Týmy F1, které ve FOTA zůstávají, se navenek tváří klidně. V zákulisí ale probíhají vážné obavy, že by odstoupení Red Bullu z asociace mohlo vést k jejich dominanci i v příští sezoně.
Vystoupení dvou nejvlivnějších týmů F1, Ferrari a Red Bullu, vyprovokovaly především neshody ohledně Dohody o omezení zdrojů (RRA). Ta vymezuje, kolik mohou mít týmy zaměstnanců a kolik peněz mohou vynaložit na vývoj vozu. Platy jezdců a náklady na motory se nepočítají.
Není to platový strop, ale výrazně pomáhá snížit náklady. Z cca 300 milionů liber v roce 2008 spadly celkové výdaje na nějakých 150-200 milionů liber na tým.
Mimochodem, RRA omezuje i počet povolených hodin strávených v aerodynamickém tunelu, což je v dnešní době klíčový a nezbytný prvek, co se týče vývoje aerodynamiky. Čím více hodin stráví tým v tunelu, tím méně může dělat počítačových simulací. A opačně to platí také.
Některé týmy věří, že Red Bull toto pravidlo stanovené RRA porušoval. Rakouská stáj ale trvá na tom, že dohodu vždy dodržovala.
Bude i příští rok vše, co uvidí soupeři Red Bullu, zadní křídlo jejich vozu?
Protože ale docházelo ke sporům ohledně RRA a dlouho nepřicházelo žádné řešení, dvěma zmiňovaným stájím došla trpělivost a v pátek z FOTA odešly.
Red Bull to okomentoval velmi stroze - tvrdí, že "se dále bude snažit hledat řešení týkající se úspory nákladů ve Formuli 1." Může z toho vyplývat, že mistrům světa se RRA nelíbila, protože jí nechtějí dodržovat. A FOTA se pro ně stala zbytečnou.
A co když odchod Red Bullu a Ferrari spustí hromadnou vlnu odchodů týmů a FOTA zanikne? Dojde k hromadnému vyvázání týmů z RRA? Podle všeho ne. Většina se shodne na tom, že nechtějí zpět doby neomezeného utrácení peněz.
Velké týmy problém nemají, ale menší týmy nemají nikdy nic jisté. Red Bull a Ferrari se chtějí příští týden s představiteli McLarenu a Mercedesu, hodlají dále diskutovat o omezování nákladů.
Piloti Red Bullu na pódiu - Sebastian Vettel s Markem Webberem (foto: Red Bull Racing)
Jak jsou na tom velké týmy s utrácením? McLaren je soukromý tým a příjmy jim plynou hlavně ze sponzorství a obchodních partnerství. Zbytečně vyhazovat peníze tedy nemohou. Mercedes patří velké automobilce, která výdaje kontroluje. I Ferrari, které ještě před deseti lety utrácelo ze všech nejvíc, nyní své náklady kontroluje.
Red Bull je na tom podle všeho nejlépe, i když sami tvrdí, že k nejvyššímu rozpočtu mají hodně daleko. Nad tím se můžeme pouze pousmát. Společnost totiž ročně utrží velké peníze z prodeje svých energetických nápojů, majitel Dietrich Mateschitz také nevypadá jako někdo, kdo má finanční potíže.
Ve spojení s Adrianem Neweym, momentálně nejlepším konstruktérem ve Formuli 1, se tedy klidně může stát, že Red Bull bude dominovat i v příští sezoně.