Představení Sepangu: Jak se letos změní technické nároky malajského okruhu?

Petr Hlawiczka, 26. března 2014, 16:00 Google+

Druhý závod přelomové sezóny Formule 1 se tento víkend pojede v Malajsii, podle meteorologů tradičně za deště, na okruhu, který je velmi odlišný od toho v Melbourne. Jaké jsou jeho parametry či nároky na techniku a jak se mění po úpravě letošních technických pravidel?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 27.03. 07:04) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Velká cena Malajsie, která se jezdí od roku 1999 na jednom z prvních okruhů navržených Hermannem Tilkem, je vypsána na 56 kol a svou délkou 310,408 km patří k těm vůbec nejdelším. Jedno kolo měří 5543 m. Loni 65  % jeho délky zvládli piloti s plynem na podlaze, přičemž se průměrná rychlost pohybovala kolem 201 km/h.

Start závodu je plánován na 16 hod místního (10 hod našeho) času, což je pro piloty náročné obzvlášť za častého deště, který je předpovídán i pro tento víkend - během něj si stěžují i na sníženou viditelnost. Vlhkost dosahuje 100 % a teplota vzduchu až 40 °C.

Sepang nabízí zajímavou směsici 15 zatáček - pomalých, středně-rychlých i velmi rychlých. Jejich průměrný poloměr dosahuje 136 °. Většina z nich (10) je pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.

Letos se opět dočkáme dvou DRS zón: první bude začínat 104 m za zatáčkou č. 14, ta druhá na startovní/cílové rovince hned 28 za zatáčkou č. 15. Obě budou nezávislé, tj. mají vlastní body pro měření časových odstupů mezi vozy: v prvním případě se nachází 54 m za zatáčkou č. 12, ve druhém případě 16 m za vrcholem 15. zákruty.

Nejdelší rovinka měří 1029 m, maximální rychlost by na ní mohla dosáhnout 325 km/hod s aktivovaným DRS a plným výkonem ERS. Na plný plyn jedou 65 % okruhu, po 35% navyšuje výkon ERS. Předjíždění zde není problémem.

mapa
Mapka okruhu (zdroj: FIA)

Týmy voli tvrdší nastavení podvozku kvůli rychlé změně směru, přítlak je velmi důležitý zejména v šikaně tvořené velmi rychlou pátou a šestou zákrutou, které vozy F1 loni projížděly rychlostí kolem 250 km/h. Proto týmy volí v Malajsii vyšší přítlak, jeho úrovně jsou velmi podobné těm užívaným před týdnem v Austrálii.

Krom výkonu na rovinkách je kvůli pomalé první, druhé, deváté a poslední zatáčce důležitá velmi dobrá trakce a ovladatelnost. K tomu pomáhá správné mapování motoru společně s mechanickým nastavením zavěšení. Sepang klade vysoké nároky na chlazení, proto týmy v karosérii otevírají dodatečné otvory, které snižují aerodynamickou efektivitu.

Pro dosažení dobrého času je velmi důležitý úsek mezi 7. - 11. zatáčkou, který vyžaduje velmi dobré nastavení a vyvážení. Náročná je pro piloty i zatáčka č. 12, v níž na ně působí přetížení 3,2 G po dobu 2,5 vteřin.

pocasi
Předpověď počasí na víkend (zdroj: Formula1.com)

Brzdy jsou v nich namáhány průměrně, často se však zpomaluje při vysokém bočním přetížení, což je kritické zejména v zatáčce č. 14. Piloti zde proto potřebují při brzdění velmi dobrou stabilitu. Na brzdovém pedálu piloti stráví v osmi místech celkově 15 % času jednoho kola.

Nejtvrdší brzdění na piloty čeká hned v první zatáčce, do níž musí za 1,92 sekundy na 112 metrech zpomalit z 314 km/hod na 81 km/hod, přičemž na ně působí přetížení 4,9 G. Na pedál musí vyvinout tlak 115 kg a dle společnosti Brembo dosahuje výkon brzd 2290 kW. Přehled údajů o brzdění v ostatních zatáčkách najdete zde.

Nároky na jednotlivé části motorů jsou hodnoceny takto (1 - nejsnazší, 5 - nejtěžší):
- interní spalovací motor: 5
- MGU-K: 3
- MGU-H: 4
- baterie: 3
- spotřeba paliva: 5
- rekuperace energie: 4

Extrémní vlhkost má vliv na sílu motorů - vysoký obsah vodní páry vytlačuje kyslík, který by jinak byl spálen s palivem, což však bylo problémem spíše u nepřeplňovaných motorů. Na druhou stranu to mírně snižovalo nároky na chlazení a spotřebu paliva. Zatímco v minulosti to pro V8 atmosféry byl průměrně náročný závod, pro nové pohonné jednotky půjde o jeden z nejtěžších vůbec.

telemtrie - malajsieTelemetrie z loňského průjezdu Sepangem (zdroj: Team Caterham F1/Renault Sport F1)

Podle Renaultu bude letos v Malajsii pod největším tlakem interní spalovací motor. Vlhkost v Sepangu to motorům s přirozeným sáním usnadňovala, protože výkon s obsahem vody ve vzduchu klesal. Díky tomu mohli relativně kompenzovat dopad dvou dlouhých rovinek.

"Letos tento luxus mít nebudeme. U turbomotoru je přívod vzduchu po celou dobu řízený bez ohledu na okolní podmínky, takže ty dlouhé rovinky mu opravdu začnou škodit. Ve výsledku toho Sepang budou mnohem méně odpouštět, protože během kola pojedou pohonné jednotky dvakrát naplno, přičemž turbo bude točit po 10 sekund téměř 100 000 ot/min," uvádí Rémi Taffin z Renaultu.

Na 1km dlouhých rovinkách bude mít MGU-H dostatek příležitostí k dobití. Prudké zatáčky, jako například ta první, 15. vlásenka, a pomalejší zatáčky ve třetím sektoru, umožní při brzdění rekuperovat energii i druhému motorgenerátoru MGU-K.

Vzhledem k relativní vysoké spotřeba paliva kvůli krátkým dávkám akcelerace mezi zatáčkami bude velmi důležité získat při těchto příležitostech maximum energie. Kvůli vysokým teplotám a mokrému počasí bude důležité řízení teploty stlačeného vzduchu (ve spalovací komoře je až 2 x větší tlak oproti loňským V8 motorům - až 200 barů) a dobré ovladatelnost - piloti se letos musí vyrovnávat s mnohem vyšším krouticím momentem.

Deset kilogramů benzínu v Malajsii zpomaluje vozy o 0,36 s na kolo, v závodě si letos musí všichni vystačit se 100 kg paliva (kolem 42,8 l/100 km). Převodovka, která musí vydržet minimálně 5 závodů, během jednoho kola 55krát změní rychlostní stupeň.

sepang - letecky
Letecký pohled na trať

Pirelli s sebou do Sepangu veze to nejtvrdší ze svého portfolia, co má - tedy z hladkých středně-tvrdou (medium, bílá barva) a tvrdou (hard, nově oranžová barva). Nejen kvůli vysokým teplotám, ale také kvůli mnohem drsnějšímu povrchu než v Melbourne. Z pohledu pneumatiky je Sepang čtvrtou nejnáročnější tratí v sezóně (po Silverstone, Barceloně a Suzuce).

Obě jsou letos navíc ještě tvrdší než v minulé sezóně. Rozdíl mezi těmito druhy pneumatik mohl činit až 1,5 s. Kvůli vyššímu opotřebení pneumatik a vyšší teplotní degradaci většina týmů pro neděli plánuje dvě až tři zastávky.

Průjezd 419 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere včetně výměny pneumatik 22 sekund. V Sepangu je v boxech povolena rychlost 100 km/hod, což znamená, že celková doba pro zastávku je přes větší délku podobná jako v Melbourne. Trať se nachází ve výšce 40 m n. m.

Přes časté deštivé počasí je šance na výjezd safety caru v Sepangu nízká: 21 %.


Video: Loňský průjezd okruhem s Jensonem Buttonem (zdroj: Youtube)

Rekord zde stále drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo během závodu v roce 2004 zvládl za 1:34,223. Loni zde byl v závodě nejrychlejší Sergio Pérez s McLarenem - 1:39,199 min, v kvalifikaci okruh zvládl ještě rychleji Nico Rosberg - 1:36,190 min.

 

Nejrychlejší časy roku 2013
- 1. trénink: 1:36,935 (Webber)
- 2. trénink: 1:36,569 (Räikkönen)
- 3. trénink: 1:36,435 (Vettel)
Zlepšení P3 - P1: 0,5 s

Kvalifikace
- Q1: 1:36,809 (Sutil)
- Q2: 1:36,190 (Rosberg)
- Q3: 1:49,674 (Vettel)
- max. rychlost: 307,1 km/h (Sutil)

 

Fotografie z loňského závodního víkendu v Malajsii najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Představení Sepangu: Jak se letos změní technické nároky malajského okruhu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 27.03.2014 07:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Panis: Ekologie ano, ale ne v F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud