Horner: Vettel je výjimečný

Horner, Christian

Horner, Christian | foto: GEPA pictures GmbH

Šéf týmu Red Bull hovoří o kvalitách Sebastiana Vettela, novém difuzoru a možnostech spolupráce s Mercedesem.

Vettel je skokan letošní sezóny – jedna výhra, jedno druhé místo a třetí pozice v průběžném pořadí jezdců. Jak by podle vás vypadalo přirovnání k nějaké jiné osobnosti?
Christian Horner:
Přirovnal bych ho k nějakému geniálnímu fotbalovému záložníkovi, který má tak skvělou techniku, že se vůbec nedívá na balón a vždy dokáže myslet na dva kroky dopředu.

Co je na něm nejpůsobivějšího?
ChH:
To, že si hned na začátku našel cestu k srdci celého týmu, což nebylo jednoduché, protože Mark je s námi už několik let. Ale Sebastian umí skvěle komunikovat.

Můžete dát příklad?
ChH:
Při jeho prvních testech, myslím v Jerezu, řekl v polovině kola týmu, že musí na záchod. Použil při tom slangový výraz, který neznali ani někteří lidé z Anglie. Úplně je tím vyvedl z míry, byli ohromeni.

Jak se chová při jednání s inženýry?
ChH:
Je neuvěřitelně soustředěný na to, aby tým posunul dopředu. Vyjadřuje se opatrně, vždy zůstává klidný a nadšeně přistupuje k řešení každého problému. Vše, co říká, má velkou hodnotu. Hlavně Newey je jím fascinován. Sebastian, i když je ještě velmi mladý, je pro něj jedním z nejlepších jezdců, se kterými kdy pracoval. A musíte si uvědomit, že zažil jezdce jako Sennu, Prosta, Mansella, Häkkinena a Räikkonena. Po prvním setkání s ním mi Adrian řekl, že ten kluk je opravdu unikátní.

Těžko byste ho mohl více chválit...
ChH:
Ano, je to výjimečná osobnost. I přesto, že je velmi ambiciózní, je také velmi oblíbený. I přes jeho úspěchy vždy zůstává nohama na zemi, takový bude vždy, tím jsem si jistý. Souvisí to s jeho vysokou inteligencí. Další příklad – už roky je velkým fandou Beatles, to je u někoho v jeho věku pozoruhodné. Když chodil do školy, tedy před třemi lety, jeho spolužáci poslouchali jinou hudbu, ale jeho nezajímala. Také má rád Monty Pythona, má smysl pro anglický humor.

Někdy se musí učit i ze svých chyb. Jak jste reagoval na to, že tři kola před koncem závodu v Melbourne zavinil kolizi s Kubicou?
ChH:
Řekl jsem mu: ‘Hlavu vzhůru, dívej se dopředu, další závod je už za týden.‘ Navíc si stále myslím, že ta kolize nebyla jen jeho vina.

Tak proč za to dostal penalizaci do závodu v Malajsii?
ChH:
Sebastian velmi klidně, upřímně a pravdivě vysvětlil komisařům, jak vidí tu nehodu. Řekl, že se cítí provinile. Kubica hodil veškerou vinu na něj a pro komisaře byla Sebastianova omluva důkazem jeho chyby. Ale tak to rozhodně nebylo.

Kdy vyprší jeho kontrakt s Red Bullem?
ChH:
Pochopte, že nebudu prozrazovat detaily jeho smlouvy. Řeknu jen, že je dlouhodobá a sahá za tuto sezónu.

Má na něj BMW Sauber opci na rok 2011, jak naznačují dohady?
ChH:
Rozhodně ne. Mohli ho mít, tu opci měli, ale pod podmínkou, že pro ně bude jezdit v roce 2008. Ale už v roce 2007 ho nechali odejít k Toro Rosso a úplně na něj ztratili práva.

Může Red Bull s Vettelem vyhrát šampionát už tento rok?
ChH:
Sezóna je dlouhá, zatím za sebou nemáme ani čtvrtinu všech závodů. Zaleží, jak rychle budou velké týmy vyvíjet své vozy a do jaké míry budeme ve vývoji úspěšní my. Ale musím říct, že máme velmi rychlé auto. Když z něj dokážeme každý víkend dostat maximum, tak je možné všechno.

Zmínil jste velké týmy, Red Bull je jaký?
ChH:
Střední. McLaren, Ferrari, nebo BMW Sauber mají větší možnosti. Ale my máme výborné lidi.

Není pro vás nebezpečné kopírovat dvoupatrový difuzor, když je vaše auto už tak výborné?
ChH:
Ano, situace s difuzory nás znepokojuje, postavili jsme konkurenceschopný vůz i bez kontroverzního difuzoru. Ale jsme toho názoru, že s ním budeme rychlejší, takže to musíme překousnout. Je pravda, že naše auto musíme do velké míry předělat, hlavně v zadní části. Od převodovky, přes zavěšení až po umístění výfuků. Je to velmi náročné, proto Newey už dva týdny zůstává v továrně až do půlnoci a nejel do Číny. Ale zvládneme to.

Kdy ho Red Bull poprvé použije?
ChH:
V Monaku bude jeho první verze, ta konečná je naplánovaná pro Silverstone.

Na konci roku končí vaše smlouva s Renaultem. Umíte si představit spolupráci s Mercedesem? Je veřejným tajemstvím, že mají nejsilnější a nejodolnější motory.
ChH:
Je pravda, že smlouva končí, ale jsme s Renaultem velmi spokojeni. Mohli na motoru v zimě pracovat a nyní jsou na úrovni ostatních. Myslím, že momentálně Mateschitz nejedná o dodavateli motorů, máme na to čas. Kdo vlastně ví, kteří výrobci tu ještě v roce 2010 budou? Brawn dokázal, že je možné postavit výborné auto, i když smlouvu na motory uzavřeli s Mercedesem až v prosinci. Mercedes je rozhodně atraktivní, nejen kvůli jejich motorům.

Jak to myslíte?
ChH:
KERS Mercedesu vypadá jako zdaleka nejlepší. Alespoň Kovalainen mi to pořád říká. Je jím ohromen, protože je kompaktní a nemá tak negativní důsledky na vyvážení vozu. Což je základním problémem KERSu.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu