Jackie Stewart a jeho boj s větrnými mlýny

Jana Šrámková, 20. září 2012, 10:26 Google+

Svou závodní kariéru prožil v dobách, kdy hořící vůz a smrt kolegů a kamarádů nebyla ničím neobvyklým - naopak to byla nedílná součást jeho profesního života. Jackie Stewart se však rozhodl, že to tak být nemusí a že závodění je sport, při kterém nemusejí umírat lidé. Ze začátku se mu smáli a nebrali jej vážně. On se však nevzdal a navždy změnil obraz Formule 1.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 21.09. 18:40) Napište svůj názor
Stewart, Jackie

Stewart, Jackie | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Je trojnásobným mistrem světa a říkalo se mu létající Skot. Mimo to se však nesmazatelně vryl do historie Formule 1 také díky svým úspěšným snahám o zlepšení bezpečnosti na závodních okruzích.

Na přelomu padesátých a šedesátých let se o bezpečnosti na okruzích nedalo mluvit. Žádné bariéry, diváci směli stát kdekoliv, žádní záchranáři, kožené helmy, kanystry benzínu volně ležící v boxech... To vše si pochopitelně vybíralo vysokou daň - lidské životy. 

Většina lidí to brala jako nedílnou součást tohoto sportu a domnívali se, že s tím nelze nic udělat. Ne však Jackie Stewart. Pro něj vše změnila především nehoda při závodě ve Spa v roce 1966. Počasí bylo strašné, avšak to pořadatelům nezabránilo v tom závod odstartovat. Mnohá auta postupně končila mimo trať a ani jeho vůz nebyl výjimkou.

"Zůstal jsem zaklíněn v autě asi půl hodiny. Střídavě jsem byl a nebyl při vědomí, lidé, co mě vyprošťovali si půjčovali nářadí z vozů diváků, aby mě dostali ven. A já potom musel najít někoho, aby zavolal sanitku, která se při cestě ztratila. Byla by to vtipná příhoda, ale když se to stane vám, pochopíte, že ten systém je zkrátka celý špatně," vzpomíná pro BBC bývalý skotský závodník.

V tu chvíli si prý uvědomil, že pokud se o něj tento sport nedokáže postarat, musí se o ten sport postarat sám. Připravil si do auta nářadí, závodníci začali platit záchranáře, kteří jezdili na okruhy. Ani to však prozatím nezastavilo smrtelné nehody, které měly přijít. 

Brzy přišel šok. Skotský talent a mistr světa z let 1963 a 1965 Jim Clark zahynul při závodě Formule 2 na Hockenheimu... Pro piloty a celou komunitu to byla pořádně ledová sprcha a mezi piloty se stupňoval vztek, obavy a všichni se cítili v ohrožení. 

"Jim Clark zemřel! Naprosto jasně kvůli problému na voze. Okolo tratě nebyla žádná bariéra a před vámi byl les! Jimy zemřel a jeho auto bylo kompletně zničeno po nárazu do stromů! To zkrátka nebylo přípustné," popisuje pro BBC Stewart.


"Závodní auta nejsou určená k létání," řekl před bojkotem
VC Německa na Nürburgingu Jackie Stewart
(foto: Lucky Strike BAR Honda)

Následovala další řada tragických nehod a bylo jasné, že se něco musí změnit. Jackie Stewart založil jezdeckou asociaci a začal bojovat především za bezpečnější okruhy s bariérami. Piloti začali nosit odolnější helmy, ohnivzdorné overaly, bezpečnostní pásy...

Nebylo to však lehké. Často se potýkal s nepochopením a nebyl příliš oblíbený, protože vlastně žádal o to, aby pořadatelé na jednotlivých okruzích utráceli peníze. A vyvrcholilo to bojkotem závodu v belgickém Spa. Nestartovali také na německém Nürburgringu.

Nejprve nikdo nevěřil, že by něco takového divákům a celém sportu udělali, ale od té chvíle začali brát asociaci vážně. "Byl bych mnohem populárnější, kdybych ohledně bezpečnosti nic nedělal a mlčel. Byl bych možná mrtvý, ale populární," nechal se slyšet.

Negativních reakcí na svou osobu se snažil nevšímat. "Nemohli říkat, že jsem zbabělec, protože jsem tou dobou vyhrával závody," uvedl. Vyhrál jich 27 z 99 a stal se třikrát mistrem světa (v roce 1969, 71 a 73).

Závodní kariéru opustil po tragické nehodě jeho týmového kolegy Francoise Ceverta během kvalifikace na VC USA. Do svého stého závodu už Jackie Stewart nenastoupil. Jeho zájem o motorsport tím však neskončil a angažuje se v něm až do dnešních dní. 


Jackieho Stewarta potkáte v paddocku i dnes
(foto: Jana Šrámková)

Po něm se zlepšování bezpečnosti ujali další. Nezapomenutelný je například profesor Sid Watkins, lékař a bojovník za bezpečnost, který zemřel minulý týden. "Když jsem já dělal své kroky ohledně bezpečnosti, bylo to v začátcích. Sid to po mě převzal a povznesl to na úplně jinou úroveň. Nemyslím si, že by to někdo jiný než on dokázal," řekl pro Sky Sports Stewart.

Mnoho pilotů dodnes říká, že je důležité tuto éru nezapomenout a uvědomovat si, jak dlouhá byla cesta k současné podobě F1. Otázka bezpečnosti je a zřejmě vždy bude aktuální. Dokazují to smrtelné nehody z jiných motoristických sérií.

Kolize se nevyhýbají ani F1, (jak ukázala například nehoda Romaina Grosjeana s Fernandem Alonsem na startu VC Belgie) kde jsme smrtelné nehody byli naposledy svědky před osmnácti lety. Jackie Stewart byl však prvním, který si stál za svým a tvrdil, že motorsport může zůstat motorsportem a zároveň při něm nemusejí umírat lidé.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Jackie Stewart a jeho boj s větrnými mlýny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 21.09.2012 18:40 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Týmový jezdci Williams pro sezónu 2020

Williams má o pilotech pro příští sezonu jasno. Potvrdil stávající tandem

Kevin Magnussen s Haasem VF-20 během testování v Barceloně

Haas nemůže za meziroční pokles výkonnosti, Magnussen poukazuje na dodavatele motorů

Mattia Binotto v Melbourne

Binotto má nůž na krku, tvrdí italský tisk

Sebastian Vettel s Ferrari v loňské Velké ceně Mexika

Vettel zvažuje nabídku Aston Martinu. Přijde Pérez o místo?

Sebastian Vettel v zaváděcím kole před závodem velké ceny Štýrska

Brawn vzkazuje Ferrari: Tohle nenapravíte ze dne na den

Racing Point RP20 zaujal již během testů v Barceloně, nyní svou formu potvrzuje

"Rychlost Racing Pointu by měla dělat všem starosti," říká Horner. "Bídný protest," reaguje tým

Valtteri Bottas a Lewis Hamilton po závodě velké ceny Štýrska

Jezdecká dvojice Mercedesu pro příští sezonu? Podle mnohých už je jasno

Racing Point čelí protestu - porušil kopírováním Mercedesu pravidla?

FIA po protestu Renaultu zabavuje díly Racing Pointu, hrozí diskvalifikace za kopírování Mercedesu

Alexander Albon v závodě velké ceny Štýrska

FOTO: Historicky první Velká cena Štýrska - vozy F1 v akci v malebném horském prostředí

Carlos Sainz v Rakousku

Sainz v závěru překonal i Hamiltona, odváží si bod navíc za nejrychlejší kolo + strategie

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. HAMILTON, 3. NOR... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Schumacher, Michael

Schumacher se i letos na konci roku zúčastní Závodu šampionů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: "Tohle nepotřebujeme," omlouvá se Leclerc

  2. Brawn vzkazuje Ferrari: Tohle nenapravíte ze dne na den

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: co říkali piloti na mokrou ruletu na Red Bull Ringu?

  4. Vettel zvažuje nabídku Aston Martinu. Přijde Pérez o místo?

  5. Vettel a Red Bull? Obnovení úspěšného spojenectví je údajně na spadnutí

  6. "Rychlost Racing Pointu by měla dělat všem starosti," říká Horner. "Bídný protest," reaguje tým

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud