McLaren neměl vlastní motor? Opak je pravdou!

Petr Turek (james008), 14. září 2009, 17:24 Google+

V souvislosti s novým MP4-12C se v diskuzích a článcích na webových portálech o F1 můžeme setkat s tvrzením, že McLaren nikdy nevyrobil vlastní motor, či že McLaren je jen tým vyvíjející auta a motory si vždy kupoval. Otázka proto zní: „Používal McLaren vůbec někdy vlastní motory?“

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 20.09. 20:19) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Nejpřímější možná odpověď je překvapivá, leč krátká a stručná. „Ano, používal.“
Proč si tedy pamatujeme tým McLaren jen s cizími motory a proč ne s jejich vlastními? A kde se poděla součást celého soukolí, která v současné struktuře chybí a byla nahrazena Mercedesem? Vyvíjí se ještě někde motory značky McLaren?
O týmu McLaren a seskupení, které Bruce McLaren během svého života založil se už napsalo hodně. Současné složení McLaren group, za kterým stál při vývoji Ron Denis, vypadá následovně:
 
McLaren Racing
McLaren Automotive
Mercedes-Benz
McLaren Electronic Systems
McLaren Marketing
Absolute Taste
Lydden Circuit
McLaren Applied Technologies

Napříč základnou fanoušků jsou o výrobě motorů (až na dlouholeté fandy v pokročilejším věku) k nalezení převážně vědomostní mezery, které se z velké části dotkly i mé osoby, ač pár zápisků v "debilníčku" (v hlavě už toho moc nezůstává) jsem o tématu ještě našel. Na tyto všechny i jiné otázky se snaží odpovědět tento článek, který byl i pro mne z velké části cestou k dalšímu poznání při pátrání po faktech zapadajících do historického puzzle.


  
Firma McLaren Engine sídlila a stále sídlí (i když pod jiným názvem) ve Spojených státech amerických ve městě Livonia, které je součástí státu Michigan. Firma již dávno nepatří pod skupinu britské části McLarenu, a jde o samostatný subjekt, který má dnes pramálo společného se současným McLarenem, jehož známe z Evropy a potažmo z F1. Tedy až na podobné prvky v logu a společnou historii.
 
Historie McLaren Engines jako další součásti McLarenu, vyrábějící čistě jen motory, se začala psát přibližně v té chvíli, kdy se sám Bruce McLaren rozhodl postavit vlastní motor pro svá auta v sérii CanAm, a zároveň se zbavit problémů s neustalým převážením agregátů sem a tam mezi kontinenty, pokaždé, kdy potřeboval provést sebemenší úpravu. Původní myšlenka, jež předcházela tomuto opatření, a tedy ta která byla tou hlavní, byla však poněkud jiná. Před založením firmy, která vznikla roku 1969 neměl Bruce McLaren ještě na mysli kompletní výrobu motorů, ale pouze logistickou základnu pro potřeby Severní Ameriky a série Can-Am. Není rozhodně neznámým faktem že Livonia je například jen pár hodin cesty od detroitské závodní dráhy.
 
Úspěch týmu McLaren v Can-Am byl monumentální. Velká oranžová zavodní auta vyhrála 5 šampionátů v devíti letech, ve kterých se série jezdila (1966-1974).

Na konci dekády se majitel týmu McLaren úzce zaměřil na Evropu a Formuli 1, kdežto McLaren Engines se vrhlo po hlavě do automobilového průmyslu a vývoje pro různé značky automobilových výrobců, jelikož když úspěchy v Can-Am shlédla automobilka General Motors, otevřela se pro McLaren Engines přímá cesta do mnoha projektů GM, např. u Chevroletu a Buicku. Následně GM nastrčila McLaren Engines i do další oblasti, a to námořní techniky. Během času McLaren Engines dostal nálepku výborného partnera pro testování čehokoliv co souviselo s automobily, získal taktéž plný respekt a důvěru v oblasti designu, a následně výrobě, či plné realizaci výroby prototypu čehokoliv (např. i obrněného transportéru).
 
McLaren Engines byl nakonec odkoupen firmou ASHA Corporation 8.1.1999, což bylo na popud McLaren Engines, který již několik let sháněl partnera, jenž by disponoval prodejním potenciálem, kapitálem a základnami po celém světě, což ASHA splňovala více než dobře. Firma ASHA Corporation zůstala v celém komplexu jako zvláštní divize a mimo jiné vyvinula systém trakční kontroly Gerodisc, která byla aplikována v podobě upravené pohonného ústrojí v dvojspojkovém balíčku použitém u automobilu Acura MDX.
 
Tvrzení, že McLaren postavil pro svůj nový supersport MP4-12C úplně první vlastní motor, je tedy nepravdivé. Proč však již není McLaren Engines na místě, kde dnes figuruje Mercedes-Benz, navíc v povědomí mnoha lidí s nálepkou jediné složky organizace, schopné vyrobit vlastní motor?
 
Pár let poté co Bruce McLaren zemřel, se části McLaren vyrábějící automobily (McLaren Cars se sídlem ve Velké Británii) a McLaren vyrábějící motory (McLaren Engines sídlící ve Spojených státech amerických) rozhodly vykročit do světa každý jiným směrem, a tak došlo k definitivnímu rozdělení. Část podepsané dohody, která byla podmínkou rozdělení, obsahuje i odpověď na to, proč McLaren nemohl již nikdy vyrobit vlastní motor pro svá závodní auta.

Obě rozdělené části se zavázaly k splnění podmínky, že McLaren Cars (britská skupina) nikdy nebude produkovat vlastní motory a na oplátku McLaren Engines (americká část) nikdy nevyrobí své vlastní automobily či monoposty.
 
Britská část McLarenu tento fakt nemusela příliš řešit, jelikož si brala motory od různých výrobců a limitovaný McLaren Engines v USA našel řešení v úpravě aut jiných firem jako ASC (ASC/McLaren Mustang a Capri, Buick GNX, Pontiac Grand Prix Turbo, atd). McLaren Engines se po rozdělení pustil do závodění s různými jinými společnostmi, jako bylo BMW v IMSA GTP (2L 1000hp 4 cylindry), vyrobil motory pro Cadillac LMP, a rozličné jiné, jako Turbo Buick pro Indy Racing League, Turbo BBC pro závodní lodě, atd. Později se podílel na návrhu i výrobě součástí zajímavých a silných aut jiných značek, jako byly hlavy válců pro Vipery či Corvetty Z06. Mezi úspěchy americké firmy a pozůstatku po velkém McLarenu patří také koncept GMC Cyclone nebo návrh tahače Typhoon.
 
Z toho všeho ale současně vyvěrá otázka. Jak to, že neznáme motory McLaren a nejsou nikde k nalezení jejich jména?
Odpověď je prozaická, mezi nejznámější motory, které McLaren vyvinul patří např. v roce 2001 vyrobený čtyřlitrový motor s Twin turbem, který se poté začal montovat pod názvem Cadillac V8. Ten byl používán např. v závodech série Le Mans.  

Další příklad se nabízí v jiné americké závodní sérii a to IRL v roce 2002, kdy americký McLaren vyrobil motor, který jezdil pod značkou Chevrolet v týmu Blair Racing.  Když se podíváme ještě dál, můžeme nalézt agregáty, jako je například motor BMW M12. Odpověď už zajisté máte na jazyku. McLaren od vyčlenění nevyrábí motory, které by šly do světa pod jejich značkou, nýbrž výrobky s kterými se následně chlubí jiní.
 
Výjimkou potvrzující pravidlo je však pár motorů, které opravdu logo McLaren mají. Ovšem jak jsem postupně sestavoval puzzle, jde o konstruktéra z Wokingu, jenž má v současnosti společného s nám známým McLarenem jen to, že má podobné prvky v logu.....

 

Firma sice patří mezi ty úspěšnější ale jelikož jsem nenalezl vhodnou spojitost mezi současným McLarenem, nebudu její oficiální historii či úspěchy nějak hlouběji dále rozebírat...

Vytisknout

Diskuze: McLaren neměl vlastní motor? Opak je pravdou!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 20.09.2009 20:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

KERS bude předmětem další diskuse

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud