Letmým pohledem do tabulky mistrovství světa totiž zjistíme, že to byla pro Lewise Hamiltona vůbec první porucha v letošním ročníku. Ono druhé odstoupení padá na vrub kolize s Rosbergem v Grand Prix Španělska. Pro druhého pilota průběžné klasifikace to ale je jen hodně slabá náplast, stejně jako statistický údaj, že ze všech 32 šapionů Formule 1 má dlouhodobě nejspolehlivější monoposty.
Pokud vstoupí do hry matematika, Lewis Hamilton absolvoval 183 Grand Prix, ve kterých zaznamenal pouze 11 odstoupení z důvodu technického problémů. To dává neuvěřitelnou, ale skutečnou 6% "úmrtnost". S mírným odstupem následuje Sebastian Vettel (8,7 %); pokud bychom si chtěli posvítit na tři další šampiony, kteří letos působí ve startovním poli, tak nejlépe na tom je Fernando Alonso (10,1 %) před Jensonem Buttonem (11,3 %) a Kimi Räikkönenem (13 %).
Vynikající spolehlivost má i Nico Rosberg, Hamiltonův nejvější soupeř v boji o titul mistra světa. Ten absolvoval o sezónu víc, takže má na kontě 201 Grand Prix a odstoupil pouze ve 14 případech, což představuje 7% neúspěšnost. Milovníci číselných hrátek šli ještě dál a spočítali, že i kdyby Hamilton odpadl ve všech zbývajících pěti Grand Prix, které do konce roku zbývají, pořád by byl ještě mistrem světa s nejspolehlivějšími vozy.
Trocha hraní si s údaji
Mercedes měl v neděli na dosah vyrovnání rekordu McLarenu z roku 1988, leč Hamiltonovo odstoupení a Rosbergova kolize s Vettelem přerušily jeho vítěznou šňůru. Už španělská Grand Prix mohla být jejich jedenáctým triumfem v řadě, ale několikrát připomínaná kolize vše zhatila. To samé se přihodilo v neděli, kdy bezkonkurenčně vedoucí Hamilton musel odstavit svůj vůz kvůli poruše motoru - Mercedes tak zůstal opět "jen" na deseti vyhraných Grand Prix bez přerušení, v čele je zmíněný McLaren s 11 Grand Prix v rozmezí GP Brazílie a GP Belgie v roce 1988. O kvalitách motoru nicméně vypovídá leccos fakt, že v GP Malajsie mohl oslavit už 150. umístění na bodovaných příčkách.
Ačkoliv nikdo nepochybuje o tom, kdo letos opět získá Pohár konstruktérů a další hypotézy jsou jen matematickými hříčkami, korunovace se prozatím odkládá. Náskok je však značný a pokud Mercedesy tento víkend v japonské Suzuce nasbírají o 23 bodů více než Red Bull, může se osazenstvo Stříbrných šípů začít slavnostně fotografovat před transparentem Construction Cup'w Winner.
Něco málo rekordních zápisů u Red Bullu - věřte nebo ne, v éře hybridních šestiválců jde o první double pro rakouský tým. Předchozí spadá ještě do roku 2013, kdy za piloty hřměly osmiválce - tehdy vyhrál Sebastian Vettel před Markem Webberem v brazilském Interlagosu. Daniel Ricciardo v tabulce vítězů dostihl Američana Dana Gurneye, Novozélanďana Bruce McLarena a Severního Ira Eddie Irvinea, také oni vyhráli v kariéře čtyři Grand Prix. A Australan je letos čtvrtým pilotem, který dokázal vyhrát závod, tedy něco, co jsme v uplynulých dvou letech nepoznali.
Pojďme ještě ke traťovým statistikám: Hamilton je nadále více jak z poloviny úspěšný při pole-position (přesněji v 54,6 % případů) - z první řady odstartoval v jubilejní 100. Grand Prix, přičemž v 57 případech to bylo z pole-position. Něco podobného dokázal v F1 zatím pouze Michael Schumacher.
Jenom znovu připomeneme, že Jenson Button se oficiálně stal členem neexistujícího klubu "třístovkařů". Pouze on, Rubens Barrichello a Michael Schumacher odjeli 300 a více Grand Prix. Jak už jsme uvedli, pokud se Button nevrátí do F1 po skončení letošního ročníku, zůstane o jeden závod zpátky za Schumacherem na třetím místě.