Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (4/6)

iM3, 8. dubna 2013, 17:29 Google+

Čtvrtý díl příběhu o stáji McLaren

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 09.04. 10:51) Napište svůj názor

Sdílejte článek

ORANŽOVÁ SÍLA V CAN-AM
Bruce nesoustředil pozornost výhradně na závody grand prix formule 1. V USA trávil hodně času a jakmile zaslechl informace o nově vznikajícím kanadsko-americkém šampionátu sportovních vozů, s přihláškou dlouho neotálel.

Do stroje McLaren M1B posadil kromě sebe i krajana Chrise Amona, jenž absolvoval první dva závody sezóny a pokaždé skončil na bedně. Bruce startoval ve čtyřech z šesti případů. Přestože nevyhrál ani on, pokaždé se objevil na stupních vítězů a v šampionátu skončil na třetí příčce. To nebyl vůbec špatný výsledek. Důležité ale byly finance, štědře dotovaný šampionát Can-Am znamenal pro všechny týmy zlatý důl a Bruce si velmi dobře uvědomoval nesmírnou důležitost této série pro další fungování McLarenu.

Co se nepovedlo v roce 1966, dokonal Bruce o rok později. Robin Herd navrhnul lehký a konstrukčně jednoduchý model McLaren M6A, který s údernou rychlostí brázdil okruhy kolem listnatých stromů ve Wisconsinu, žlutého písku v Kalifornii a jehličnatých stromů v Kanadě. Nový jezdec McLarenu Dennis Hulme vyhrál první tři závody, následujícím dvěma podnikům vévodil Bruce. Až ve finále sezóny, kdy oběma odešel motor Chevrolet, se z triumfu mohl těšit někdo jiný.

Co stálo za dominantním úspěchem McLarenu M6A? Tak zněla otázka všech soupeřů, zdrcených sílou britských vozů novozélandského pilota. Byli to Robin Herd a důkladná příprava, čítající 3000 testovacích kilometrů, v nichž se M6A přeměnilo na nedostižný stroj. Na rozdíl od předchozí sezóny byly mclareny natřeny na výraznou oranžovou barvu, která se na dlouhou dobu stala válečným zbarvením všech závodních vozů z dílny Bruce McLarena.

Stáj McLaren hrála prim v Can-Am i následují sezonu. Ve třetím ročníku šampionátu si odnesla čtyři triumfy z šesti závodů a  titul slavil v předchozím roce druhý Hulme. Scénář závodů se velmi často opakoval. Nový McLaren M8A ujížděl pronásledovatelům hned po startu a po pár minutách jim mizel z dohledu. Bruce a Hulme byli prostě příliš rychlí a jediný, kdo mclareny z dálky ohrožoval, byl tým Rogera Penskeho s jezdcem Markem Donohuem.

Jestli McLaren v roce 1967 dominoval, tak v roce 1969 konkurenci naprosto zesměšnil. Oranžový model McLaren M8B vyhrál úvodní závod, pak druhý, třetí, čtvrtý, pátý a tak to pokračovalo až do finálového jedenáctého podniku. Stáj McLaren zvítězila v každém závodu sezóny, o triumfy se pravidelně dělili Bruce s Hulmem a v tomto případě se o pět bodů radoval z titulu Bruce. Podařilo se mu nasbírat o polovinu bodů více než třetímu muži šampionátu Chucku Parsonsovi.

Dokonalost jménem McLaren M8B zajížděla oproti předchozímu modelu o dvě až tři vteřiny rychlejší časy. S vysokými přítlačnými křídly nad zadní nápravou šlo o vůz, který chtěl každý jezdec. Jenže Bruce odmítal sdílet takové veledílo a na prodej dával jen starší modely.

Čím větší byla dominance mclarenů, tím více stoupala poptávka po těchto vozech. Soukromé týmy chtěly vybavení, které vodilo tým McLaren od vítězství k vítězství. Bruce mohl stěží pokrýt poptávku a proto uzavřel dohodu s Peterem Aggem a jeho společností Trojan. Agg dostal vždy na konci sezóny konstrukční plány posledního modelu mclarenu, jenž pak podle libosti upravil a prodával zájemcům. Na starost měl i veškeré náhradní díly a McLarenu pak vyplácel podíl za každý prodaný mclaren z dílny Trojanu.

Rozpolcení týmu McLaren mezi šampionáty Can-Am a formule 1 vyžadovalo od každého člena vysoké pracovní nasazení. Boj na dvou frontách neustáli Dan Gurney a John Surtees s vlastními týmy a dokonce i stáj Ferrari dala raději své vozy do rukou soukromníků.

Taktéž McLaren čelil rozkolu zaměstnanců, kteří se museli soustředit na vozy Can-Am a formule 1 zároveň. Nastaly případy, kdy jediný mechanik pracoval na monopostu F1 a zbytek zaměstnanců na oranžovém klenotu kanadskoamerických závodů. Bruce se po brzkých úspěších rozhodl stavět vlastní motory s pomocí automobilky Chevrolet, která mu agregáty poskytovala a tým jej následně upravoval. Na první pohled se tento tah jevil jako riskantní, ale Bruce si od přestěhování agregátů pod vlastní střechu sliboval ještě větší poodskočení od soupeřů, což se mu samozřejmě povedlo.

Bruce si Can-Am nesmírně oblíbil, třebaže mu vadila určitá neprofesionalita. Například požadoval, aby traťový komisař ukazoval cedule se zbývajícími minutami do startu. Jezdci totiž nikdy pořádně nevěděli, kdy mohou nastartovat motory, kdy mechanici musejí opustit dráhu a kdy se vůbec má celé pole rozpohybovat do zaváděcího kola.

Podle Bruce byla však série Can-Am tím nejlepším, co tehdejší motorsport nabízel. Navíc série hrála podstatnou roli v působení McLarenu ve formuli 1. Šampionát býval na svou dobu nebývale dotován. V roce 1969 si McLaren odvážel za každý závod, kde obsadil první dvě místa, 50 000 – 75 000 dolarů. Připočteme-li k tomu zisk z prodeje vozů na konci sezóny, disponovala stáj životně důležitými prostředky na budování konkurenceschopného monopostu F1.

Tým McLaren od druhého roku působení v Can-Am nenašel za pět let jediného soupeře. Oranžové sportovní mclareny byly technickým vrcholem oblíbené kanadskoamerické série, což dokazuje i tato statistika: 37 vítězství z 43 závodů v letech 1967 – 1971.

Vytisknout

Diskuze: Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (4/6)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 09.04.2013 10:51 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Daniel Ricciardo během kvalifikace v Barceloně

McLaren očekává dlouhou bitvu s Ferrari, pro zbytek sezóny má jasný cíl

Charles Lecler a Mattia Binotto při pátečním tréninku v Sáchiru

Binotto chválí Leclerca, naštvala ho italská média

Start GP Španělska - Pérez v hloubi pole

"Pérez vpředu zoufale chybí. Potřebujeme jej tam, abychom Mercedes dostali pod tlak," říká Horner

Všechno dobré - nakonec Mercedes dokázal to nejdůležitější, vyhrát závod.

Bottasova vzpoura? Žádná nebyla, zní z tábora Mercedesu

Lewis Hamilton vítězí v závodě v Barceloně

FOTO: Závod v Barceloně - Hamilton kráčí za obhajobou titulu

Max Verstappen - závod v Portugalsku

Nejrychlejší kolo patří s náskokem Verstappenovi, Alonso před McLareny

Lewis Hamilton byl dnes opět suverénně nejrychlejší

GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

Lewis Hamilton se svou trofejí za prnví místo v závodě v Portugalsku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamiltonův lov na Verstappena "Málem jsem do boxů nezajel," říká pilot Mercedesu

Lewis Hamilton vyhrává svou 100 pole position v kvalifikaci v Barceloně

FOTO: Kvalifikace v Barceloně - Hamiltonovo 100. pole position

Startovní rovinka v Barceloně

GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska - Ferrari v 2. řadě, Mazepin penalizován

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

mclaren mp4-28

Symonds o testování: Na co se při něm týmy zaměřují, co lze vyčíst a proč jezdí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bottas nejrychlejší, Verstappenovi scházelo jen 33 tisícin sekundy! O přerušení tréninku se postaral Kubica

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamiltonův lov na Verstappena "Málem jsem do boxů nezajel," říká pilot Mercedesu

  3. Bottasova vzpoura? Žádná nebyla, zní z tábora Mercedesu

  4. GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska - Ferrari v 2. řadě, Mazepin penalizován

  5. Hamilton odpoledne nejrychlejší, Red Bull v hloubi pole

  6. GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud