Po své debutové sezóně u Minardi, která měla za úkol, aby se mladičký Fernando Alonso ve světě F1 otrkal, přišla éra ve žlutomodrých barvách francouzského týmu, korunovaná dvěma tituly v letech 2005 a 2006. Odtud Fernando zamířil na svou kontroverzní sezónu do McLarenu, aby se po jednom roce opět k Renaultu vrátil. Proto podle některých zdrojů není vyloučeno, že by se historie mohla opakovat.
Pro obě strany by takový krok dával smysl. Alonsovi u McLarenu letošním rokem vyprší tříletý kontrakt, Renault nadále obhajuje svou dlouhodobou strategii, která jej má vynést do samotné špičky během tří až čtyř let. Nicméně ředitel Renaultu Cyril Abiteboul se domnívá, že postavit případnou dohodu na "slibech" týkajících se roku 2018 by byl chybný krok - pokud by se očekávání nenaplnilo, mohlo by se oboustranné zklamání ještě více prohloubit.
"Nejsme tu proto, abychom dělali jednorázové kroky, nežijeme minulostí. Začal jsem pracovat v F1, když Alonso a Briatore působili v Enstone, takže se mě tato doba emotivně dotýká. Ale doba se změnila, chceme mít nyní fixní sestavu, která bude pro naší budoucnost tou pravou. Nejsem přesvědčen o tom, že v příštím roce budeme schopni bojovat o titul. Proto potřebujeme pilota, který nás podpoří nejen v úsilí získat šampionát, ale hlavně bude připraven na čekání, které tomu bude předcházet," odpověděl Abiteboul na otázku, zda by byl připraven v roce 2018 angažovat Alonsa.
Žádné přehnané sliby
Ředitel Renaultu je ohledně plánů na následující rok opatrný, to mu ale nebrání v tom, aby bez pochybností uvedl, že pro delší časový horizont je nutné až zásadní angažovat špičkového pilota. Pouze s ním se může francouzská automobilka vrátit na vítěznou vlnu.
"Neexistuje pilot, který vás posune ze skupiny 2 do skupiny 1, to je jasné. Ale když už jste ve skupině 1, můžete čekat několik závodů, možná celý rok, na stabilitu předpisů, a pak bude důležitý každý detail. Proto po takovém bodu stability postoupíme blíže k pilotovi než k vozu. Pokud se podíváte na náš vývoj, tak chceme doufat, že se díky němu staneme top týmem za nějaké dva roky. Pak dojde ke stabilizování a všichni budou mít určitý druh konvergence. A v tomto bode bude rozhodující mít pilota, který je v této závěrečné etapě schopen dosáhnout maxima, být nejlepší. Bude to důležité a by v této pasáži chceme hrát jednu ze zásadních rolí. Ale odmítáme podnikat nějaké šílenosti, protože naši situaci dobře známe a potřebujeme čas na to se projevit," pokračuje Abiteboul.
Není třeba, ani nemůžeme spěchat
Fernando Alonso uvedl, že za zády týmu nebude vyjednávat o žádném jiném angažmá až do letní přestávky. I pak bude nejdříve informovat tým o možné změně prostředí. Ani Renault se zatím nežene do nějakých rošád ohledně své sestavy, podle něj je na takové kroky ještě dost času.
"Musíme spravedlivě posoudit naši týmovou dvojici - je nutné se přesvědčit, jak funguje a co přináší. Upřímně řečeno, máme za sebou teprve několik úvodních závodů sezóny, takže nechci říkat nic, co by se týkalo konkrétního pilota - to je první zásada. Pak je nanejvýš důležitá synchronizace u obou pilotů - potenciální očekávání od nich a od balíčku změn týkajícího se vozu. Nemá smysl mít v týmu pilota, který je frustrovaný situací. S Hülkenbergem pokračujeme v dlouhodobém programu a víme, kam tím směřujeme. Ohledně situace v letošním roce chceme být transparentní, ale všichni včetně něj víme, že vše podnikáme proto, abychom byli úspěšnější v dalších letech. Nico je toho rovněž schopen, nachází se v bodu své kariéry, kdy se umí vnořit do určitého časového úseku. A to je u něj třeba brát v úvahu," dodává Abiteboul.