Byla to velká sláva, když se Force India propracovala před trojici historicky mnohem úspěšnějších a lépe financovaných týmů Williams, Renault a McLaren. Majitel Vijay Mallya při představení nového vozu pro rok 2017 dokonce vyslovil onen smělý cíl.
"Kdybychom neměli velký sen, tak jsme nemohli v uplynulém šampionátu skončit na čtvrtém místě. Budeme ho snít i nadále, nikdy jsme netvrdili, a to ani v soukromých rozhovorech, že se nechceme probojovat do elitní trojice. To je rozhodně naším velkým cílem," řekl Mallya.
Přišly ale barcelonské testy, ve kterých Force India rozhodně nepropadla, nadějně se jevil nováček Esteban Ocon, ale zástupce šéfa týmu Robert Fernley se nechal slyšet, že reálné naděje na třetí místo prakticky nulové, protože Ferrari, Red Bull a Mercedes jsou pořád hodně vpředu.
"V tomto směru nelze čekat nějaká překvapení. Tedy některá ano, asi v tom smyslu, že Ferrari může začít ještě lépe, než jsem si myslel. Díky tomu se může posunout dopředu i Haas, asi na tom bude lépe, než jsme předpokládali. Renault také odvádí dobrou práci, takže asi jediný, u koho jsme předpokládali lepší výkony, je McLaren. Naším prvořadým cílem je pochopitelně uhájit čtvrté místo, do elitní trojky bychom mohli proniknout pouze tehdy, kdyby někdo z ní udělal nějakou chybu - nic tomu ale nenasvědčuje. Existuje ještě nějaké otázky kolem problematiky pohonných jednotek - jednou je Honda a myslím, že i u Renaultu jsou ještě nějaké otazníky. To ale ukáží až první závody," sdělil své názory Fernley.
Jestliže doposud byl rozdíl mezi středem závodního pole a Mercedesem kolem půldruhé vteřiny, Fernley není v tomto směru optimistou, že by se něco mohlo změnit, obává se spíš, že tomu bude naopak. A těžko by něco na této situaci mohlo vypadat jinak v průběhu sezóny.
"Nemyslím si, že by rozdíl 1,5 vteřiny byl nesmyslem, dokonce si myslím, že se postupně bude zvětšovat. Právě za tím je schopnost špičkových týmů, zejména finanční. V podstatě neexistuje žádný způsob, jak se s nimi rovnat. Snad jedině McLaren by měl nějakou šanci, ale bez kvalitní pohonné jednotky se mu to nepovede," odhaduje Fernley.
Co lze tedy po testovacím programu očekávat od týmu obhajujícího čtvrtou příčku v Poháru konstruktérů? Fernley zůstává pro jistotu opatrný, i když přiznává, že co do výkonu nového vozu se nový VJM10 choval tak, jak bylo očekáváno.
"Výkon byl bodem, kde jsme se ztotožnili s představami. Snad bychom mohli vytěžit více z kvalifikačních představení. Nebude to dlouho trvat a Renault, Toro Rosso a Williams se přiblíží - zvláště Williams má v tuto chvíli určitou výhodu. Uvidíme po prvním závodě, kdy bude odstup možná úplně jiný, každopádně na této oblasti je nutno stále pracovat," dodává Fernley.