Alan Stacey

Daniel Šupa, 25. srpna 2008, 22:48 Google+

Britský pilot sice nedosáhl v F1 ani na jediný mistrovský bod, přesto je osobností dostatečně významnou na to, abychom se o ni v plejádě jezdců F1 zajímali. Alan Stacey pilotoval formuli 1 na nejvyšší úrovni bez pravé nohy!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Budoucí britský pilot se narodil farmářské rodině v Essexu a od sudiček dostal do vínku odvahu a talent pro motoristický sport. K automobilům směřovala jeho životní dráha podobně jako u řady dalších přes motocykly. V sedmnácti letech však prožil za řídítky těžkou havárii a lékaři mu byli nuceni amputovat pravou nohu.

Přes osudovou ránu a používání protézy na motorsport nezanevřel a začal se zajímat o závodní automobily. Postavil vlastní karosérii pro Lotus MkVI a nabídl ji továrně, tak započala úzká spolupráce na několik dalších let. V roce 1955 startoval za volantem upraveného sportovního Lotusu 11, který pomáhal konstruovat. Přes handicap dosáhl několika úspěchů a jeho rychlost neušla Chapmannově pozornosti. O tři roky později již patřil mezi tovární jezdce Lotusu a kromě startu v Le Mans dostal k dispozici formuli Junior.

K vytrvalostnímu francouzskému závodu se váže historka, jak Alan při nástupu posádky sehrál s kolegy dokonalou partii v lékařském centru. Jeho spolujezdci z kokpitu významně zakašlali v okamžiku prohlédnuté levé nohy, aby Alan stačil překřížit nohu a lékař, domnívající se, že kontroluje pravou, pustil Brita do závodu.

Stacey pokračoval v cestě vzhůru a dokázal v nižších formulích a nemistrovských závodech vítězit. V roce 1958 ho angažoval Chapmann pro britský závod formule 1, který však Alan kvůli přehřívání jeho Mk16 nedokončil. V dalším roce startoval pravidelně s vozem F2 a závodil se sportovními auty. Na start závodu Grand Prix formule 1 se však postavil znovu v Británii a USA. Doma dokončil závod na osmé pozici, za Atlantikem odstoupil kvůli poruše spojky.

Po odchodu Grahama Hilla obdržel Alan nabídku startovat v roce 1960 v celém seriálu mistrovství světa vedle jedničky stáje Innese Irelanda. V Argentině nevydržel panující klimatické podmínky a odstoupil, v Monaku a Holandsku nedokončil pro technické problémy, přitom na okruhu Zandvoort jezdil před odstoupením na třetím místě.

Další podnik šampionátu hostil atraktivní belgický okruh ve Spa-Francorchamps. Nikdo na startu netušil, že se na závod přišla podívat i smrt a bude si vybírat velkou daň. Ještě v sobotu utržil zlomeninu obou nohou a tří žeber Moss. Alan v neděli startoval po nevydařené kvalifikaci ze šestnáctého, předposledního místa. V závodě se probil až na šestou bodovanou pozici. Ve stejném místě jako den předtím Moss, ale zahynuli nedaleko od sebe a krátce po sobě Alan Stacey a jeho soupeř z Cooperu Chris Bristow.

Týmový kolega z Lotusu Ireland ve své publikaci později uvedl, že přihlížející diváci vypovídali, že Alana zasáhl do hlavy letící ptát těsně před poslední zatáčkou 25. kola. Vůz pak přeletěl hráz a skončil v poli.

Přesný okamžik a příčina smrti odhodlaného a vytrvalého 26letého pilota nejsou známy, ale nejpodstatnějším na jeho odkazu je skutečnost, že přes velký handicap dokázal dojít až do formule 1 a startovat jako pravidelný tovární pilot...

Statistické údaje:

Národnost:   britská
Datum narození:  29. srpna 1933
Datum úmrtí: 19. června 1960 (Spa-Francorchamps, Belgie)
Místo narození:  Broomfield (Velká Británie)
Bydliště:   Velká Británie
Počet startů:   7
Počet bodů:   0
Počet vítězství:  0
Pole Position:   0
Nejrychlejší kola:  0
Stupně vítězů:   0
Debut v F1:   GP Velké Británie 1958


Vytisknout

Diskuze: Alan Stacey

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Trulli, Jarno

Další obavy nad závodem v Singapuru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud