Shrnutí sezóny komisařem FIA: Pětisekundové penalizace, opoušťění dráhy a trestné body

Petr Hlawiczka, 10. prosince 2014, 06:20 Google+

Komisař FIA Garry Connelly hodnotí sezónu 2014 z pohledu změn v penalizacích a posuzování přestupků během závodních víkendů. Spokojený je se zavedením pětisekundové penalizace, během níž týmy při zastávce nesmějí pracovat na vozech, méně už se systémem trestných bodů pro jezdce.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 10.12. 17:08) Napište svůj názor
gp maďarska

gp maďarska | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Co bylo tím hlavním vývojem pro komisaře F1 v této sezóně?
Garry Connelly: Myslím, že tou hlavní změnou pro nás letos bylo zavedení pětisekundové penalizace, protože v minulosti jsme se někdy trápili s udělením trestu, který by vyhovoval určitým přestupkům.

Minimem, které jsme měli k dispozici kromě napomenutí, byl průjezd boxy, což pilota stojí mnoho míst. Pětisekundová penalizace je skutečně dobrým kompromisem a my jsm ji letos mnohokrát využili.

Další věcí bylo to, že prezident po nás žádal rychlá rozhodnutí - do dvou nebo tří kol během závodu. Myslím, že se nám to dařilo - kromě rozhodnutí, která jsme museli odložit, až skončí závodu, protože jsme potřebovali získat důkazy od jezdců. V tomto ohledu to byl dobrý rok.

Setkala se pětisekundová penalizace s uznáním pilotů?
GC: Žádný pilot není spokojený, když je penalizován, pětisekundovou penalizaci ale mají rozhodně raději než průjezd boxy. Týmům se zamlouvá flexibilita, kterou mají při jejím vykonávání během zastávky v boxech, protože jim moc nenaruší strategii.

Letos zavedené pohonné jednotky jsou vysoce technicky pokročilé, nepřinesly s sebou ale vlastní problémy při udělování trestů za využití většího než předem stanoveného počtu komponent?
GC: Veškeré podklady má na starosti Jo Bauer se svým technickým týmem. Ti nás upozorňují na porušení pravidel, a když k tomu dojde, tak s tím automaticky souvisejí penalizace. To je opravdu jednoduché rozhodování.

Složité bylo to, k čemu došlo v Abú Zabí, kde komisaři museli přijmout rozhodnutí za okolností, které se dosud neobjevily, když Romain Grosjean dostal mnoho trestů za využití různých komponent pohonné jednotky. Protože šlo o poslední závod, nemohli je převést do nové sezóny, takže to vyřešili časovými penalizacemi, což bylo rozumně elegantní řešení.

whiting
Komisaři FIA se při hodnocení výjezdů mimo trať řídí doporučeními
Charlieho Whitinga (foto: FIA)

Hodně se letos diskutovalo o respektování vymezení dráhy, obzvlášť při Velké ceně Rakouska, kde byl mnoha jezdcům v kvalifikaci škrtnut čas. Jde o záležitost, která potřebuje další regulaci?
GS: To je těžké. Dochází k tomu, že komisaři spoléhají na to, co je či není přijatelné dle ředitele závodu [Charlieho Whitinga]. V Rakousku nám doporučil, aby výjezdy mimo v kvalifikaci v zatáčkách č. 7 a 8 nebyly přijatelné, a pokud k tomu dojde, pak takový čas bude zrušený. Všechny týmy dostaly přiměřené varování a komisaři dle něho jednali.

Myslíš, že systém trestných bodů funguje?
AC: Nejsem si tím jistý. Myslím, že to je opravdu na diskusi. Nikdo se nedostal k dvanácti bodům, které by vedly k zákazu závodu. Podle mě se na to musíme znovu podívat.

Šlo o úspěšný rok v místnosti komisařů?
AC: Ano, myslím, že ano. Komisař z řad jezdců je stále skvělým bonusem pro naši práci, obzvlášť proto, jakého kalibru jsou kluci, které teď máme. A čím déle tuto práci dělají, tím se v tom také stávají lepšími, my jednotnějšími a rozhodnutí jsou jasnější.

Vytisknout

Diskuze: Shrnutí sezóny komisařem FIA: Pětisekundové penalizace, opoušťění dráhy a trestné body

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 10.12.2014 17:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia

Otec Bianchiho: Určitě Julese nenecháme ve štychu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud