Taffin o vylepšeních Renaultu, zapalování a 0,5s ztrátě na Mercedes

Petr Hlawiczka, 1. června 2016, 06:30 Google+

Provozní ředitel Renaultu Rémi Taffin v rozhovoru pro Auto Motor und Sport rozebírá pokroky Renaultu, čerpání žetonů i zmenšující se ztrátu na vedoucí Mercedes - ta podle něj dosahuje v oblasti motoru už jen půl sekundy.

Počet komentářů:  24 komentářů (Poslední 08.06. 13:34) Napište svůj názor
Motor Renaultu

Motor Renaultu | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

V roce 2015 měl motor Renault po Hondě druhý nejvyšší počet poruch. Letos je nejspolehlivější pohonnou jednotkou v poli. Jak si vysvětlit tento zázrak?
Rémi Taffin:
Stavěli jsme na tom, co jsme připravili ve druhé polovině sezóny 2015. Po roce a půl s hybridní technologií jsme pochopili, jakým směrem bychom se měli ubírat. V určitém okamžiku loňské sezóny jsme vývoj zastavili a pracovali na spolehlivosti, abychom měli základ, na nějž bychom se v prvních závodech roku 2016 mohli spolehnout.

Co bylo příčinou vysoké poruchovosti?
RT:
Pohonnou jednotku jsme vyvíjeli agresivně a v zimě 2014/15 jsme na to doplatili. Tuto zimu jsme se vrátili do normálního stavu. Motor pro začátek sezóny jsme schválili počátkem ledna. Potom jsme zahájili program jejího vylepšení, které jsme představili teď v Monte Carlu. Nestal se žádný zázrak. Jen jsme se vrátili k cestě řízeného vývoje a nemuseli jsme nechat ležet ladem nevyřízené věci.

S kterými díly jste měli největší potíže?
RT: Není žádným tajemstvím, že se naše problémy soustředily zejména na motor s vnitřním spalováním. Takže jsme se například setkali s poškozením pístů. Potíže jsme měli i s MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie).

Využití 32 žetonů pro vývoj motorů v dosavadním průběhu sezóny 2016

Využití 32 žetonů pro vývoj motorů v dosavadním průběhu sezóny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Během zimy jste využili jen 7 žetonů a nyní pro vylepšení pouze tři. To se zdá vzhledem k pokroku trochu málo.
RT: Nezapomínejte, že jsme do vývoje investovali velký počet žetonů na konci loňského roku. Nedokázali jsme ale včas vyrobit všechny díly, prověřovali jsme je po jednom. Proto také nedošlo k žádnému viditelnému pokroku. Byli jsme za to peskování, ale s tím se dalo žít, protože jsme dobře věděli, že nám tyto změny v roce 2016 pomohou. Šlo o základ současného motoru. To nám pak během zimy pomohlo ušetřit několik žetonů.

Co bys nám mohl říct o posledním vylepšení?
RT: Do úpravy spalovací komory jsme vložili jen 3 žetony. Zlepšili jsme zapalovací systém. Proto jsme byli schopni urychlit zapalování a oddálit omezení v podobě klepání. Umožnilo nám to vyšší kompresi a s tím i vyšší výkon.

A co ovladatelnost?
RT:
Ta se logicky také zlepšila. Stabilnější podmínky ve válci a efektivnější spalování vám rovněž umožní lepší naladění motoru a vyhlazení výkonnostní křivky. Čím rychleji dochází ke spalování, tím lépe můžete bojovat s klepáním. To není žádná tajná věda. Jde o uzavřený cyklus - když máte jedno, dostáváte i to další.

img-responsive

Renaultu se letošní plány daří plnit s přehledem | foto: Renault Sport F1

Nasadili jste také zapalování v předkomoře, jak to používá Mercedes od roku 2014?
RT: Jde o první krok tímto směrem.

Kolik vám schází na Mercedes?
RT: V oblasti motoru půl sekundy.

Kolik vylepšení ještě v této sezóně plánujete?
RT: V plánu bylo připravit základní motor do prvního závodu a nasadit vylepšení v závodě č. 7 (Kanada). Pak jsme se chtěli soustředit na rok 2017. Pokud budeme moci letos nasadit ještě něco, co by nám pomohlo v příští sezóně, pak to uděláme. Neplánujeme žádná zvláštní vylepšení. Důležité je, abychom se drželi našeho plánu a nenechali se opět rozptylovat.

I když vám zbývá ještě 21 žetonů?
RT:
Žetonů je příliš mnoho. Nedokázali bychom je všechny letos využít.

img-responsive

V posledním vylepšení se Renault zaměřil zejména na spalovací komoru | foto: Renault Sport F1

Co se změnilo v organizaci Renaultu?
RT: Musíme získat nové lidi, ale základní skupina zůstává. Organizaci jsme zeštíhlili, a tak můžeme rychleji přijímat rozhodnutí. Cesta shora dolů už nebude tak dlouho trvat. Navíc teď máme ty potřebné nástroje.

Co tím myslíš?
RT:
Zkušební stolice, lidi se zkušenostmi, simulace a výpočty. My jsme s touto novou technologií měli trochu zpoždění, museli jsme nejprve všechno zmodernizovat. Nyní je vše v normálním stavu, na který jsme byli dříve zvyklí.

Výhodou Mercedesu je, že vyvíjí všechny díly pohonné jednotky pod jednou střechou. Ubírá se Renault stejnou cestou?
RT:
Když jsme se vydali vstříc hybridnímu dobrodružství, Renault se rozhodl soustředit na to, na co jsme mohli. Šlo o motor s vnitřním spalováním. Ostatní díly jsme kupovali zvenčí. Pro nás to bylo nejrychlejší cestou. Také nám to ale připravilo hodně problémů, protože jsme se vždy dostávali trochu do skluzu. Minulý rok jsme se rozhodli to vše do Viry vrátit: vývoj, konstrukci, výrobu, montáž.

Jakou roli má v nové struktuře Ilmor?
RT:
Ilmor nám pomáhá hlavně s testováním na dynamometru a s výměnou know-how ve specifických oblastech. To nám přineslo nové nápady. Je ale fér říct, že větší část z posledního vylepšení motoru byla vyvinuta ve Viry.

Vytisknout

Diskuze: Taffin o vylepšeních Renaultu, zapalování a 0,5s ztrátě na Mercedes

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 24, poslední 08.06.2016 13:34 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 24 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kimi Räikkönen v Monaku

Räikkönen: Máme mnohem lepší auto, než napovídají výsledky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud