Erupce vášní aneb půjdete po červené, stříbrné nebo středem?

Robert RoBertino Pavelka, 10. června 2019, 13:30 Google+

Jak se dalo očekávat, události v nedělí Grand Prix spustily lavinu dohadů a debat, ze kterých v podstatě vyplývá několik závěrů. Než se do nich pustíme, rád bych se pokusil čtenáře ubezpečit, že se pokusím být neutrální, jak to jenom půjde.

Počet komentářů:  116 komentářů (Poslední 13.06. 09:49) Napište svůj názor
O Kanadě se bude mluvit hodně dlouho

O Kanadě se bude mluvit hodně dlouho | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Na úvod si vyberte jednu z výše zmíněných cest. Protože za téměř nulovou považuji pravděpodobnost, že se k nějaké nepřikloníte. Tedy pokud vám F1 nic neříká, ovšem to byste na naše stránky sotva zavítali.

Fanoušek Ferrari/Vettela: Vettel pod tlakem chyboval, což je u závodníků sice ne tak často vídaný jev, ale pořád to jsou jenom lidé a ne stroje. V rychlosti kolem 160 km/h překonal travnatý prostor vedle trati a po návratu na ni se snažil o korekci, aby pokračoval v jízdě. Při dané rychlosti a podmínkách asi těžko mohl dělat něco jiného, aby nezpůsobil ještě větší škodu.

Fanoušek Mercedesu/Hamiltona: Vettel si nejen zkrátil trať, ale ještě přinutil Hamiltona k intenzivnímu brzdění a přinutil ho dramaticky změnit závodní stopu. Bylo to jasné ohrožení, protože Vettel úmyslně vjel Hamiltonovi do cesty, aby uhájil své vedoucí místo.

Nestranný fanoušek: Neumím posoudit, nakolik měl nebo neměl Vettel vůz pod kontrolou, každopádně rozhodnutí si komisaři obhájí, stejně jako diváci budou zklamáni, že vlastně místo vyvrcholení závodu sledovali boj útěchy.

Předesílám, že argumenty zanesené do fiktivních obhajob té které strany jsou posbírány z mnoha diskuzí a příspěvků. A nelze říci, že v každém není kus pravdy. Vettel teď tak trochu sklízí ovoce svých dřívějších prohřešků, které ho stály spoustu sympatií, či chyb, ke kterým ho nikdo nedonutil. Hamilton tak nutně musí vypadat jako Panna Orleánská, které se ubližuje, zatímco Ferrari má soustavnou protekci. Pak bych ale potřeboval vysvětlit, proč není takto zvýhodňovaná stáj soustavným mistrem světa. Podotýkám, že to je nadsázka. 

Spíš si tu situaci trochu přibližme. Chyby se dělají a odvolávat se na to, že když ji někdo udělá, je automaticky mimo hru, je dost nebezpečné, určitě nebezpečnější než Vettelův manévr. Dovolím si hypotézu: FIA dojde k názoru, že aby se předešlo podobným situacím, bude vůz, který opustí všemi čtyřmi koly vymezenou dráhu, diskvalifikován. Na poznámky že to v té či oné zatáčce vynáší a nelze auto ukočírovat se stěžovatel dozví, že není nic lehčího než zvednout nohu z plynu a projet nižší rychlostí. Cítíte ten nesmysl? Pravidla musí existovat, to ano, s anarchií bychom daleko nedošli, ale buď je stanovíme opravdu tak, aby jimi neproklouzla ani veš, nebo se smiřme s tím, že situace lze posuzovat rozdílně. 

img-responsive

Auto všemi koly mimo trať? Konec!!! | foto: GEPA pictures GmbH

A propós - ono rozhodování. Je nekonzistentní, což mnohé diváky hněte. Co jednou projde, to podruhé skončí penalizací. Už několikrát byl vysloven návrh na stálou komisi a všichni by věděli, co a jak. Žádné jednou tak, podruhé onak. Bohužel jsme ve světě obrovského byznysu a prestiže, takže je třeba měnit tváře. Nakonec bychom paradoxně skončili u nářků, že už dopředu víme, jak ten či onen incident dopadne. 

Problém je v tom, že pokud má být letošní sezóna vyrovnanější, jak tvrdí někteří debatéři, pak je mi záhadou, proč pořád vyhrává jen jeden tým. Ani extra zpackaná strategie neznamená zásadní posun v poli - tři první týmy spolehlivě okupují stupně vítězů a letos vidím jako utopii fakt, že by se tam dostal někdo jiný. To by musela nastat kombinace Silverstone 1973, Hockenheimringu 1991 a Spa 1998. Pochopitelně jsem proti, aby se uměle dominantní týmy shazovaly dozadu a za cenu porušení pravidel dostávaly do popředí outsideři. Ale ve všech sportech se hovoří o citu pro hru a tady nastupuje to, co nám, divákům, vlastně bylo násilně přerváno.

Vettel opravdu mohl Hamiltona ohrozit, stejně jako ohrozí jednoho pilota jiný, který mu v zatáčce na vnitřku strčí vedle jeho vozu čumák. Závodíme, je to disciplína, která by sama o sobě měla být nebezpečná, protože pokud bychom chtěli tento prvek elimininovat, nikdy například nepustíme vozy na trati jako Monte Carlo, Montréal, Melbourne a další. V úvahu by připadaly pouze motodromy, které budou mít stovky metrů široké únikové zóny a diváci kvůli absolutnímu bezpečí budou sedět kilometr daleko. Dále pak skutečně nemám tu moc posoudit, nakolik se Vettel se svým vozem pral, ale mám zkušenost s tím, že jsem s Oplem Corsa projel jednou rychlostí kolem 60 km/h nechtě přes travnatý okraj a málem jsem skončil v kotrmelcích na protějších svodidlech. V Kanadě je hodně úzká trať a když doživotně nevyloučili několik pilotů, kteří tu po hodinách jeli i pár metrů v protisměru, aby se otočili - a to se stalo v závodě, prosím - pak si myslím, že Vettel byl potrestán přísně. Bohužel do hlavy mu nikdo nevidí, pokud tam úmysl byl, měl by pro letošek bez pardonu skončit, stačilo to, co předvedl předloni v Baku. 

Jsme tu ale i my, diváci. A ruku na srdce, kdyby se F1 jezdila pro hrstku sponzorů a obchodníků, skončila by hodně brzy. A když se od ní diváci začnou odvracet, jak je bude chtít získat zpět? Tím, že udělá tuto kategorii absolutně bezpečnou a bezpohlavní? Vím, to samé se říkalo, když se chystalo zavedení Halo systému a také se to nějak zvládlo. Pořád se bude argumentovat tím, kolik měla F1 fanoušků v oněch mnou tak opěvovaných 70. letech a teď. A mnohé vůbec nebude zajímat, že jsou to nesrovnatelné položky. Už jenom kvůli sociálním sítím, technickým možnostem a tak dále. 

Divák poskytuje F1 určité prostředky a žádá za to show. Vždyť i herec James Coburn prohlásil, že šel na závody s tím, že uvidí nějakou bouračku. Potřebujeme hrdiny, kteří vyválejí auto vedle trati a vylezou ven se vztyčeným palcem. Ale nelze jít tou cestou, aby se takové věci naplánovaly a zařadily do programu. Vždyť i slavní Harlem Globetrotters postupně zanikali na úbytě. Divák se bavil až do onoho 58. kola Grand Prix Kanady a pak byl konec. Jistě, Vettel měl šanci přidat a vzdálit se Hamiltonovi na oněch pět vteřin. Jenže kolik lidí tady tvrdí, že třeba v hokeji či fotbale je nesmysl hrát utkání o 3. místo, protože chybí motivace. Vettel moc dobře věděl, že je dejme tomu schopen udržet Hamiltona za sebou, ale určitě ne mu ujet. Nechme stranou obvyklé Lewisovy nářky, co všechno mu nefunguje. Jemu už opravdu budu nějaký problém věřit až ve chvíli, kdy mu upadnou všechna kola nebo vybuchne auto - ani hořící motor u něj ještě neznamená konec. Vettel prostě chápal, že potřebných pět vteřin najet nemůže a chápali to všichni kolem trati i u televize. A bylo po závodění. Hamilton sice tvrdil, že by chtěl vyhrát na trati, ale ve zbývajících 12 kolech nepřišel ani jeden atak, ani jeden náznak pokusu o předjetí, vše bylo takové formálně korektní. Proč by taky riskoval "těch sedm bodů navíc", když věděl, že pokud bude Sebastian na dohled, má své jisté. Takže nějaké řeči o dramatu až do konce prostě nejsou upřímné, jen účelové. To se na mě zlobte, jak chcete. 

img-responsive

Reakce Lewise Hamiltona na vítězství, které takto získat nechtěl | foto: Mercedes AMG F1 Team

Co tedy s danou situací? Pokud byli komisaři přesvědčeni, že Vettel ohrozil Hamiltona, měl dostat černou vlajku za nebezpečnou jízdu a skončit. Pokud měli dojem, že dosáhl neoprávněné výhody, měli mu nařídit výměnu pozic a nechat oba rivaly dále závodit. Jenže to není v pravidlech. Pánové s Emanuelem Pirrem v čele se zaštítí těmi existujícími a budou z obliga. A pak se spousta lidí bude divit, když si další část fanoušků raději místo přenosu pustí v neděli odpoledne nebo večer nějaký seriál. Bude to jedno, vždyť tam také dopředu víme, jak to dopadne. Jistě, v profesionálním sportu by měla platit jasná pravidla a dodržovat se. Jenže on je problém v definování některých situací a pokud se tohle nevyřeší, budeme nadávat. Já osobně bych přivítal, kdyby Vettel dostal napomenutí a závod pokračoval dál. Domnívám se, že bez onoho pětivteřinového polštářku by byl Hamilton nucen skutečně usilovat o vítězství a my bychom si přišli na své. A jen pro kritiky - stejnou situaci bych přivítal i v případě, že by si oba piloti prohodili své role. Nazval bych to citlivým rozhodnutím ve prospěch diváka. Potíž je samozřejmě v tom, že odpůrci budou tvrdit, že pak zavládne v F1 chaos a anarchie. Bude zkrátka potřeba, aby v čele FIA či komise F1 stanul někdo, kdo bude mít jasný názor a postaví závodní pravidla - ta technická nechme tentokrát stranou - tak jasně, aby skutečně nebylo úniku. Jenže... červíček bude hlodat. Nebyl to legendární Colin Chapman, kdo vždycky nalezl skulinku v pravidlech? A po něm několik ostatních? 

Ještě pár slůvek k Vettelovu chování po závodě. Prožil obrovské zklamání, pochopitelně z větší části vlastní vinou, ale pocit křivdy v tu chvíli překoná ostatní. Vzpomenete si na pařížské MS v atletice a čtvrtfinále běhu na 100 metrů mužů? Jon Drummond byl tehdy diskvalifikován za to, že se nepatrně zhoupl v blocích, což odhalily citlivé senzory. Americký atlet neustále opakoval I did not move!, pak si svlékl dres a lehl si do své dráhy, aby demonstroval svůj odpor proti rozhodnutí. A to nebylo finále. Vettel prostě potřeboval ukázat světu, že nesouhlasí s rozhodnutím a udělat pár věcí, které mu rozhodně na popularitě nepřidaly. Nebo jinak, jak se tvářil Hamilton v Monaku 2015, když po chybě týmu skončil až třetí. Tehdy demonstrativně narazil do cedule s číslem 3, ale že by následoval nějaký trest??? F1 je svázaná spoustou povinností a na rozpoložení závodníka se jaksi nebere ohled, takže Vettela opravdu chápu, protože konečně po téměř roce dokázal zabrat, aby se vše rozplynulo - dle jeho názoru hodně krutě.

Maně se mi vybavila Grand Prix Německa v loňském roce a Hamiltonův incident se vjezdem do boxů. Tehdy také jasná situace prošla bez trestu. A bude také potřeba se zaměřit na okolnosti před startem Grand Prix Kanady, pokud se na voze obhájce titulu pracovalo, jak je možné, že to nikdo neřešil? Buď to bylo v duchu pravidel, pak tedy žádám prohlášení, že na voze s číslem 44 se pracovalo v souladu s regulemi, nebo ne, a pak se ptám, proč nedošlo k postihu?

Mohl bych tu používat příměry k fotbalu, třeba že zápas lze zničit penaltou v první minutě. I to se ve finále MS stalo, v roce 1974 to udělal anglický sudí Taylor a dokonce si dovolil nařídit pokutový kop proti domácímu týmu NSR, jenže po 25 minutách situaci vyrovnal tím, že odpískal diskutabilní faul holandského obránce Jansena na útočníka Hölzenbeina a mohl mít svědomí čisté. Pravda, tam by nešlo o život (i když fotbaloví fans umí leccos prožívat tak, že jsou schopní zkolabovat a umřít), ale přád bychom neměli zapomínat, že je to sport s lidskou účastí. Jinak bychom opravdu mohli nahradit piloty roboty nebo celý závod odjet na simulátoru. Zachovejme mu trochu té člověčí přítomnosti třeba tím, že občas budeme velkorysí. A znovu zdůrazňuji, to není tím, že postiženým byl Vettel a vítězem Hamilton. Stejně bych se přimlouval i v případě, že by na jejich místech byli dejme tomu Verstappen a Bottas nebo by si - jak už jsem řekl - své role prohodili.

Lék je v nedohlednu a nezbývá než doufat, že podobných případů nebude tolik. Že by vymizely úplně, to se opravdu nedá předpokládat. Takže chci věřit, že ve Francii za dva týdny uvidíme něco, co nás potěší skutečně závodním způsobem a ne kontroverzním závěrem plným dohadů.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Erupce vášní aneb půjdete po červené, stříbrné nebo středem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 116, poslední 13.06.2019 09:49 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 116 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mick Schumacher na Závodě šampionů v Mexiku

V šampionátu F2 vyhrál svůj první závod. Cítí se Schumacher junior připraven na vstup do F1?

Max Verstappen na pódiu po GP Španělska

Verstappen je pro Hondu velmi důležitý, přiznává její šéf

Koncept monopostu pro rok 2021 v aerodynamickém tunelu Alfy Romeo v Hinwilu

FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

Alexander Albon v Monaku

"Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

Lando Norris v kvalifikaci v Německu

První polovina sezony očima Landa Norrise

Společná fotografie pilotů F1

Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas) a Carlos Sainz (vpravo s McLarenem) v závodě v deštivé GP Německa 2019

"Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Pohonná jednotka Hondy RA617H

Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

Vozy Mercedes před tréninky na Hungaroringu

Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams byl v Kanadě v boxech opět nejrychlejší

ZASTÁVKY V BOXECH: Kubica přezut za rovné 2 sekundy, jaké strategie týmy…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

  2. FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

  3. Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

  4. Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

  5. "Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

  6. "Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud