Pedro de la Rosa vzpomíná na své začátky u McLarenu

Robert RoBertino Pavelka, 3. února 2016, 06:00 Google+

Pokud se podíváme do statistik, najdeme u Pedra de la Rosy pouhých devět startů za McLaren. Nesmí nás to však mást, protože tento Španěl strávil v týmu z Wokingu plných devět sezón. Jaké byly jeho první krůčky v tehdy mistrovském týmu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Testovací dvojice Alex Wurz - Pedro de la Rosa

Testovací dvojice Alex Wurz - Pedro de la Rosa | foto: Hoch Zwei

Sdílejte článek

Kdo by nebyl fanouškem éry Prosta a Senny, klade na úvod čtyřiačtyřicetiletý Pedro Martinez de la Rosa otázku, na níž ani nečeká odpověď. Jeho vzpomínky začínají v roce 2003, kdy strávil první sezónu u McLarenu jako pilot na simulátoru. V letech 2005 a 2006 zaskakoval za Montoyu, v prvním případě jel jen jeden závod, v druhém už odcházejícího Kolumbijce definitivně nahradil. A pak Sauber a HRT, tím se jeho kariéra ozavřela.

"Všechno to začalo tím, že mě Niki Lauda vyhodil od Jaguaru. Byl konec listopadu 2002 a v té době už neměl žádný tým volné místo. Řekl jsem si: »Když nemůžu být závodním pilotem, tak mi postačí post testpilota, ale jenom ve špičkovém týmu«. Po odchodu od Jaguaru nemělo smysl se zabývat týmy ze středu pole. Tehdy testovací piloti seděli ve voze dvakrát týdně, což bylo hodně zajímavé.

Chytře jsem se zaměřil na Ferrari a McLaren, dva nejlepší týmy, ale pak mi došlo, že Italové už mají Lucu Badoera a Felipe Massu, zatímco McLaren jenom Alexe Wurze. Proto jsem zavolal Martinu Whitmarshovi a nabídl mu své služby. »Proč zrovna my?« zeptal se mě. »Především jste nejlepší tým, a pak máte jenom jednoho testpilota. S příhlédnutím k současným pravidlům a možnostem testování budete potřebovat ještě jednoho. Jako to dělá Ferrari...«

img-responsive

Nebyl den, abych se nenaučil při testech něco nového... | foto: McLaren

To byl můj klíčový argument - věřil jsem, že McLaren někoho opravdu potřebuje. Whitmarsh mi řekl: »OK, uvidíme, budeme o tom přemýšlet.« A velice dobře si pamatuju, že dodal: »Vždycky, když budete v Británii, zavolejte a přijďte nás navštívit.«

Za čtyři dny jsem byl na ostrovech! Z Heathrow jsem zamířil přímo do Wokingu, ještě to byla stará továrna Unit 22. Chtěl jsem se setkat s lidmi od McLarenu, byl to můj cíl, chtěl jsem vše podřídit možnosti pro ně testovat, pro mě by to bylo zajímavé, oni potřebovali posílit svou pozici. Měl jsem schůzku s Martinem Whitmarshem a Dave Ryanem. Věděl jsem, že mi budou klást otázky ohledně techniky, takže jsem se na tu schůzku velice dobře připravil. Vzpomínám si, že jsem se posadil a první otázka, kterou mi Martin položil, zněla: »Jaká je vaše filozofie moderní F1?«

Pánové, tak jsem se na ten rozhovor připravoval a tohle byla ta poslední otázka, která by mě napadla! Myslel jsem, že to bude strašná schůzka, katastrofa. Nevěděl jsem, co na to odpovědět a Dave Ryan během mého koktání usnul! Vrátil jsem se domů, moje žena se mě ptala: »Tak co, jak to šlo?« a já jenom hlesl: »Zapomeň na to, ti mě nikdy nevezmou...«

Utekl měsíc a nikdo nevolal. Tak jsem prozvonil Ryana a zeptal se, jestli by byl nějaký zájem. Nevypadalo to tak. Ale pak jednoho dne zničehonic řekl: »Přijďte si nechat odlít sedačku, otestujeme vás v Jerezu. A podle toho se rozhodneme.« Celou zimu jsem jezdil na motokárách a pořádně mě bolela žebra. Takže jsem měl jisté obavy, abych nakonec v Jerezu nejel se zlomeným žebrem a kvůlil tomu přišel o svou šanci. Měl jsem obavy, že nejsem dost fit, ale nakonec mi to šlo velmi dobře a test proběhl fantasticky. Dostal jsem práci.

Ten rok jsme jezdili s vozem MP4-17D a Kimi prošvihl titul o pár bodů, hlavně kvůli Grand Prix Evropy, kde vedl do okamžiku, než mu totálně bouchl motor. Plánovali jsme po několika závodech nasadit MP4-18, ale vůz byl velmi nespolehlivý a měl mnoho dětských nemocí, proto k tomu nikdy nedošlo. Každopádně to pro mě byla dobrá škola. Alex, náš třetí pilot, nechtěl s »osmnáctkou« jezdit. Hned v prvním testu v Jerezu s ní ve čtvrté zatáčce ošklivě boural, pořád není jasné, proč se to stalo. Takže se tím pádem naskytla možnost, abych ji vyzkoušel, řekl jsem si o to. To mi také pomohlo v týmu získat respekt.

img-responsive

Pedro de la Rosa s Peterem Sauberem | foto: Sauber Motorsport AG

Když jsem v ní odkroužil několik kol, cítil jsem se neuvěřitelně špatně, ale nikomu jsem o tom neřekl. Jen jsem tajil dech. Když jsem do ní usedl podruhé, bylo to všechno pryč. Zapracoval jsem na tom, protože je moc snadné se nechat ovlivnit prvním špatným pocitem, prostě jsem ho překonal. 

Každý testovací den jsme trávili ve formátu víkendu Grand Prix; chápal jsem nutnost, abych byl kdykoliv na podobný režim připraven. Pak tu bylo mnoho další práce: simulátor, s nímž jsem často pracoval. Hodně jsem se snažil, abych si vydobyl respekt týmu a řekl si o čas strávený přímo na trati. Co pro mě bylo u McLarenu nejúžasnější, že prakticky nebyl den, kdy bych se nenaučil něco nového.

Mozkový trust celého inženýrského týmu je úžasný, věřím, že to se nezměnilo. Přišel jsem od Jaguaru, kde jsme měli omezené zdroje, posadil se do simulátoru McLarenu, kde jsem k dispozici obrovské množství informací ze senzorů, všechny testovací zkoušky s inženýry byly prostě jedinečné. Stále jsem se něco učil, ať to bylo v simulátoru nebo na trati. To je důvod, proč jsem přesvědčen, že roky strávené u McLarenu byly ty nejlepší v mé kariéře."

Pedro de la Rosa si ve svých devíti závodech za McLaren během dvou sezón připsal šest umístění v bodované osmičce, nejlépe se mu dařilo v Maďarsku, kde na Hungaroringu obsadil za vítězným Buttonem druhé místo. Bylo to jeho jediné umístění na stupních vítězů.

Vytisknout

Diskuze: Pedro de la Rosa vzpomíná na své začátky u McLarenu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Chilton byl podobně blízko tragické nehodě jako ta Julese Bianchiho v Suzuce 2014 jen o kolo dříve

Chilton: O kolo dříve jsem málem havaroval stejně jako Bianchi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud