Analýza sektorů: Lotus mohl porazit Williams, na rovinkách kraluje Grosjean s Mercedesem

Petr Hlawiczka, 6. června 2015, 22:10 Google+

MONTREAL - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů vypovídají časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Kanady a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 08.06. 08:51) Napište svůj názor
Grosjean, Romain

Grosjean, Romain | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.

Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.

Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."

Podrobnější technické informace o okruhu Gillese Villeneuva najdete zde.

mapa
Mapa okruhu v Montrealu (zdroj: FIA)

Pilot s číslem 44 si dnes připsal své celkové 44. pole position po rekordech v posledních dvou sektorech, v tom prvním byl rychlejší jeho týmový kolega Rosberg, jenž si po kvalifikaci stěžoval na špatný závěr. V Q3 se nedokázal zlepšit, podobně jako Grosjean, Pérez či piloti Red Bullu, a na Hamiltona ztratil 3 desetin.

Nejlepší sektory v poslední části kvalifikace poskládal do jednoho kola pouze Bottas, nejvíce promrhal právě druhý Rosberg - celkem 0,19 s. Piloti na super-měkkých pneumatikách jinak předváděli velmi konzistentní výkony. V Q1 si s tvrdší sadou vystačili jezdci Mercedesu a Finové Räikkönen s Bottasem.

Ferrari je Mercedesu v Kanadě o něco blíže, na vítězství to ale zřejmě stačit nebude, i když mají v neděli vždy o něco lepší tempo. Mnohem rychlejší byli při delších jízdách i v pátek, Stříbrné šípy však v nádržích vozily více benzínu a Rosberg dnes prozradil, že dle svých údajů mají před Scuderií stále náskok. Ta bude zítra spoléhat spíše na Räikkönena, protože Vettel kvůli technickým problémům odstartuje až z 15. místa (grafiku startovního roštu najdete zde).

Velmi dobře to v Kanadě jezdí Lotusům. Okruh jim vyhovuje a perou se s Williamsy o pozici třetího nejrychlejšího týmu po Mercedesu a Ferrari. Pokud by dal Grosjean dohromady ideální kolo, mohl být dokonce před Bottasem, takto je dělily pouhé 2 tisíciny sekundy. Tým udělal chybu při jejich vyslání na dráhu - vyrazili oba najednou, div že v boxové uličce nedošlo ke kolizi. Mohli si pomoci aerodynamickým stínem, pak by někdo z nich mohl snadno dosáhnout na 4. pozici. Start obou černých vozů z třetí řady je ale i tak úspěchem a příjemným překvapením.

sektory
Nejlepší sektory vs. skutečné časy (pro zvětšení klikněte)

Na rovinkách kralovaly Mercedesy, které obsadily prvních 7 míst - chyběl pouze Massa, kterému pohonná jednotka nejela kvůli technickým problémům s ERS na plný výkon, podobně jako Vettelovi.

Maximální rychlost dosáhl Grosjean: 340,5 km/h. Nejrychlejším pilotem Ferrari byl Räikkönen, jenž ztrácel 5,1 km/h, Verstappen s Renaultem 6,3 km/h a Alonso s Hondou už citelných 13,9 km/h. Na rovinkách byl ještě pomalejší než Španěl Ricciardo, ten to ale nakonec dotáhl na 9. místo na roštu, což ilustruje deficit McLarenu v přítlaku.

Kanadu budou muset před velkým balíkem vylepšení v Rakousku nějak protrpět. K horší výkonnosti se přidaly opět problémy se spolehlivostí, protože Button kvůli výpadku ERS do kvalifikace nenastoupil. Zítra bude startovat z boxové uličky a v závodě se může "těšit" na 10sekundovou penalizaci.

rychlosti
Maximální rychlosti (v km/h)

Pneumatiky a strategie
Rozdíl mezi super-měkkou a měkkou pneumatikou se pohybuje kolem 8 desetin na kolo, což otevírá prostor pro více strategií. Kvůli nízkému opotřebení a degradaci je jízda na jednu zastávku možná a týmy ji zítra budou upřednostňovat, pravděpodobná je i dvouzastávková strategie.

Ta v ideálním případě počítá s výměnou super-měkkých pneumatik za super-měkké v 15. kole a nasazení měkké sady ve 40. kole z celkových 70, na které je vypsána Velká cena Kanady. Nabízí se více variant včetně nasazení měkkých pneumatik do prostředního stintu se závěrečným sprintem na super-měkkých.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Lotus mohl porazit Williams, na rovinkách kraluje Grosjean s Mercedesem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 08.06.2015 08:51 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Vettel byl penalizován kvůli předjíždění pod červenými vlajkami v tréninku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud