Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě po dvou DRS zónách za sebou.
Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení. Piloti toto místo projíždějí již bez problémů na plný plyn. Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.).
Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos poprvé ji vozy díky obrovskému přítlaku projíždějí naplno. Za ní se nachází nová, třetí DRS zóna, která končí prudkým brzděním do zatáčky č. 13. Poslední technický úsek obsahuje kombinaci středně rychlých zatáček s několika prudkými akceleracemi.
Do poslední části kvalifikace to vypadalo, že rozdíly mezi top týmy nebudou velké, poté však vytáhl skvělé kolo Hamilton a po rekordech ve všech sektorech dosáhl o téměř 7 desetin rychlejšího času než jeho nejbližší pronásledovatelé s Ferrari. Připsal si tak už 73 pole-position kariéry, svou úspěšnost zvýšil na 35,1 % a překonal historický rekord okruhu.
Vyloučil však, že by za to mohlo speciální kvalifikační mapování pohonné jednotky Mercedes, nýbrž konečně vydařená příprava pneumatik pro svou závěrečnou, speciální jízdu.: "Můžu vás ujistit, že nemáme žádný party mód. Od Q2 do konce Q3 jsem používal stejný mód. Nezmáčknul jsem žádné extra tlačítko nebo jsem neaktivoval žádný mód."
Druhou a třetí příčku sice obsadili piloti Ferrari, přičemž Räikkönen se dokáže dostat zatím snadněji k limitu vozu SF71H než Vettel, oba však v součtu sektorů předčil Verstappen s Red Bullem. Ten ale ke konci svého nejlepšího pokusu probrzdil v zatáčce 13 ještě více než Seb a nechal tam 2 desetinky.
Za velkou trojicí (Mercedes, Red Bull a Ferrari) následuje velká díra, z ostatních stájí potvrdil roli černého koně Magnussen s Haasem. Sainz se však jako jediný v Q3 nejenže nezlepšil, ale dokonce byl o půl sekundy pomalejší. Po kvalifikaci tím byl překvapen a řekl, že budou muset prozkoumat data, aby přišli na to, čím to bylo. V součtu sektorů totiž jezdce Haasu i Hülkenberga předčil.
Do první desítky mohl dílčích časů proniknout i Alonso, McLaren ale brzdily drobné technické potíže. Před závodem si může vybrat pneumatik a závodní tempo měli včera velmi dobré, proto věří, že se ve Velké ceně Austrálie na body nakonec dostanou.
Oba piloti byli s vozem velmi spokojeni, ze zástupců týmu ale bylo cítit zklamání z toho, že skončili v Q2, potenciál vozu MCL33 je podstatně vyšší. "Je to to, co jsme si zasloužili, a já jsem s tím spokojený. Ve voze máme k odemknutí obrovský potenciál. Pro nás půjde o odlišný závod - budeme v útočnějším módu a bude to zábava," uvedl Španěl, jenž očekává, že Velká cena Austrálie pro ně bude tou nejtěžší z celého letošního šampionátu.
Toro Rosso, které převzalo loňského motorového partnera McLarenu, dnes bylo nejpomalejší - Ericsson předčil v součtu sektorů Hartleyho o 0,35 s, Gaslymu by nestačil ani na Leclerca či předposledního Sirotkina. Na Hamiltona ztratil celkem přes 4 sekundy.
Williamsu patří v relativním pořadí týmů 8. příčka, ve srovnání letošní a loňské kvalifikace v Melbourne se ve výkonnosti propadl o více než 1 %, Toro Rosso až o 1,4 %. Pohoršili si také Ferrari, Haas a Force India, pokrok udělali Sauber, Red Bull, Renault a McLaren se zlepšil dokonce o 1,26 %.
Nejvyšší rychlost dosáhl Pérez poháněný Mercedesem - 323,7 km/h. Force India přivezla do Melbourne spoustu nových dílů a své nové auto teprve poznává, nedařilo se auto dobře nastavit a zřejmě mohla zvolit trochu více přítlaku.
Šla opačnou cestou než McLaren, jenž vsadil na druhé straně spektra na velmi vysoký přítlak. Záměrně obětoval rychlost na rovinkách (na rozdíl od loňského roku, kdy ani s nižším přítlakem neměl kvůli nedostatečnému výkonu Hondy šanci) pro dosažení lepšího času na kolo.
Räikkönen s Ferrari na Péreze na speed-trapu zaostával o 2,4 km/h, Hartley poháněný Hondou 8,8 km/h (loni s ní byl Alonso pro zajímavost o 1,7 km/h rychlejší než pilot Toro Rosso dnes), Verstappen s motorem Renault 11,2 km/h.
Pneumatiky a strategie
Byť Pirelli cílí ve všech závodech na 2 zastávky, tak zítra je teoreticky možná i jednozastávková strategie, kvůli změkčení směsí ale bude náročnější než loni. V průběhu závodu má však zapršet, proto se v boxech dočkáme s největší pravděpodobností vyšší aktivity.
Pronásledovatelé Mercedesu také očekávají, že v závodním režimu mu budou blíže, proto nás čeká napínavá podívaná. "Ferrari nám je tak blízko. Z hlediska pozice jsme na tom dobře, ale s Ferrari to bude těžké, s Red Bullem také, pokud jde o strategie, takže jsme zvědavý, jak to bude fungovat... S dvěma rudými vozy ve vašem zrcátku to je vždy těžké, al e jsme tak dobře připraveni, jak jen můžeme být."