Bližší pohled na Red Bull RB9 + technické specifikace

Petr Hlawiczka, 15. února 2013, 06:25 Google+

Třetího února představil Red Bull vůz pro sezónu 2013. K jakým změnám došlo na voze RB9 a jaké jsou jeho charakteristické designové rysy? Porovnáme si jej s loňským monopostem a podíváme se také na jeho obecné technické specifikace.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 19.02. 08:37) Napište svůj názor
red bull rb9

red bull rb9 | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Během představení toho mistrovský tým v Milton Keynes moc neukázal, Adrian Newey však varoval, že pro první závod v Austrálii chystají pár větších novinek. Nové auto je podle něj evolucí toho loňského a vylepšení se ukrývají pod karosérií a v detailech. Za neměnných pravidel představují podle hlavního designéra největší změnu pneumatiky Pirelli.

Velmi málo viditelných změn bylo při odhalení vozu trochu zklamáním, na druhou stranu tým nemá důvody zásadně překopávat monopost, který ve druhé části sezóny podstatně zrychlil a nakonec získal titul mezi jednotlivci i titul konstruktérský. Nesmíme zapomínat ani na fakt, že Red Bull minulé auto v boji o titul usilovně vyvíjel až do samotného závěru sezóny, během níž ho několikrát razantně změnil.

red bull rb9
Studiový snímek Red Bullu RB9

Jednou z největších změn patrnou pouhým okem na voze RB9 - krom většího podílu fialové barvy na bočnicích a velkého nápisu Infifiti - byl nos, resp. panel cudnosti, který překrýval schod, nikoliv však po celé délce až ke špičce.

Minulý rok v něm měl Red Bull otvor, ten se nyní přesouvá dozadu a směřuje od nosu směrem k jezdci - podobně jako u Sauberu. Vzduch do něj proudí ze spodní části, dochází tak k uhlazení proudění jak pod, tak i nad nosem.

rb9 nos
Nos Red Bullu RB9 s částečným překrytím

Přední křídlo je poslední verzí ze závěru loňské sezóny, drobnou změnou je prohnutější horní klapka na vnitřní straně. Přesto patří k těm nejpropracovanějším poli. Velkou výzvou byl jeho návrh tak, aby prošel přísnějšími testy tuhosti. Newey připustil, že je to stálo hodně času. Nosníky předního křídla jsou o něco širší než loni.

Vpředu zůstal Red Bull u zavěšení typu push-rod. Na pohled je geometrie stejná, uvnitř však mohlo dojít k větším změnám v ustpořádání pružin, tlumičů, stabilizátorů a vahadel, což může mít vliv na na výkonnost vozu. Během testu v Jerezu se pod nosem objevily deflektory se štěrbinou v prostřední části.

rb9 predni kridlo
Loňské přední křídlo stále patří k těm nejpropracovanějším v poli

Oválný horní ochranný oblouk s airboxem zůstává téměř stejný, jako u RB8 a jeho předchůdců. Vstupní otvory bočnic doznaly mírné úpravy, bočnicové panely jsou ale staré. Coanda výfuky jsou také převzaty z RB8, stejně tak i řešení tunelů, které pod nimi vedou vzduch ke středu difuzoru a k otvoru pro startér motoru. Bočnice jsou o něco kratší, vzadu je ve zužující se části více prostoru.

red bull rb9 iso
Výfuky zatím beze změn, vzadu pull-rod zavěšení

Vzadu RB9 využívá zavěšení typu pull-rod. Spodní zadní rameno, spojovací tyč a hnací poloosu již loni hezky zapouzdřil do jednoho křídlového profilu, což letos kopírovaly další týmy včetně McLarenu. Díky tomu není proudění na zadní části blokováno, a proto může efektivněji fungovat.

Na podlaze před difuzorem se na každé straně stejně jako u RB8 objevují tři vertikální křidélka usměrňující proudění (podobně jako u představeného Ferrari F138).

red bull rb9 zad
Zadní zavěšení Red Bullu a brzdové kanálky - místo, kde se brzy dočkáme nových prvků

Zadní křídlo s typickým vykrojením uprostřed na odtokové hraně bylo také jednou z posledních verzí, třásně na spodní straně bočnic byly dole spojeny. Upravené je křidélko v centrální částí nad difuzorem. Od Sauberu tým okopíroval uchycení spodní části zadního křídla (beam wing).

rb9
Red Bull při testech opět s velkým sklonem

V Jerezu jezdil Red Bull s loňským difuzorem. Red Bull hodně času věnoval zkoumání proudění v zadní části s využitím flow-visu a připustil, že pasivní zařízení pro snížení odporu (DRD) je zajímavou možností, kterou si vyzkouší.

rb9 difuzor
Difuzor RB9 vysoko nad zemí

 

Srovnání s loňským vozem RB8

srovnani zboku rb9
Srovnání vozu RB8 s novým RB9 zboku (pro zvětšení na snímky klikněte)


srovnani zepredu rb8 rb9
Srovnání izometrické

srovnani zepredu rb8 rb9
Pohled zepředu

 

Technické specifikace Red Bullu RB9

- šasi: monokok z kompozitní struktur vyrobených Red Bullem osazený V8 motorem Renault, který je
   plně namáhaným prvkem
- převodovka: sedmirychlostní, podélně uložená, s hydraulickým systémem pro posilované řazení a
   operace se spojkou
- spojka: AP Racing
- elektronika: standardní řídicí jednotka MESL
- zavěšení: těhlice z hliníkové slitiny, dvojité závěsy z uhlíkových kompozitů spolu s pružinami a zkrutným
   stabilizátorem, tlumiče Multimatic, vpředu push-rod, vzadu pull-rod
- kola: OZ Racing - vpředu 12 x 13 palců, vzadu 13,7 x 13 palců
- pneumatiky: Pirelli
- brzdy: třmeny, destičky a kotouče Brembo

Motor: Renault RS27-2013
- objem: 2 400 cm3
- úhel sevření válců: 90°
- počet válců: 8
- počet ventilů: 32
- maximální otáčky: 18 000
- výkon: neuveden
- konstrukce: blok válců z hliníkové slitiny
- řízení motoru: standardizovaná řídicí jednotka MESL TAG320
- elektronika: standardizovaná řídící jednotka FIA (MESL)
- olej: Total Group
- palivo: Total Group
- váha: minimální hmotnost dle FIA - 95 kg

 


Video z letošní prezentace Red Bullu

 

© Foto: Red Bull, Renault Sport F1

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na Red Bull RB9 + technické specifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 19.02.2013 08:37 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Pujolar: Proč Williams nevnímá Bottase jako nováčka

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud