Motorový mág Mario Illien prozradil, jak se liší benzín a olej pro F1 a běžná auta

VaPr, 26. března 2021, 23:06 Google+

Red Bull neponechává nic náhodě, aby Mercedesu „sebral“ titul. Dodavatel ExxonMobil připravil nový benzín a olej, aby také přispěl k úspěchu týmu vedeného Christianem Hornerem.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 28.03. 07:51) Napište svůj názor
Sergio Pérez během testu Red Bullu v Silverstone

Sergio Pérez během testu Red Bullu v Silverstone | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Hlavní poradce Red Bullu Helmut Marko (77) říká: „Je normální, že se každou sezónu vylepšuje benzín a oleje. To dělají i ostatní týmy.“

Znalci vědí, že každý výrobce motorů úzce spolupracuje s petrochemickými specialisty. ExxonMobil je partnerem Hondy, Petronas zase dodává palivo Mercedesu. Pro Ferrari připravuje palivo a maziva Shell ve speciální laboratoři v Hamburku. 

img-responsive

Max Verstappen - první předsezonní testy v Bahrajnu | foto: Red Bull Content Pool

Předpisy stanoví, že bezolovnatý benzín Formule 1 musí mít stejné komponenty jako palivo, které používá běžný řidič. Závodní benzín je na 99 procent stejný jako u benzinové pumpy. Směs v posledním procentu dělá rozhodující rozdíl - stejně jako příslušný podíl různých složek, jako jsou alkany, aromatické látky, alkeny, benzen, síra a kyslík. 

Bývalý šéf Mercedesu Mario Illien vysvětluje: „Komerčně dostupný motor musí být účinný, musí mít nízkou spotřebu a extrémně dlouhou životnost. Měl by ujet 200 000 kilometrů bez problémů nebo dokonce více. S motorem Formule 1 chcete maximální výkon při nízké spotřebě. Jeho trvanlivost ale není nejdůležitější, více než 4000 kilometrů se neplánuje.“ 

Důležité: vysoké oktanové číslo, aby se palivo nekontrolovaně nezapálilo kvůli vysokým tlakům a teplotám. Podle předpisů je povoleno až 102 oktanů. Mario Illien k tomu říká: „Trik spočívá v nalezení maximální účinnosti při nepřekračování limitů, aby nedošlo k ohrožení motoru." Například v kvalifikaci jdete podle Illiena tak blízko limitu, že získáte o dalších 20 koňských sil více, než v závodech. „Ale s tímto nastavením nejsou možné více než čtyři kola,“ říká Švýcar.

Vývoj maziv a benzínu pro špičkovou třídu je sám o sobě vědou. Stále stát znamená jít dozadu. Lékárny neustále vylíhnou nové směsi ve speciálních laboratořích, aby zlepšily výkon a trvanlivost. Pravidlo pro maziva je: čím tenčí, tím lepší. Protože jakákoli ztráta tření ovlivňuje konečný výkon. Mobil 1 maže více než 4 000 pohyblivých částí pohonné jednotky Honda a cirkuluje motorem až devětkrát za minutu. Snižuje nejen tření, ale také chladí spalovací motor.

Vytisknout

Diskuze: Motorový mág Mario Illien prozradil, jak se liší benzín a olej pro F1 a běžná auta

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 28.03.2021 07:51 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lando Norris - páteční trénink v Bahrajnu

FOTO: Sezóna F1 se rozjíždí v Bahrajnu - tréninky ovládl Verstappen, McLaren s…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud