Nová zadní křídla: Jak zpřísnění pravidel vede k jejich zjednodušení

Petr Hlawiczka, 3. března 2011, 09:30 Google+

Díky změnám v pravidlech pro sezónu 2011 museli týmy pozměnit svá zadní křídla. Nejen, že se objevila novinka - polohovatelná klapka pro zvýšení rychlosti na rovinkách - ale došlo i na zákaz některých fíglů, které se využívaly pro zvýšení přítlaku.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 03.03. 14:49) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Tyto změny nyní popisuje článek 3.10.2 technických pravidel. Podle něho týmy již nesmí využívat štěrbiny v hlavním profilu zadního křídla mimo povolené oblasti - 15 cm uprostřed křídla, které nyní nesmí obsahovat více než dvě části (hlavní profil a klapku).

Tento zákaz má zamezit vnitřní rozdělení hlavního profilu na další části - tak, jak jsme to poprvé viděli u McLarenu v Monaku v roce 2009. Toto řešení ještě v témže roce okopírovali například Williams a BMW Sauber. Loni jej běžně využívaly také další týmy (Red Bull, Mercedes, Renault a Toro Rosso).

mclaren_front

Jak dokázaly týmy využít díry v pravidlech, to budu ilustrovat na loňském zadním křídla McLarenu. Nahoře je jeho verze z Monaka. Je na něm vyznačena centrální 15 cm široká část. Otvory č. 1 jsou zcela mimo ni, ale protože při pohledu zepředu křídlo tvořilo jeden celek, byly v pořádku. Dle letošních pravidel nebude možné využít ani otvor uprostřed, jehož vyústění na zadní straně by bylo mimo povolenou střední část (č. 2).

mclaren_rear

Při pohledu zezadu je vidět, že křídlo je rozděleno v podstatě na čtyři části (A, B, C a D) místo původně zamýšlených pouze dvou. Štěrbina č. 1 je vyústění vzduchu z F-kanálu (letos zakázány), otvor č. 2 představuje přirozené oddělení horní klapky od spodního hlavního profilu. Č. 3 poukazuje na vyústění otvorů v horní straně hlavního profilu (viz první obrázek).

Týmy toho využívaly na okruzích, které vyžadovaly vysoký přítlak - umožnily volit větší úhel klapek, aniž by docházelo k odtržení vzdušných proudů od sebe (stalling).

beam_williams
Štěrbina v zadním křídle nad difuzorem loňského Williamsu FW32

Nic podobného již letos po zpřísnění pravidel nebude možné. Stejné omezení nyní platí i pro spodní část zadního křídla (beam-wing, křídlo nad difuzorem), což v této oblasti loni využíval od Velké ceny Monaka Williams.

mp426
Zadní křídlo McLarenu MP4-26, které používal při testech - jednoduché, bez výřezů
(v Melbourne tým nasadí vylepšenou verzí)

Pevně je dán také rozměr Gurneyho klapek na odtokové hraně křídla - nesmí být větší než 20 mm.

Vytisknout

Diskuze: Nová zadní křídla: Jak zpřísnění pravidel vede k jejich zjednodušení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 03.03.2011 14:49 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ - GP ČÍNA: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Piloti přejí Kubicovi brzké uzdravení, Barrichello i zmenšení nosu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud