Čtvrteční tisková konference: Räikkönen po kolizi s Bottasem ničeho nelituje

Robert RoBertino Pavelka, 23. října 2015, 13:00 Google+

AUSTIN - ČTVRTEČNÍ TISKOVÁ KONFERENCE; Přivítejme na okruhu COTA Marcuse Ericssona (Sauber), domácího Alexandra Rossiho (Manor), Valtteriho Bottase (Williams), Daniela Ricciarda (Red Bull), Kimi Räikkönena (Ferrari) a Lewise Hamiltona (Mercedes)

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 23.10. 20:33) Napište svůj názor
Kimi Räikkönen v Austinu

Kimi Räikkönen v Austinu | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Lewisi, třikrát jsi vyhrál americkou Grand Prix, z toho dvakrát tady v Austinu. Ty, Rosberg a Vettel jste letos čtyřikrát skončili na stupních vítězů a přesně v tomto pořadí. Pokud to takhle dopadne i v neděli, obhájíš titul mistra světa. Na co tedy myslíš?

Hamilton: V první řadě jsem rád, že jsem zase tady. Vždycky si to tu hodně užívám. Fantastická trať, od roku 2012 tu prožíváme skvělé závody. Takže se těším na další závodní víkend. Už se mi za poslední dva týdny trochu stýskalo po autě. 

V USA trávíš hodně času, jak můžeme často vidět na tvé sociální síti. Proč se vám tu tolik líbí?

Hamilton: No, já rád cestuji po celém světě, takže to není jen USA. Mám tady hodně přátel, je tu spousta možností. Amerika má co nabídnout, na tak obrovském prostoru. Hodně se tu zabývám hudbou, což bude jeden z důvodů, proč tu trávím víc času než někde jinde.

Děkuji, Lewisi, nyní se posouváme k Danileovi. Loni pódium, letos to taková sláva není, i když je tu druhé místo ze Singapuru. Každopádně se nyní v hodnocení šampionátu nacházíte za svým týmovým kolegou Kvjatem. Jak moc je pro vás důležité skončit ve finálním hodnocení před ním?

Ricciardo: Upřímně řečeno, nevím. Je irelevantní, že bychom bojovali o mistrovský titul. Letos jsem několikrát přišel o hezkou řádků bodů, ať to byly různé důvody. Ale moc se o to nestarám. Je zřejmé, že chcete skončit vpředu, v tom nebudu lhát, ale když jste sedmý nebo osmý, tak to je v podstatě jedno. Pravda, můj malý ruský kolega mě předskočil, ale uvidíme, jsem přesvědčen, že nakonec budu mít víc bodů já. Ale když to tak nebude, tak se kvůli tomu nebudu rozčilovat.

Blíží se konec října, věříte, že se objevíte na startovním roštu i příští rok? Jakou záruku vám dává Red Bull s ohledem na to, jak se celá záležitost vyvíjí?

Ricciardo: Abych byl upřímný, moc se toho nezměnilo. Stále jsme zatím opravdu nic nepotvrdili, ale z naší strany věřím, že budeme závodit a zůstaneme v F1. A doufáme, že budeme konkurenceschopní, to vzbuzuje větší obavy. Věřím, že se na startovním roštu objevíme, chci mít jistotu, že to tak bude. V letošním roce jsme několikrát stanuli na stupních vítězů, což je hezké, ale určitě ne tolikrát, aby nás to mohlo těšit. Takže jo, chceme být zase konkurenceschopní, což je stejně důležité, jako být na startovním roštu. 

Alexandře, po osmi letech bude opět na startu GP USA domácí pilot, vy jste navíc jediným Američanem v závodním poli. Jste na to hrdý? A jaká je odezva na vaši účasti na okruhu COTA?

Rossi: Především chci zdůraznit, že šlo o nesmírně pozitivní reakce, o což jsme usilovali. Hrdost je samozřejmá, jde ruku v ruce s tím, co jsem prožíval v Singapuru a Japonsku. Závodit doma znamená na jednu stranu velký problém, ale zároveň je to má práce a mám také jasný cíl, o nějž budu usilovat. Těším se, bude tu moje rodina, mnoho přátel. Ovšem jakmile jsem se jednou dostal do auta na této trati, tak pochopíte, jak velký význam to má.

Do týmu jste se dostal poměrně pozdě. Dvakrát jste ale porazil týmového kolegu. Jaké cíle máte pro zbytek sezóny a jak hodnotíte své šance ohledně smlouvy pro rok 2016?

Rossi: Musíme brát ohled na skutečnost, jaké jsou rozdíly ve výkonu vozů, potom mohu potvrdit, že mým cílem je odvádět stejnou práci jako v oněch dvou závodech, které jsem absolvoval. V obou případech byly páteční jízdy hodně poznamenané počasím, takže pokud tentokrát bude v pátek všechno fungovat, mohu očekávat v neděli dobrý výsledek. Co se týče příštího roku, samozřejmě velice stojím o to, abych dostal smlouvu na celou sezónu. Moje pozice v týmu je nyní dobrá a hledáme možnosti, jak pokračovat v příštím roce.

Kimi, teď je řada na vás. V Soči jste řekl, že kolize s Bottasem byla závodním incidentem. Když jste se na ni podíval znova, jaký je váš nynější názor a jak jste si to vyříkali s Valtterim?

Räikkönen: No, nic se nezměnilo. Proběhly nějak diskuse ohledně mého trestu, ale kdyby se ta situace opakovala, zachoval bych se stejně. Bohužel k tomu došlo na samém konci závodu a oba jsme na tom tratili, ale takový je život a závodění. Nemám z toho špatný pocit, pokud to někdo cítí jinak, je to jeho věc. Jak jsem řekl, zachoval bych se stejně, snad jen bych se pokusil to lépe řešit.

V Soči jste svedl dobrý souboj s týmovým kolegou Vettelem. Je to vaším záměrem i pro rok 2016, abyste mu více šlapal na paty a pravidelně ho porážel?

Räikkönen: Z mého pohledu není letošní rok takový, jaký jsem si představoval, ale mnohem lepší než sezóna 2014. Jsem si jistý, že jdeme správným směrem, jen někdy nemáme odpovídající výsledky. Pokud všechno poběží hladce, tak jsem přesvědčen, že můžu se Sebastianem bojovat každý týden. Jak už jsem řekl: kdybych si nemyslel, že na to mám, tak tu dávno nejsem.

Valtteri, přesouváme se k vám. Samozřejmě jste po incidentu v Soči přišel o dobré umístění, snad i na stupních vítězů, což byste letos dokázal podruhé. Jaký je váš postoj k té kolizi?

Bottas: Neměnný, opravdu. Byl to dobrý víkend až do posledního kola, takže jsem zklamán tím, že jsem přišel o body. Ale názor jsem nezměnil. Nic bych neměnil, ale už je to za námi, teď jsem stoprocentně připraven na další závod.

Situace je nyní taková, že jste o pouhé dva body před svým týmovým kolegou. Takže vám položím stejnou otázku jako Ricciardovi. Je pro vás zásadní si udržet pozici před Massou do konce šampionátu?

Bottas: Samozřejmě, ano. Jako pilot vždy chcete svého týmového kolegu porazit, ale jak už Daniel naznačil, není to ani boj o titul, ani o první tři pozice v šampionátu, takže to není až tak důležité. Hlavní je získat co nejvíc bodů pro tým, a ty by měli přivézt oba piloti. Osobně bych se ale raději udržel vpředu, to je můj cíl pro zbytek sezóny.

Marcusi, loni jsi závodil za Caterham, a ten do USA vůbec nejel, takže letos si vyzkoušíš okruh poprvé. Na co se tedy nejvíc v závodním víkendu těšíte?

Ericsson: Opravdu se těším, až si tu trať vyzkouším. Vypadá skutečně cool, zajímavé zatáčky, zvlášť první sektor je úžasný. Jak už bylo řečeno, loni jsem neměl možnost tu závodit, o to víc se sem těším letos.

V Soči jste ze závodu odstoupil po pár metrech, z letošních patnácti závodů jste jich dokončil dvanáct. V posledních třech závodech jste nepřešel přes první část kvalifikace, ale pětkrát z posledních sedmi závodů jste porazil svého kolegu. Jak byste tedy shrnul aktuální stav Sauberu před koncem této sezóny?

Ericsson: Dle mého názoru jsme měli dobrou první polovinu sezóny. Poslední tři víkendy byly tak trochu chaotické zejména v pátek a sobotu, takže s posledními třemi Grand Prix nejsem spokojen. Měli jsme odvést lepší práci. Jak už bylo naznačeno, Rusko bylo tvrdým oříškem, právě kvůli odpadnutí v prvním kole, protože vůz byl dle mého názoru konkurenceschopný. Ačkoliv mi poslední tři závody nevyšly, do Austinu se opravdu těším.

img-responsive

Spokojený Lewis Hamilton v Austinu | foto: Daimler AG

DOTAZY Z PLÉNA:

Peter Windsor: Valtteri, omlouvám se, pro vás už to je historie, ale pro nás je to pořád zajímavé téma. Po závodě Kimi řekl, že byl překvapen vaším manévrem, protože podobný udělal dříve přesně na stejném místě a stejným způsobem, a tam měl dost prostoru. Můžete se k tomu vyjádřit? A Kimi, můžete to případně okomentovat? Jinými slovy, byl váš první manévr stejný jako ten problematický? 

Bottas: Pro vás to možná zajímavé je, ale pro nás už zdaleka ne. .Z mého pohledu byl první manévr podstatně jiný, tak bylo mnohem jasnější, že se mu může povést. Jako pilot ale nikdy neotevřu dveře dvakrát tím samým způsobem. Pro mě to byla jiná situace, jak jste ostatně mohli podle výsledku vidět. 

Windsor: Kimi, žádný komentář?

Räikkönen: To byla otázka pro něj.

Windsor: Dával jsem vám možnost to komentovat.

Räikkönen: Proč bych na to odpovídat. Svůj názor už jsem řekl.

Peter Windsor: Ona navazující otázka pro Kimiho zní: tušil jste, že vám Valtteri hodlá "zabouchnout dveře"?

Räikkönen: Těsně před nárazem mi to bylo jasné, ale to už jsem se rozhodl to udělat... Snažil jsem se brzdit a zatočit jak to jen šlo, ale už se nešlo vyhnout. To je ten důvod... co můžete dělat? Buď to zkusíte nebo ne. Najednou jsem viděl, jak se blíží... Nevím, možná můj manévr nečekal, nebo mě neviděl. Chtěl jsem zpomalit a vyhnout se, ale pokud tam není místo, tak si ho nevymyslíte. Narazili jsme do sebe. Je to nešťastná věc, ale součást závodění. Někdy vás za to potrestají, někdy ne. Jsme tu od toho, abychom závodili a ne plakali nad rozlitým mlékem. Jsem si jistý, že lidé víc ocení takovou snahu, takže... je to součást závodů. 

Joseph D. Love (Tennessee Tribune): Je to obecná otázka, jak vytvořit větší podporu formuli 1 v Americe? Stojí proti americkému fotbalu a basketbalu - jak dosáhnout ještě větší popularity?

Hamilton: Nedívejte se na mě, zeptejte se nejdřív jiných. Rád bych věděl, co si myslí.

Ricciardo: Jen se snažím maximálně přizpůsbit. Chci říci, že se snažíme. Sportovní stránka je po většinu času hodně vzrušující. Jsme třeba jako hudebníci - snažíme se dělat, co můžeme, aby všichni byli v pohodě. Podle mého názoru je Austin jednou z nejlepších tratí v kalendáři F1. Říkal jsem to už dříve, je tu mnoho míst k předjíždění, okruh je vyvážený, velké únikové zóny a skvělé převýšení, na téhle trati si užijete spoustu zábavy. A tyto aspekty mohou přinést víc soubojů, víc předjíždění. Pokud se na trati vytvoří vláček, tak to není moc zábavné... Ale tahle trať je jiná. Jsou tu skvělí lidé, zábavní, snažíme se fanoušky vtáhnout do našeho sportu. Nevím... snad je to dostatečná odpověď.

Alexandře, jaký je váš názor?

Rossi: Pokud se na to dívám z amerického pohledu, souhlasím s Danielem, musí tu být velká míra zábavy, napětí, ale také přístup. Motorsport je něco, kam se obtížně dostanete, vždyť o to někdo usiluje už od malička. Máte ale směr, kterým chcete kráčet. Pořád je o co usilovat, jsou tu státy, které stojí o pořádání závodů. Amerika chce ve formuli 1 posílit svůj vliv. Jakmile oslovíme mnohem více diváků, tak se to povede. 

A co vy, Lewisi?

Hamilton: Jo, sedím si tu a přemýšlím. Souhlasím s tím, co tu bylo řečeno. Je těžké Američany přesvědčit, aby nás více sledovali. Pokud někoho zajímá NBA nebo NFL či další sporty, tak si takový kluk dojde koupit míč, raketu nebo rukavici a může si to na ulici vyzkoušet, ale sednout si do motokáry, to není jen tak. Já měl štěstí, že mi ji táta koupil a mohl jsem jezdit na parkovišti, ale to šlo jen chvilku - jenže v USA to není tak jednoduché. Děti prostě nemohou říci "Hej, chci jezdit na motokáře", musí to plánovat týdny dopředu nebo šetřit. Možná by stálo za to zapojit do F1 NFL nebo jiné americké značky, navázat s nimi spolupráci. Nevím, nemám přehled... Ale nevím, jestli nějaký hráč NBA někdy navštívil závody - tedy měl jsem kamaráda, který jednou přišel. Nebylo by od věci, kdyby zástupci jiných sportů přišli a pokusili se poznat formuli 1, čím je a co jim může nabídnout, třeba by to v něco zajímavého vyústilo. Když se zaměříte na mě, uvidíte, co dělám a jaký jsem - ale to jsem já sám. 

Seff Harding (Zero Zone News): Jedna otázka pro všechny. Hodně se mluví o změnách pravidel, o návratu ke "staré škole". Chtěl bych vědět, jak to vnímáte vy - narůstají obavy, že vozy jsou přetechnizované a že to jednou skončí jako Knight Rider Davida Hasselhoffa - auto, které mluví a řídí se samo. Moje otázka zní, chtěli byste spíš ona auta dřívejších časů nebo volíte techniku.

Räikkönen: Myslím, že správným směrem F1 by měly být rychlejší auta. Nejrychlejší na světě, ono nevypadá dobře, když jste jen o něco málo rychlejší než GP2. Takže rozhodně rychlejší, jako v polovině minulého desetiletí. Je to více zábavné a mnohem větší lákadlo pro diváky. Prostě je to příjemnější pro všechny lidi. Všichni si poprávu stěžují, že je to nuda. Pokud se něco nezmění, tak se nikdo nebude starat o to, jak auta vypadají a jak rychlá jsou. Něco se prostě musí změnit.

Valtteri, co vy?

Bottas: Hlavní věcí pro každého pilota je, aby byla auta rychlejší. To by bylo dobré. Asi se budou hůře řídit. Hlavní věcí je, aby se zvýšila rychlost a byly obtížněji ovladatelné. Jen si nemyslím, že by to byl návrat ke "staré škole", protože tento sport se bude stále vyvíjet.

Marcusi?

Ericsson: Předně si myslím, že současné vozy pořád poskytují dost zábavy, ale jak říká Valtteri, měly by být rychlejší, to bude pro nás piloty vždy lepší. Je to ale tenká hranice. Aby to nebylo jako před deseti patnácti lety, kdy bylo velmi těžké předjíždět. Myslím, že se v současné době dá dobře závodit, hodně se předjíždí. Neměli bychom překročit onu hranici, když se jezdí těsně za sebou a bez předjíždění. Ale ano, větší rychlost nám může hodně pomoci.

Ricciardo: Myslím, že velké rozdíly ve výkonnosti jednotlivých vozů nejsou pro diváky dobré. Mám na mysli, když Williams v Soči předjížděl McLaren, který působil dojmem, že stojí na místě. Tohle divák vidět nechce. Pilot třeba není lepší, ale předjede... jedete na plný plyn a soupeř nemusí mít zvláštní dovednosti, aby vás zdolal. Tohle je věc, kterou by bylo potřeba změnit nejdřív. Dosáhnout větší vyrovnanosti. Pochopitelně, vždy budete chtít top týmy a žádat od nich špičkové závodění... musí být určité výkonnostní rozdíly, ale ne tak velké. Chce to větší konkurenci. O vítězství by mělo bojovat víc pilotů. Pak si myslím, že je pro ně větší odměnou, když závod vyhrají. Nějak se trochu vrátit zpátky, myslím, že by to pomohlo. 

Rossi: Já budu absolvovat teprve třetí závod, takže k tomu opravdu nemám co říci. Zatím jsem si mohl vyzkoušet jen jedno auto. Souhlasím s tím, co tu ostatní řekli, můj názor se nijak neliší. 

Greg Creamer: V návaznosti na předchozí otázku - mluví se hodně o motorech z toho hlediska, že jsou výkonnostně nesourodé. Ale pokud se budeme bavit o aerodynamice, všichni říkáte - Lewis zejména - že je obtížné v případě těsného odstupu za vozem vpředu dostat se před něj. Například poslední zatáčka na Monze, tam by měl pilot mít možnost vyrazit hned dopředu a ne se propracovávat kupředu za použití všech možných podpůrných prostředků...

Hamilton: Ono to není tak jednoduché. Vezměte si turbulenci u letadel, to je to samé, jako když se dostanete do turbulence za autem. Všechny ty víry za vozem mají vliv na přítlak, tak to vždycky bude. Bylo by potřeba udělat něco, aby jste se přiblížili k vozu před sebou a ten... auta by měla mít vždycky stejnou úroveň přítlaku bez ohledu na to, jak blízko jsou u sebe, sice nevím, jak toho dosáhnout, ale chtělo by to nějak zařídit.

Tony DiZinno (NBC Sports): Alexandře, mohl jste si už dříve otestovat vůz ve volném tréninku, jak moc se liší od vašich dvou skutečných závodů.

Rossi: Dám vám vědět zítra. Základ asi zůstává stejný, ale auta z roku 2013 jsou v něčem dost odlišná od těch současných. Upřímně nevím, jako moc to lze porovnat. Pro mě je úžasné, že mohu závodit, víc než cokoli jiného. 

Dan Knutson: Danieli, Renault má nový motor. Co vám o něm řekl a co k tomu řekl váš tým?

Ricciardo: Jo, máme ho k dispozici, pokud bychom ho chtěli využít - to by ale znamenalo penalizaci. Musíme proto poznat, jestli by to za to stálo. Z toho, co vím, tak přínos není obrovský, takže její nasazení za to zřejmě nestojí, myslím, že ztrácíme tolik, že bychom nezískali dostatečné množství času, abychom to dohnali. Teď to vypadá spíše tak, že ji nenasadíme. Ale třeba dneska mi řeknou něco jiného a najdou velké množství koní. 

Peter Windsor: Pokud navážu na to, co jste říkal, v Soči to ve třetím sektoru nevypadalo vůbec špatně, pokud to srovnáme s výkonnostně lepšími vozy Ferrari a Mercedes. S ohledem na zdejší trať, domníváte se, že byste mohli být ve třetím sektoru také dobří?

Ricciardo: Překvapilo mě, jak byl vůz dobrý a že jsem se poměrně dlouho držel Valtteriho a Kimiho. Bylo to docela příjemné překvapení. Myslím, že tu byl zjevný pokrok, prostě jsem měl pocit, že auto docela ožilo, v těch klikatých úsecích bylo docela dobré. Myslím, že tato trať nám bude vyhovovat mnohem víc, budeme tu konkurenceschopnější. Zdá se, že naše auta nejsou tak dobrá na jedno kolo v kvalifikaci, ale v závodě jsou mnohem lepší. Takže očekávám nějaký posun kupředu. Uvidíme, ale rozhodněj jsem nadšený, že jsme tady, pokud tedy nebudeme kvůli počasí plavat řekou.

Diego Mejia (Canal F1 Latin America): Pirelli zůstane v F1 minimálně další čtyři roky. Co byste od něj v následujících sezónách očekávali?

Bottas: Víc přilnavosti, to je vždy příjemné, větší přítlak. Na některých závodech - například v Rusku - jsou i superměkké pneumatiky vlastně tvrdé, takže by bylo dobré, kdyby se z těchto věcí poučili. Jde také o přizpůsobení různým povrchům tratí, protože asfalt na nich se dost liší. Aby závody za něco stály, bylo by dobré udělat pro závody dobrou a rychlou pneumatiku. Jsem přesvědčen, že se o to postarají, tak jsem zvědav, co vymyslí.

Räikkönen: Myslím, že jsme s Pirelli hodně debatovali, na něčem měli svou vinu, ale vím, že není snadné vyrábět pneumatiky, které... v první řadě si nemyslím, že budou schopni vyrobit pneu, s níž budou všichni spokojeni. Někdo si vždycky bude stěžovat, a pak - nesmíme testovat, tak jak mohou pneumatiky vylepšit? Vždycky říkáme, OK, měli bychom udělat to či ono, ale na okruhu na to není čas, takže jim nijak nemůžeme pomomci. Skutečně nevidím důvod, proč bychom tu o tom měli debatovat, co bychom si přáli. Je to jen na týmech, aby měly nějaké možnosti a získaly informace, jak se pneumatiky při testech chovají. Jsem si jist, že se najde nějaký způsob, jak to udělat, aby byl každý víceméně spokojen. 

Hamilton: Nevím, jak řekl Kimi, je zbytečné tu mluvit o tom, co bychom rádi, když nemůžeme v podstatě testovat. Vždy jsme žádali více výkonu, a tohle by byl způsob, jak k tomu přispět. 

Vytisknout

Diskuze: Čtvrteční tisková konference: Räikkönen po kolizi s Bottasem ničeho nelituje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 23.10.2015 20:33 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Carlos Sainz jr. tvrdí, že nový motor se pro poslední závody nevyplatí

Sainz nový motor Renault odmítá, Verstappen je obezřetnější

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud