Alan Stacey

Daniel Šupa, 25. srpna 2008, 22:48 Google+

Britský pilot sice nedosáhl v F1 ani na jediný mistrovský bod, přesto je osobností dostatečně významnou na to, abychom se o ni v plejádě jezdců F1 zajímali. Alan Stacey pilotoval formuli 1 na nejvyšší úrovni bez pravé nohy!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Budoucí britský pilot se narodil farmářské rodině v Essexu a od sudiček dostal do vínku odvahu a talent pro motoristický sport. K automobilům směřovala jeho životní dráha podobně jako u řady dalších přes motocykly. V sedmnácti letech však prožil za řídítky těžkou havárii a lékaři mu byli nuceni amputovat pravou nohu.

Přes osudovou ránu a používání protézy na motorsport nezanevřel a začal se zajímat o závodní automobily. Postavil vlastní karosérii pro Lotus MkVI a nabídl ji továrně, tak započala úzká spolupráce na několik dalších let. V roce 1955 startoval za volantem upraveného sportovního Lotusu 11, který pomáhal konstruovat. Přes handicap dosáhl několika úspěchů a jeho rychlost neušla Chapmannově pozornosti. O tři roky později již patřil mezi tovární jezdce Lotusu a kromě startu v Le Mans dostal k dispozici formuli Junior.

K vytrvalostnímu francouzskému závodu se váže historka, jak Alan při nástupu posádky sehrál s kolegy dokonalou partii v lékařském centru. Jeho spolujezdci z kokpitu významně zakašlali v okamžiku prohlédnuté levé nohy, aby Alan stačil překřížit nohu a lékař, domnívající se, že kontroluje pravou, pustil Brita do závodu.

Stacey pokračoval v cestě vzhůru a dokázal v nižších formulích a nemistrovských závodech vítězit. V roce 1958 ho angažoval Chapmann pro britský závod formule 1, který však Alan kvůli přehřívání jeho Mk16 nedokončil. V dalším roce startoval pravidelně s vozem F2 a závodil se sportovními auty. Na start závodu Grand Prix formule 1 se však postavil znovu v Británii a USA. Doma dokončil závod na osmé pozici, za Atlantikem odstoupil kvůli poruše spojky.

Po odchodu Grahama Hilla obdržel Alan nabídku startovat v roce 1960 v celém seriálu mistrovství světa vedle jedničky stáje Innese Irelanda. V Argentině nevydržel panující klimatické podmínky a odstoupil, v Monaku a Holandsku nedokončil pro technické problémy, přitom na okruhu Zandvoort jezdil před odstoupením na třetím místě.

Další podnik šampionátu hostil atraktivní belgický okruh ve Spa-Francorchamps. Nikdo na startu netušil, že se na závod přišla podívat i smrt a bude si vybírat velkou daň. Ještě v sobotu utržil zlomeninu obou nohou a tří žeber Moss. Alan v neděli startoval po nevydařené kvalifikaci ze šestnáctého, předposledního místa. V závodě se probil až na šestou bodovanou pozici. Ve stejném místě jako den předtím Moss, ale zahynuli nedaleko od sebe a krátce po sobě Alan Stacey a jeho soupeř z Cooperu Chris Bristow.

Týmový kolega z Lotusu Ireland ve své publikaci později uvedl, že přihlížející diváci vypovídali, že Alana zasáhl do hlavy letící ptát těsně před poslední zatáčkou 25. kola. Vůz pak přeletěl hráz a skončil v poli.

Přesný okamžik a příčina smrti odhodlaného a vytrvalého 26letého pilota nejsou známy, ale nejpodstatnějším na jeho odkazu je skutečnost, že přes velký handicap dokázal dojít až do formule 1 a startovat jako pravidelný tovární pilot...

Statistické údaje:

Národnost:   britská
Datum narození:  29. srpna 1933
Datum úmrtí: 19. června 1960 (Spa-Francorchamps, Belgie)
Místo narození:  Broomfield (Velká Británie)
Bydliště:   Velká Británie
Počet startů:   7
Počet bodů:   0
Počet vítězství:  0
Pole Position:   0
Nejrychlejší kola:  0
Stupně vítězů:   0
Debut v F1:   GP Velké Británie 1958


Vytisknout

Diskuze: Alan Stacey

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg v Kanadě

Bearman nastoupí s Haasem v Barceloně, nahradí v roce 2025 Hülkenberga? Zamíří Sainz k Williamsu?

Lando Norris ve Velké ceně Kanady

Red Bull si stěžuje na přední křídlo McLarenu: ohýbá se až příliš

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Trulli, Jarno

Další obavy nad závodem v Singapuru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

  2. Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

  3. Bearman nastoupí s Haasem v Barceloně, nahradí v roce 2025 Hülkenberga? Zamíří Sainz k Williamsu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud