Ze začátku června odešel Jean-Pierre Jalinier z postu prezidenta motorářského oddělení Renaultu, na jeho místo se tehdy z Caterhamu vrátil Cyril Abiteboul. Od té doby neslyšíme ze strany Red Bullu žádné nářky ohledně výkonnosti pohonných jednotek Renault a o tom, jak se budou jejich lidi ve Viry-Chatillon angažovat, případně celou výrobu pohonné jednotky převezmou.
Teď Jalinier, od kterého jsme od jeho odchodu nic neslyšeli, promluvil o tom, co bylo u Renaultu letos špatně. Problémy s pohonnou jednotkou jsou dle něj způsobeny výhradně rozpočtem. "Když Ferrari a Renault zajíždí podobné výsledky a Mercedes má signifikantní výhodu, tak se napřed musíte podívat na rozsah investic," říká Jean-Pierre Jalinier.
Je dominance Mercedesu tedy otázkou peněz?
"U Renaultu byl tento rozsah ponechán, zatímco Mercedes laťku stanovil hodně vysoko a investoval hodně peněz, zdrojů a technologií. Na základě toho byli mnohem lépe připravení jak my a Italové, kteří operují se známým a obvyklým investičním rozsahem." Jalinier tedy zcela jasně naznačil, že vše je otázkou peněz.
Mercedes je na špici, dle Jaliniera, díky "nepřiměřeným" investicím
(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Již delší dobu se šušká, že u Mercedesu se rozhodli velkou změnu pravidel, která vstoupila v platnost před letošní sezonou, využít jako svoji velkou šanci a proto výrazně navýšili svůj rozpočet. Jalinier si je jistý tím, že je to pravda. "Co se zdrojů na tento projekt týče, tak je jasné, že Ferrari a my jsme investovali o mnoho méně." Investice Mercedesu považuje za "nepřiměřené".
Podle jeho názoru neměl Renault se svým rozpočtem nikdy šanci, aby postavil konkurenceschopnou pohonnou jednotku: "U nás ve Viry pracuje 320 lidí, když ale sečteme tým Mercedesu, který připravuje nejen auto ale i motor, tak jsme na čísle 1 250. S těmito zdroji je jasné, že nepracujete jen na jednom možném řešení problému, ale hned na dvou nebo třech."
Co udělal Renault špatně?
Jalinier ale přiznává, že úplně bez viny Renault také není. Pokud by Renault provedl projekt s dostupnými prostředky správně, koncentroval by se, stejně jako Mercedes, pouze na jeden tým.
Dříve býval továrním týmem Renaultu dnešní Lotus
(foto: Lotus F1 Team)
"Výhodou Mercedesu bylo, že se plně koncentrovali na navržení optimálního řešení pro jedno šasi a motor, které použili buďto zákaznické týmy také nebo si jej na vlastní nebezpečí přizpůsobily."" Naproti tomu Renault pro každý svůj zákaznický tým (Red Bull, Caterham, Toro Rosso a Lotus) připravil specifické řešení.