FIA je v měření průtoku neoblomná: Tolerujeme 0,5% odchylky, čidla jsou přesná

Petr Hlawiczka, 28. března 2014, 16:55 Google+

Technický delegát FIA Charlie Whiting dal dnes jasně najevo, co si myslí o snaze Red Bullu změnit způsob měření okamžitého průtoku nových pohonných jednotek. Podle něj jsou homologovaná čidla přesná a není důvod ke změně.

Počet komentářů:  88 komentářů (Poslední 30.03. 17:13) Napište svůj názor
gill sensors

gill sensors | foto: Gill Sensors

Sdílejte článek

Red Bull byl v Austrálii potrestán diskvalifikací za překračování limitu průtoku 100 kg paliva za hodinu. Tým věří, že pokud dokáže nepřesnost měření oficiálního průtokoměru na základě vlastních měření, pravidla neporušil a druhé místo mu bude vráceno.

S tím ovšem Whiting nesouhlasí: "Článek 5.10 dává podle mě jasně najevo, že jediný způsob měření průtoku je možný pomocí homologovaného čidla. Jak víte, Gill je jediné čidlo, které FIA homologovala. Já v tom mám úplně jasno. Homologovaná čidla musí být namontována, jelikož přímo měří tlak, teplotu a průtok paliva do vstřikovacích trysek. Tyto signály musí být dodávány FIA k záznamu dat."

Oficiální průtokoměry podle FIA navíc nejsou tak nepřesné, jak vykresluje Red Bull. Fabrice Lom, který má u ní na starosti pohonná ústrojí, vysvětluje: "Akceptujeme přesnost s odchylkami plus nebo mínus 0,5 %. Mnoho čidel je lepších a postupně se zpřesňují, cílem je 0,25 %."

Hornerovy návrhy
Horner navrhoval, aby se ve voze používalo více čidel, podobně jako u letadel. To se však Lomovi nelíbí: "Čidlo váží 300 gramů a zabírá místo v palivové nádrži. Už tak si kvůli tomu inženýři nahlas stěžovali. S dvěma čidly by byl jejich křik ještě silnější."

Ani další nápad Red Bullu - měřit průtok pouze v kvalifikaci a v závodech se spokojit pouze s omezením spotřeby ve výši 100 kg pro celý závod - se Lomovi nezamlouvá: "U těchto motorů můžete při neomezeném tlaku a průtoku dosahovat 1500 - 2000 koní.

Během závodu by to vedle k celé škále strategií, pokud bychom průtok neomezili. Někteří by se rozjeli jako hasiči a pak jeli pomalu a šetřili benzín. Jiní by to dělali opačně. Výsledkem by byly různé fáze závodu s obrovskými rozdíly v rychlostech. Bylo by to příliš nebezpečné."

Někteří přemýšleli o omezení plnícího tlaku, ani to však podle FIA není tou správnou cestou: "Omezení plnicího tlaku jako před 30 lety by bylo neefektivní, protože by bylo spáleno příliš mnoho paliva, aniž byste jeli rychleji. Elegantnější je omezit množství paliva. Automaticky to vede k efektivnějšímu motoru. Tento úkol se však zvládá mnohem náročněji než řízení tlaku přeplňování."

gill sensor
FIA je neoblomná: způsob měření průtoku se měnit nebude, čidla jsou přesná (foto: Gill Sensors)

FIA je neoblomná
Podle Whitinga čidla vydrží v provozu i 100 hodin, než se objeví potřeba je znovu skalibrovat. Do té doby je měření konzistentní: "Když čidlo poprvé použijete, tak hned víte, jestli je s ním něco v nepořádku. Proč, to je věc druhá."

"Nikdy se neobjevují pochybnosti - pokud pracuje správně, je přesné. To je to, k čemu jsme zatím dospěli. Někdy se něco zadrhne. Nevíte, jestli je už po něm, ale hned víte, že selhalo. A to je naprosto zřejmé," dodává Whiting.

Vytisknout

Diskuze: FIA je v měření průtoku neoblomná: Tolerujeme 0,5% odchylky, čidla jsou přesná

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 88, poslední 30.03.2014 17:13 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 88 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Button: Pokud se neochladí, nebude mít McLaren šanci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud