John Paul st. a John Paul ml.: Černé duše motorsportu 1/4

iM3, 18. prosince 2012, 14:13 Google+

Upoutat pozornost filmových studií skrze životopisného scénáře z prostředí motorsportu je nesmírně těžké. Z toho důvodu dopadá na řadu kvalitních scénářů letitý prach (Mike Hawthorn – Peter Collins, Francoise Cevert, Davey Hamilton). Filmová studia zbystří jen u atraktivních akčních scén. Proto je s podivem, že ještě nikdo nezavadil o příběh otce a syna Paulových. V takovém scénáři by totiž nechyběly únosy, střelba, pašování drog, vězení a samozřejmě nějaké ty vyhrané závody.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 19.12. 14:48) Napište svůj názor

Sdílejte článek

MILIONÁŘ ZÁVODNÍKEM
John Lee Paul se narodil 3. prosince roku 1939 v Nizozemí jako Hans-Johan Paul. V patnácti letech emigroval s rodinou do USA a přijal jméno John Paul. Novým domovem mu bylo město Muncie v Indianapolisu. Během studia na univerzitě Ball State získal stipendium na Harvardu a dosáhl vzdělání magistra v oboru management. Začal pracovat u bostonské investiční společnosti Putnam Management a díky zázračným výsledkům se brzy stal jejím spolumajitelem. Jmění firmy rostlo závratným tempem, během šesti let se hodnota společnosti zvýšila z 600 milionů dolarů na čtyři miliardy. John Paul se propracoval v milionáře ještě před dosažením třicátých narozenin.

John Paul propadl na konci 60. let kouzlu motorsportu. Netrvalo dlouho a závody nesly ovoce. V roce 1968 vyhrál šampionát Northeast Regional pod hlavičkou asociace Sports Car Club of America. K povyražení na závodních okruzích využíval automobily Dodge Challenger a Chevrolet Corvette.

Zatímco na poli obchodu a závodů se mu dařilo, u rodinného krbu to skřípalo. V roce 1970 ho upustila manželka Joyce a vzala sebou i tehdy devítiletého Johna Paula mladšího.

Paul starší si mezitím dobrovolně převrátil život naruby. Prodal majetek, opustil Putnam Management a koupil si sedmnáctimetrovou jachtu, se kterou absolvoval sólovou plavbu přes Atlantik. Při plavbě zpět do Ameriky provedl krátkou zastávku v Karibiku a dále pokračoval na Floridu. Tam rozšiřoval své jmění prostřednictvím obchodu s realitami.

Tou dobou Paul ml. prožíval s matkou krušné chvíle. Uvědomil si, že by raději trávil čas s otcem, který by mu zajistil o poznání lepší život. Po vzájemném shledání si Paul st. obnovil závodní kariéru a v roce 1975 založil tým JLP Racing. Paul ml. všemu přihlížel v bezprostřední blízkosti.

Vztah otce a syna však nebyl kdovíjak ideální. Paul st. býval od přírody nerudný a stěží s nim lidé dokázali vycházet. Přezdívka „starý pirát“ na Paula st., šířícího kolem sebe napjatou atmosféru, doslova seděla.

Paul st. poslal syna do závodní školy Skipa Barbera, aby ho přiučil správnému řízení závodních vozů a připravil jej na řádnou reprezentaci barev rodinného týmu. Po pár lekcích ho Barber označil za beznadějný případ, ale Paul st. nebral vážně slova respektovaného učitele a synovi pořídil Formuli Ford.

Zatímco Paul ml. nasazoval krk v závodech Formule Ford, otec sbíral triumfy v šampionátu Trans-Am. Tam nebyl pouhým jezdcem do počtu, právě naopak. S modelem Porsche 935 se stal  celkovým vítězem šampionátu roku 1979. Už v té době však pro otce a syna nastaly problémy se zákonem, poodhalující tajemné pozadí finančních zdrojů Paula st.

Na začátku roku 1979 zaujal celníky, hlídkující v bažinaté oblasti Louisiany, podezřelý ruch na břehu řeky. Celníci narazili na dvojici mladíků, jimž se z oblečení linul věrně známý odér marihuany. Jedním z mladíků byl Paul ml. a proto netrvalo dlouho a policie si posvítila i na jeho otce. Při prohlídce lodi  Paula st. našli muži zákona zbytky marihuany a 10 000 dolarů v hotovosti. Nedaleko od inkriminovaného místa objevili Paulem st. pronajatý nákladní vůz se 700 kilogramy marihuany. Trojice byla obviněna z držení marihuany a dostala tříletou podmínku s pokutou 32 500 dolarů.

Pokračování příště.

Google+ Vytisknout

Diskuze: John Paul st. a John Paul ml.: Černé duše motorsportu 1/4

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 19.12.2012 14:48 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Srovnání 13" a 18" pneumatik

"Nemáme zdroje." K testu 18" kol se nabídly pouze tři týmy

Pohonná jednotka Hondy

Honda kvůli problémům s kvalitou veze do Ázerbájdžánu nové spalovací motory. Přínosy nové verze?

Mercedesy a Vettelovo Ferrari na startovním roštu v Číně

Ferrari bude v Baku silné, důraz na max. rychlost na rovinkách se mu pak může vymstít, soudí Hamilton

Mercedes šestý rok po sobě předčí Ferrar

"Ferrari je pomalé už 8 let, začínají obvyklé výmluvy. Mercedes bude dál dominovat," varuje Briatore

Robert Kubica s Williamsem FW42 během tréninku v Číně

Pouze Lowe za mizérii Williamsu nemůže, říká Kubica a věří Headovi

Kupříkladu tuto kombinaci v barvách Mercedesu zřejmě jen tak neuvidíme

Max Verstappen a Mercedes? Toto Wolff na něj prý nemá ani telefon...

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Grosjean přiznává, že měl ohledně své budoucnosti obavy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Ferrari je pomalé už 8 let, začínají obvyklé výmluvy. Mercedes bude dál dominovat," varuje Briatore

  2. GP Vietnamu: První onboard VIDEO z nového okruhu

  3. Honda kvůli problémům s kvalitou veze do Ázerbájdžánu nové spalovací motory. Přínosy nové verze?

  4. Ferrari bude v Baku silné, důraz na max. rychlost na rovinkách se mu pak může vymstít, soudí Hamilton

  5. Max Verstappen a Mercedes? Toto Wolff na něj prý nemá ani telefon...

  6. Pouze Lowe za mizérii Williamsu nemůže, říká Kubica a věří Headovi

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud