Dell o netradičním vztahu s Lotusem a cloud computingu v F1

Petr Hlawiczka, 22. dubna 2011, 06:50 Google+

Týmy Formule 1 obvykle oslovují IT společnosti kvůli sponzoringu. Podle ředitele globálního marketingu Dellu Andyho Larka je však vztah mezi jeho společností a týmem Lotus mnohem hlubší.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 22.04. 22:09) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Jak vlastně vznikla dohoda Dellu s týmem Lotus?
Andy Lark: To bylo opravdu hodně zajímavé, protože tým Lotus nás oslovil s problémem, s nímž za námi obvykle týmy F1 nepřicházejí. Normálně hledají sponzora, ale tým Lotus přišel 22 týdnů před začátkem sezóny 2010 a řekl: "Potřebujeme sestavit tým a auto - a někoho, kdo nám pomůže s IT." To zahrnovalo vše od základních věcí jako jsou laptopy po vysoce výkonné systémy, které by jim umožňovaly navrhování vozů.

Bylo to o tom, jak jim pomoci využívat všechny ty novinky z oblasti IT. A bylo to zajímavé, protože jsme se mohli s týmem Lotus hodně věcí naučit a využit je pro naše vlastní inženýrské a vývojové procesy. Proto se jedná o neuvěřitelný vztah.

Jaké logistické výzvy představuje pro společnost jako je Dell spolupráce s týmem Formule 1?
AL: Týmy F1 jsou zatíženy tím, že si musí veškerý hardware kupovat a tahat ho s sebou po světě. Tony Fernandes však měl tuto vizi: 'Proč nevyužít tu nejmodernější technologii, jakou používá například Facebook, a nenasadit ji na tým F1?' Takže veškeré výpočty najednou vykonávají počítače na Cambridgeské univerzitě "v cloudu," což je obrovský server, který existuje na webu. Hovoříme o stejném počítačovém clusteru, jaký používají některé z nejlepších světových společností navrhující jachty. Jedná se o zcela jiný přístup - žádné aerodynamické tunely, hliněné model či něco podobného.

lark
Andy Lark (vlevo) s šéfem týmu Lotus Tonym Fernandesem

Zvládnout to vše vybudovat během 22 dvou týdnů muselo být zajímavé.
AL: To jo. Při normálním IT vybavení bychom normálně hovořili o šesti týdnech - od počátku po zprovoznění - ale s týmem Lotus šlo o realizování [neobvyklého projektu] doslova během noci.

Když využíváte cloud, počítáte s náklady 8 pencí [v přepočtu 2,2 Kč] na minutu. Bylo neuvěřitelné, že jsme vše dostali na jedno místo v Cambridge, odkud jsme pak distribuovali informace směrem k nim přes web, a že jsme byli schopni využívat takové clustery, které využívají například jaderní fyzici. Veškerý obsah z vozu na trati se nahrává do clusteru v Cambridgeské univerzitě, kde je také modelován.

Co myslíte tím modelováním?
AL: Veškerá dynamika o tom, co je třeba aplikovat na vůz na trati. Vše se odehrává v cloudu, ne na serverech vzadu v kamionu. Skvělé je, že výpočetní kapacitu potřebujete pouze tehdy, když vykonáváte určitou práci. Když nic neděláte, využívá ji někdo jiný. Je to něco jako úložiště FTP, ale v mnohem větším měřítku. Cloud běží na tisících serverů, které byste si nikdy nemohli dovolit jakožto F1 tým vlastnit, takže se jedná opravdu o odlišný způsob fungování.

Na dráze tedy spousta lidí využívá vaše věci, že?
AL: Ano. U F1 týmu se musí každá koruna dostat na dráhu - každý halíř, který utratíte za výpočty a který není nějak spojený s koly, je promarněný. Celé to je v podstatě o tom, jak dát dohromady vysoce výkonnou výpočetní sílu a dostat ji na rošt F1 za celkem nízkých nákladů.

Čeho jsou tyto počítače schopné?
AL: Je to naprosto ohromující. Podívejte, během průměrného závodu Formule 1 se vygeneruje více dat, než existuje ve všech knihovnách dobře rozvinutých zemí. Hovoříme o fenomenálním množství informací, které jsou vytvořeny, takže otázky zní: 'Kam s nimi? Jak je analyzovat? Jak je přenášet?' Hovoříme o petabytech [1 PB = 1 000 000 GB] dat, to je moře a moře USB klíčenek zaplněných daty, která jsou vygenerována během závodů každý den.

lotus
Kovalainen s Lotusem T128 v Číně (© Team Lotus)

Kolik lidí tedy pomáhalo na počátku týmu Lotus?
AL: Bylo jich hodně, ale tou důležitou věcí je to, že Tony s týmem využil technologii cloudu, která již existovala. Znamenalo to, že nemuseli nakupovat servery. Díky bezdrátovým a širokopásmovým sítím mohou přistupovat k informacím odkudkoliv na světě.

Máte tým Dell IT odborníků v Hinghamu?
AL: Máme tým v Bracknellu poblíž Readingu a další v Cambridgi. Pokud je třeba něco v Hinghamu opravit, můžeme se vzdáleně připojit a udělat to. Je to F1 bez IT!

Je jednoduché opravit něco v CFD, když se to pokazí?
AL: Pokud využíváte sílu, která existuje v rámci vysoce výkonného clusteru jako je cloud, pak ano, protože v jednom místě je soustředěn enormní výkon i odborné znalosti. Mohem těžší je, když máte jednoho IT člověka a v kamionu řadu serverů.

Kudy se budou ubírat technologie v F1?
AL: Budou se zjednodušovat. Obrovská složitost na dráze, kde má každé auto 150 senzorů, je neuvěřitelná, ale podívejte se na naši schopnost vyhledávat na webu díky něčemu tak jednoduchému, jako je jeden řádek na Googlu. Trvalo nám to 20 let, než jsme se dostali do tohoto stavu. Fascinující věcí na Formuli 1 je, že potřebujete jednak schopnosti za volantem, ale také opravdu chytré technologie. Kdokoliv dokáže optimalizovat obojí, vyhrává.

Vytisknout

Diskuze: Dell o netradičním vztahu s Lotusem a cloud computingu v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 22.04.2011 22:09 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lowe, Paddy

Lowe: Nejhorší předsezónní období McLarenu, které pamatuji

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud