezky tvarované horizontální křidélko, které odklání vzduch vzhůru, ten potom putuje po bočnicích k difuzoru.
Trojúhelníkový otvor airboxu nad hlavou jezdce je hranatější, za ním chybí dodatečné otvory jako v loňském roce. Zdá se, že nový turbomotor Ferrari 059/3 bude mít na chlazení nižší požadavky než Mercedesy či Renaulty. Další chladicí otvory se nacházejí uprostřed krytu motor těsně nad výfukem.
Zadní křídlo nesdílí nic s předchozím dílem, obsahuje větší DRS klapku a podpíráno je dvěma pilíři, mezi nimiž se nachází koncovka výfuku.
Brzy pro Ferrari dodává Brembo, zadní budou poprvé ovládané elektronicky, což umožní optimalizovat konzistenci pedálu a řízení rozložení brzdné účinku, což je nutné vzhledem k zásahům ERS při rekuperaci kinetické energie.
Srovnání loňského s letošním Ferrari (foto: Scuderia Ferrari)
Technické specifikace
Šasi kompozitní voštinové struktury z uhlíkových vláken
Podélná převodovka Ferrari
Hydraulický diferenciál s omezený prokluzem řízený servem
Poloautomatická sekvenční a elektornicky řízená převodovka s rychlým řazením
Počet rychlostí: 8 + zpátečka
Brembo větrané kotoučkové brzdy z uhlíkových vláken a zadní brzdy brake-by-wire
Nezávislé zavěšení, pull-rodem aktivované torzní pružiny vpředu i vzadu
Hmotnost s vodou, mazivy a pilotem: 691 kg
Kola: OZ Wheels, 13"
Pohonná jednotka Ferrari (foto: Scuderia Ferrari)
Motor Ferrari 059/3
Objem: 1600 cm3
Max. otáčky: 15 000 ot/min
Přeplňování: jedno turbo
Průtok paliva: max. 100 kg/hod
Kapacita palivové nádrže: 100 kg
Konfigurace V6 90°
Počet válců: 6
Vrtání: 80 mm
Zdvih: 53 mm
Počet ventilů: 4 na válec
Vstřikování: 500 barů, přímé
Počet kusů pro jezdce na sezónu: 5
ERS systém
Energie baterií: 4MJ na kolo
Výkon MGU-K: 120 kW
Maximální otáčky MGU-K: 50 000 ot/min
Maximální otáčky MGU-H: 125 000 ot/min
Video: Představení vozu F14 T (foto: Scuderia Ferrari)
Fotografie najdete pod článkem, snímek nového Ferrari mezi tapetami.