S novými motory přišla i nová pravidla ohledně vývoje motorů, FIA je umožnila vylepšovat, ale nabídla týmům na každou sezónu jen omezený počet žetonů a taky zakázala sezónní vývoj. V prvním roce fungování nových pravidel byla vztyčným bodem homologace motoru.
Problém ale nastal, když letos homologační termín nezadala, což vyústilo až v situaci, kdy byla kvůli díře v pravidlech nucena povolit sezónní vývoj. Pro příští rok ale již do pravidel zasadila homologační termín, což by sezónní vývoj znemožnilo.
To nás vrací k problému, který se řešil už dříve, co kdyby se mohl vyvíjet motor i během sezóny? Tuto alternativu se pokoušely už vloni před objevením díry v pravidlech protlačit do pravidel všichni motoráři kromě Mercedesu. A vypadá to, že letos to bude ta samá písnička.
"Vzhledem k množství práce, které musíme odvést, bychom rádi mohli využívat žetony volným způsobem," uvádí šéf Renaultu Cyril Abiteboul pro Motorsport.
"Nevidím spojení mezi vývojem uprostřed sezóny prostřednictvím žetonů a rozpočtem, protože žetony máme pořád [mimo sezónu]. Neříkáme, že můžete dělat, cokoliv se vám zlíbí. Říkáme, že úpravy můžete nasazovat v rámci omezení v podobě alokace žetonů, kdykoliv chcete.
Je třeba prodiskutovat některé věci, pokud jde o váhu žetonů a váhu změn, vůči tomu jsem otevřený. Nejsem ale otevřený pro zastavení vývoje během sezóny a povolit to během zimy kvůli našim zařízením. Opravdu to není dobré pro celkový rozpočet a řízení zdrojů v rámci našich různých továren."
Mercedes je po stránce motoru stále vepředu (foto: Honda Racing F1)
I když by některé týmy takový vývoj motorů uvítaly, Mercedes je tradičně proti. Cyril Abiteboul si myslí, že Mercedes jen nechce, aby jej soupeři dohnali, tak si stěžuje, že by sezónní vývoj stál více peněz. Každopádně je situace snad stejná jako před necelým rokem, takže pokud se nenajde díra v pravidlech, s největší pravděpodobností se vývoje motorů během sezóny nedočkáme.