Rozhovor s Hemberym: Co vlastně dělá Pirelli v F1?

Albert Hadáček, 20. října 2016, 12:55 Google+

Šéf Pirelli Paul Hembrey se vyjádřil o úzkém propojení vývoje ve světě motorsportu a běžných cestovních aut. Každým rokem se prý pomyslná hranice mezi těmito odvětvími zužuje...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Paul Hembery v Soči

Paul Hembery v Soči | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Co vlastně dělá Pirelli v F1?
"Chceme být ve Formuli 1, protože je to nejpopulárnější série v celém motorsportu a je považována za absolutní top. Pro nás, jakožto prestižního dodavatele, to tak dává velký smysl. Ani si nedovedete představit, jak moc jsme se posunuli od našeho vstupu do F1 v roce 2011."

Proč je tak složité dělat gumy speciálně pro vozy Formule 1?
"Až do letoška to bylo velmi komplikované, jelikož jsme neměli možnost naše gumy řádně testovat. Vždy to bylo jen pár dní v roce, což samozřejmě není dostačující. Neměli jsme prostě strategický plán, který nám umožňoval spolupráci s nejlepšími jezdci a vozy.

Přestože všechna auta v F1 vypadají podobně, jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Navíc každý tým přistupuje k volbě pneumatik úplně jinak. Některá auta dokáží dostat gumy do požadované teploty moc brzy a pak musí balancovat na hraně. Jiné týmy mají vůbec problém gumy dostatečně zahřát."

Jak jste přistupovali k výrobě zcela nových pneumatik pro rok 2017, abyste se vyhnuli problémům z minulosti?
"Letos byl požadavek trochu odlišný. Vedení po nás chce zlepšit výkonnost všech směsí. Máme také za úkol zlepšit časy na kolo zhruba o pět vteřin v porovnání s rokem 2015.

Nadále vedení F1 chce, aby gumy měly lepší jízdní vlastnosti, tak aby týmy všechny specifikace dobře seděly většině jezdců a jejich vozům. S nárůstem rychlosti konečně jezdci pocítí, že závodí a v zatáčkách to bude opravdová výzva."

Jak se spojení Pirelli a Formule 1 promítá do normálního světa cestovních aut?
"Hlavním benefitem je lepší simulace, která se pojí s designem gum, konkrétně s designu samotné stavby pneumatiky. Používáme simulace k analýze nových modelů a jejich výkonu na autech různých značek. Je to stejné jako ve Formuli 1. Navíc vývoj pneumatik pro klasická auta se ubírá podobnou cestou- méně času na vývoj. Upřímně si myslím, že za deset let se všechny cestovní gumy budou vyvíjet úplně stejně jako gumy pro vozy formule 1. Spolupráce s F1 nám tak dává v tomto ohledu výhodu.

Používání simulace k vývoji také znamená, že opravdu na auto nasadíte gumy a vyzkoušíte to. Takto pak získáte optimální gumy a ušetříte navíc čas i peníze.

Naše spojení s F1 tak nabízí spoustu benefitů, které nám pomáhají posouvat technologii a její implementaci v běžném světě. Není to až tak o marketingu. Neřeknu vám, že F1 gumy můžete nasadit na cestovní auto a pojede rychleji, ale jsou tu aspekty, které můžeme srovnávat.

Podívejte se na dnešní auta, které mají i tisíc koní. Například La Ferrari či McLaren P1. Tyhle auta se pak výkonnostně dostávají na úroveň, kterou jste před pár lety mohli vidět v závodech GT. Dnes se svět běžných cestovních vozů přibližuje více a více motorsportu."                        

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Hemberym: Co vlastně dělá Pirelli v F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Esteban Ocon v závodě v Malajsii

Ocon: Verstappenova agresivita není nic nového

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  3. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  4. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud