Rozchod s Hamiltonem
Martine, co přispělo k rozchodu McLarenu s Lewisem Hamiltonem?
Martin Whitmarsh: (Hluboký nádech) Jednoduše nevím. Lewis by tuto otázku dokázal zodpovědět mnohem lépe než já. Pokud bych měl spekulovat, bylo tam několik faktorů - tím hlavním podle mě je to, že přišel čas, kdy cítil, že musí vyletět z hnízda. Myslím, že to bylo dáno tím a škálou různých emocí. Je s námi tolik let, že to plně nechápu.
Spekulovalo se o tom, že za tím musí být něco více. V roce 2013 by měl šanci stát se mistrem světa, což u Mercedesu zřejmě nepřipadne v úvahu, vzhledem k tomu, že na vozech nedojde příští sezónu k žádným velkým změnám. Co to tedy bylo?
MW: Učinili jsme Lewisovi nabídku, podle níž by podle mě momentálně pobíral více peněz, než kterýkoliv jiný pilot. To nás vede k podezření, že náš soupeř a partner Mercedes-Benz nabídl více. Nevím to, ale myslím si, že to mělo pomoci Lewisovi se rozhodnout. V jistém smyslu jsem zklamaný, musíte se však soustředit na to, co je před vámi.
Před třemi měsíci jsi prohlásil, že tento báječný vztah v roce 2012 určitě neskončí.
MW: Abych byl upřímný, tak pokud bych před třemi měsíci připustil, že Lewis by mohl odejít, zřejmě by to mělo za následek fantastické titulky, což by ale nebylo v našem zájmu. Vytvořilo by to velký zmatek a tlak.
Buďme upřímní: média se snaží vytvářet prostředí z našich chyb. Představte si, že bych řekl, že Lewis odejde. Bylo by to ohromně destabilizující. Upřímně jsem si myslel, že neodejde. Byl jsem překvapený, ale nikoliv šokovaný. Řekl mi to hned po Singapuru a jsem si jistý, že do té doby nebyl rozhodnutý - v pondělí či v úterý po Singapuru.
Martin Whitmarsh: Lewis udělal hroznou chybu
Myslím, že se jednalo o špatné rozhodnutí následkem špatného závodu. Byl si hodně jistý, že ten závod vyhraje, bylo to zklamání, a jak už jsem řekl: nikdy není dobré se v takových situacích rozhodovat. Jeho rozhodnutí respektují, ale věřím, že by se mu vedlo lépe u nás: jsme silným týmem a hodláme ho příští rok porazit.
Hamilton hovořil o velké příležitosti, kterou mu může Mercedes nabídnout. Co z toho usuzuješ?
MW: Á, své rozhodnutí musíte ospravedlnit. Neřekne: "Hej, nabídli mi více peněz." A také neřekne, že učinil hroznou chybu. Doufám, že si dnes myslí, že učinil hroznou chybu a doufám, že si to bude myslet i příští rok.
Učinil rozhodnutí a musí se s tím vypořádat. Znám ho od jeho 11 let a pracoval jsem s nim od jeho mládí. Vím, že po Brazílii budeme oba citově hodně pohnutí. Od toho rozhodnutí jsme prožili jeden nebo dva dojemné okamžiky a já věřím - ale museli byste se zeptat jeho - že máme velmi dobrý vztah.
Myslíš, že svého rozhodnutí už litoval?
MW: Myslím, že příležitostně ano. Když učiníte rozhodnutí, zřejmě si musíte říci, že je rozhodnuto a musíte hledět kupředu. Říkáte OK, to je věcí minulosti, takže moc nepřemýšlíte o tom, proč. Jen hledíte vstříc a snažíte se vidět na nové situaci to nejlepší.
Nyní stále chceme vyhrát závody. Jsme tím motivováni a naše rozhovory se točí kolem toho. Možná ho to vůbec nevzrušuje, ale já si myslím, že v Brazílii prožijeme oba citově velmi vypjaté okamžiky. Když nadejde čas rozchodu.
Lewisovi Hamiltonovi před svým odchodem k Mercedesu zbývají poslední dva závody za McLaren
Výběr Sergia Pérez - dokáže Lewise nahradit?
U Hamiltona jste vsadili na nezkušeného pilota a vyhráli jste. Bude se to opakovat se Sergiem Pérezem? Dáváte rádi šance nezkušeným jezdcům?
MW: Ano. Některé z těch nejlepších okamžiků nastaly při spolupráci s Mikou [Häkkinenem], když byl mladý. A vyhráli jsme s ním šampionát. I s Lewisem, když byl mladý, takže jsem nadšený. Je to risk vsadit na mladého jezdce. Nezapomínejte, že když jsme vzali Lewise, byl stejně starý, jako je Sergio dnes - byl neuvěřitelně mladý, neotesaný a neuvěřitelně talentovaný.
Když Sergio nastoupí v Austrálii 2013, bude čelit tlaku, jaký si nyní nedokáže představit. Když jste pilotem Ferrari či McLarenu, jste zřejmě pod větším drobnohledem než u Red Bullu a určitě více než u Mercedesu či kteréhokoliv jiného týmu. Pokud se v prvním závodu nekvalifikuje do prvních dvou řad a nebude bojovat o vítězství, tlak vzroste. Ještě to neví.
Ty ale také musíš být připraven na tlak, protože se bude zároveň hodnotit tvé rozhodnutí.
MW: Samozřejmě. Mám to štěstí - nebo smůlu - že jsem znatelně starší a na takové situace zvyklý (smích). Už jsem několikrát viděl své parte a dokážu se s tím vyrovnat, takže si o sebe nedělám starosti. Nedělám si starosti ani o něj. Máme zimu na to, abychom jej připravili.
Sergio Pérez za zádí Lewise Hamiltona, kterého u McLarenu nahradí
Co na něm hlavně vidíš? Obrovský talent, cestu na nové trhy nebo bohatého sponzora?
MW: Rozhodně můžu říci, že má naši sedačku kvůli svému přirozenému talentu. Věříme, že opravdu dokáže odvést svou práci. Je velmi vzrušující rozvíjet někoho takového. Jeho první rok byl působivý, stejně jako rychlost a pódia, z nichž padala čelist.
Dělal to v prostředí, kde se potkal přirozený talent s docela dobrým vozem, nečelil ale tlaku. Přejdete k McLarenu a najednou jste pod drobnohledem a tlakem! A buď si povede dobře a přežije, nebo se bude trápit.
Ptali jste se mě, jestli jsme si 100% jistí, že je pro nás tím správným - to nejde. Může být, ale takové rozhodnutí s sebou obnáší riziko, protože před startem to nikdy nevíte. Neudělali bychom to ale, kdybychom o něm neměli žádné ponětí.
Podepsali jsme s ním, budeme mu velmi dobře platit. Do této chvíle jsme neměli jediného mexického sponzora, ani jediné peso z Mexika. Získáme nějakého? Možná, ale to nebylo motivací. Když se podíváte kolem, jaké byly možnosti? Paul di Resta a Nico Hülkenberg.
Rozhodli jsme se pro Sergia Péreze. Jsme trochu moc britští, takže trochu latinské krve bude celkem zajímavé (smích). Nebyl vždy konzistentní a možná byl chvílema trochu divoký, ale zazářil. Opravdu dobří kluci si k tomu vždy najdou cestu.
Je pravdou, že měl trochu štěstí, když se dostal na pódiu - dostal se však na něj. Byl tam a připravený na ten okamžik. Nikoho se nezalekl a tím, co dělal, Ferrari netěšil. Díky přirozenému talentu se dostal tam, kde je nyní.
Teď z něj opravdu uděláme profesionálního závodního pilota, řádně připraveného. Někdy jezdci dosáhnou brzdy své špičky, a pak už se nezlepšují. Když mluvíte s Checem, vidíte dítě, které je však smrtelně odhodlané. Ano, věří tomu, že je lepší, než kdokoliv jiný. Musí tomu věřit.
Takže ti je známá jeho přezdívka Checo?
MW: Ano, budeme mu říkat Checo. Ron [Dennis] mu říká Checo.
Souboj příštích týmových kolegů: Jensona Buttona se Sergiem Pérezem
Jaký podle tebe bude vztah mezi Jensonem a Sergiem. Zaslouží si Jenson, aby jej trápil o deset let mladší kluk?
MW: No, to bude zajímavé. Musím říci, že když jsem Jensonovi oznamoval tu novinku, byl tou dobou v Japonsku. Byla to klasická Jensonova odpověď, řekl: 'Jo, rozhodli jste se správně a já to podporuji. Opravdu se na to těším. Je něčím zvláštní.' Jenson je takový gentleman, je také chytrý, takže jsem už Checovi řekl, aby se od něj naučil všechno, co jen může, aby jej sledoval.
Faktem však je, že když dorazí do Austrálie, Jenson se bude snažit prosadit jako jednička týmu. Mluvili jsme o tom. A jak znám Sergia, bude se snažit tu starou vojnu porazit. Domnívám se, že spolu budou vycházet dobře, ale na trati se samozřejmě budou chtít navzájem porážet. Věřím, že je příští rok čeká opravdu těžký souboj.
Sezóna 2012 z pohledu McLarenu aneb moc toho nezbylo
Šampionát pilotů je pryč, ale druhé místo mezi konstruktéry je stále na dosah.
MW: No, budeme bojovat až do poslední chvíle v Brazílii, pak uvidíme, jak jsme v sezóně dopadli.
Fernando Alonso řekl, že nebojuje hlavně proti Sebastianovi Vettelovi, ale proti designérovi Red Bullu Adrianovi Neweymu. Když vidíte Red Bull, jak odchází s třetím konstruktérským titulem, nelitujete, že jste Neweyho nechali z McLarenu odejít?
MW: Myslím, že lítost není produktivní pocit. Adrian je podle mě výjimečný. Je kamarád a odvádí fantastickou práci, skutečností však je, že od té doby, co nás opustil, tak jsme vyhráli více závodů než on (smích)!
Ano, těžko se ho poráží, máme však také skvělé lidi. Rozhodně dokážeme odvést lepší práci, než jsme odváděli. Podávali jsme slabší výkony. Máme auto, které bylo po většinu závodů rychlé, v mnoha závodech nejrychlejší, ale plně jsme to nevyužili, což je frustrující. Víme však, že můžeme odvádět lepší práci, a také budeme.
Podaří se McLarenu porazit alespoň Ferrari a získat druhé místo v šampionátu konstruktérů?
Od té doby, co Formule 1 opustila Evropu, McLaren nemá štěstí. Co se musí stát, aby se to obrátilo?
MW: Ano, v posledních několika závodech jsme předváděli horší výkony, vedlo se nám hůře po stránce spolehlivosti, a co se týče pneumatik, nedokázali jsme zprovoznit měkčí směs. Když se podíváte na novinky, udělali jsme pokrok, ale abych byl upřímný, tak jsme v posledních několika závodech podle mě nepřivezli dost na větší pokrok. [Technický ředitel] Paddy [Lowe] a tým proto musí tvrdě pracovat - musíme toho najít více. Zároveň usilovně pracujeme na příštím voze.
Po dalším zklamání v Abú Zabí, kde musel Lewis po vítězství v kvalifikaci odstoupit kvůli problémům s tlakem paliva, jak bude pro McLaren vypadat smířlivý konec sezóny 2012?
MW: No, ideální konec by byl, kdybychom v posledních dvou závodech získali první a druhé místo a naši hlavní soupeři by zaváhali. Ale abych byl upřímný, nemyslím si, že se kvůli nám rozpadnou. Chceme vyhrávat závody, o což se pokusíme. Letos jsme získali pět skvělých vítězství a já bych byl rád, kdyby jich do konce roku bylo více než pět.
© Foto: McLaren Mercedes, Sauber Motorsport AG