RED BULL
Sebastian Vettel, 1.
Je to neuvěřitelné, děkuji všem fanouškům - atmosféra byla fantastická, dostat tolik podpory a tolik pro Red Bull. Auto bylo absolutně skvělé, takže děkuji týmu i Renaultu, můžou za velkou část našeho úspěchu.
Na těchto pneumatikách se tak těžce jezdí, ale hodně pomáhá, když jezdíte na čisté trati a nejste v provozu. Tvrdě jsme však s nimi pracovali a možná z nich dostáváme více, než ostatní. Myslím, že dnes to bylo neuvěřitelné, tempo bylo v některých okamžicích děsivé. Cítil jsem se na měkkých dobře a dokázal jsem si vyjet po startu ohromný náskok.
Těžko uvést tyto věci do správného perspektivy, ale je to neuvěřitelné mít tak silnou skupinu lidí, kteří pevně věří tomu, co dělají. Auto bylo dokonalé, nestává se tak často, že odpovídá na vše, co si přejete. Těším se na dnešní noc, kdy si dáme několik drinků.
Většinu svého závodění v životě jsem jako dítě strávil před jejich očima [ukazuje na své rodiče], auta jsou teď větší, ale moc mě těší, že jsou tady, aby se na mě podívali. Naučili mě hodně dobrých věcí a jednoho dne bych to chtěl přenést na své děti, budu-li je mít.
Mark Webber, 2.
Start nebyl skvělý a Nicovi se neuvěřitelně povedl. Musel jsem s ním bojovat o druhé místo. Rád bych byl býval vyhrál, ale jen jsem tady vyrovnal svůj nejlepší výsledek. Je zde spousta australských fanoušků, takže děkuji a teď už hurá do Austinu.
Christian Horner, šéf týmu
Bylo to jako finále poháru, protože jsem věděl, jak moc chtějí oba piloti tento závod vyhrát. Start je vždy klíčový a Sebastianovi se podařil výborně. Mark zmáčkl KERS až moc brzo. Pak už to pro něj nemohlo být snadné, ale odjel skvělý závod a dobře se dostal před Rosberga.
Smyky nás po závodě minulý týden stály 25 000 Eur a teď jsme jich znovu několik předvedli. Snad k nám komisaři budou shovívaví, protože oba jezdci přivezli své vozy spět. Fanoušci rádi sledují oslavy. Není to pro převodovku a motor moc skvělé, ale pro naše jezdce je dobré, když upustí trochu páry. Zbývají už jen dva závody.
MERCEDES
Nico Rosberg, 3.
Jsem spokojený, třetí místo je dobré. Plán pro víkend zněl skončit nejlépe ze zbytku za Red Bully, a to se nám povedlo. V jiný den by to mohlo být druhé místo, ale to moc nevyšlo. Bylo možné dostihnout Marka. Měl jsem jej na startu, ale nastavení jsem neměl úplně v pořádku a nějaký čas jsem strávil v provozu za Paulem di Restou a Mark mě předjel, já už jsem jej vzít znovu nedokázal.
Jsem potěšen tím, jak auto jezdí. Nemáme to nejrychlejší, což bych samozřejmě rád, ale opravdu mě těší, jak se věci vyvíjejí. Jako tým děláme dobré pokroky. Nejdůležitější je skončit druzí v šampionátu konstruktérů - nejen finančně, ale také kvůli motivaci týmu, když vidíte, že máte druhé nejlepší auto.
Lewis Hamilton, 7.
Z výsledku Nica je jasné, že auto je lepší než to, co jsem z něj byl schopen dostat. Je to stejné každý závod, nemůže to být chyba někoho jiného. Nico pro tým získal skvělé body. Já prostě potřebuji pracovat tvrději, abych se mohl pokusit o to samé. Mechanici udělali neuvěřitelnou práci, aby dali auto dohromady [po kvalifikaci]. Chtěl bych jen, aby každý doma věděl, že na to budu tlačit.
Ross Brawn, šéf týmu
Nico odjel dnešní odpoledne skvělý závod. Stále ještě nemáme vůz na to, abychom si to mohli rozdat s Red Bullem, předvedl však skvělou výkonnost společně s dobrou taktikou, správnou strategií a výbornými zastávkami. Náš tým zde v Abú Zabí prožíval těžký víkend a zaslouží pochvalu za jejich dnešní výkon. Pro Nica to byl perfektní závod a získal ten nejlepší výsledek, který jsme dnes mohli.
Lewis doplácel na závody ostatních po své první zastávce a zdálo se mu nemožné předjíždět v provozu. Tohle je momentálně očividná slabina našeho balíku. Strávil většinu svého závodu za pomalejšími vozy, a tak nemohl předvést svoji skutečnou rychlost.
Je to problém, nad kterým se musíme zamyslet, abychom našli efektivnější kompromis, protože to nemá moc smysl, když máte rychlé auto, ale v závodě nemůžete využít jeho výkonnost. Přesto dokázal sebrat cenné body po dojezdu na sedmém místě, což dále posílilo naší pozici v šampionátu. V této sérii závodů se nám daří a potřebujeme to udržet.
Na pódiu po Velké ceně Abú Zabí (foto: Mercedes AMG F1 Team)
LOTUS
Romain Grosjean, 4.
Mohli jsme pomýšlet i na podium, ale to by musel být první stint delší. Kdybych v první části závodu zůstal na dráze o chvíli déle, tak by bylo vše jednodušší. V závěru závodu už by bylo příliš nebezpečné zkoušet útočit na Nica [Rosberga] a Marka [Webbera]. Pro nás bylo důležité získat body za čtvrté místo.
Musíme myslet na pohár konstruktérů, kde si to chceme v posledních závodech rozdat o druhé místo s Ferrari a Mercedesem. Raději jsem se stáhl. Pokud by měl Nico se svým Mercedesem problémy, pak byl připraven. Ale to se nestalo.
Kimi Räikkönen, nedokončil
Nemyslím si, že bych měl startovat z boxů. Šel jsem na vnitřní stranu a pak se mě Caterham lehce dotkl mého předního kola, ale úhel byl tak špatný, že došlo k poškození řízení.
Eric Boullier, šéf týmu
Pro tým to byl těžký víkend, ale můžeme být potěšení tou skutečností, že naše auto opět předvádělo výborné tempo na dalším odlišném okruhu. Po smůle s kvalifikační penalizací byl před Kimim těžký závod. Startovat zezadu s rychlejším vozem vás vždy staví do obtížné pozice, a nakonec měl opět smůlu, když jsme viděli, jak jeho závod v prvním kole končí - myslím, že poprvé od roku 2006.
Romain odjel velmi vyspělý závod a těsně přišel o své čtvtré pódium v řadě, které by v jiný den a bez jeho problémů v kvalifikaci bylo určitě v jeho dosahu. Máme před sebou nějakou práci, máme-li splnit náš cíl - třetí místo v šampionátu konstruktérů. Musíme se nyní proto zaměřit na návrat na pódium v Abú Zabí.
FERRARI
Fernando Alonso, 5.
U komisařů to je vždy otázka, jak rozhodnou. Musíte druhému nechat místo na šířku vozu. Vergne mi ho nenechal a já jsem musel vyjet mimo trať. Řekne, že jsem jej vyjel mimo, abych ho předjel, takže uvidíme.
Očividně jsme ztratili čas v provozu, ale čtvrtá příčka před námi byla o dalších 20 sekund, takže si myslím, že je páté místo maximum, co bylo dnes možné. Měli jsme před sebou jeden Mercedes, jeden za sebou. Také před sebou jeden Lotus a jeden je za námi, takže jsme minimalizovali ztrátu v šampionátu konstruktérů.
Felipe Massa, 8.
Jsem trošku zklamaný, protože se nám nepovedlo závod zvládnout pouze na jednu zastávku v boxech. Bylo by to ale opravdu těžké [odjet závod pouze s jedním zastavením]. Tempo závodu bylo na tuto strategii až moc vysoké. Kdybychom chtěli jet jen na jednu zastávku, tak bychom trošku šetřit pneumatiky.
Je zřejmé, že jsme zvolili špatné gumy. Zvolili jsme při druhém zastavení tvrdé gumy, ale ostatní byli až o vteřinu na kolo rychlejší na měkkých. To nás na konci závodu dostalo do problémů. V tomto závodu jsme měli na to, abychom byli pátí nebo šestí. Bojovali jsme od startu do cíle. Sice se nám nepovedlo dojet na místech, která jsme chtěli, ale bojovali jsme, a to je také důležité.
Stefano Domenicali, šéf týmu
Když vezmeme v úvahu naše startovní pozice, tak je výsledek závodu pozitivní. Z Abú Zabí odjíždíme s vědomím, že jsme minimalizovali ztráty. Věděli jsme, že nás čeká těžký víkend a také jsme zaplatili daň za včerejší výsledky z kvalifikace. I tak jsem ale moc rád za výkon, který Felipe a Fernando předvedli. Na trati, která pro nás nebyla dobrá, bojovali.
Za dané situace jsme mohli klidně skončit dál za Mercedesem a namísto toho se nám podařilo ještě nějaké body získat na Lotus. Limitovali jsme ztráty bodů v boji o druhé místo. V posledních dvou závodech budeme muset zabrat, čekají nás dvě zcela odlišné tratě. Stále jsme hodně motivovaní. S autem, které momentálně máme, se budeme snažit zajet co možná nejlépe.
FORCE INDIA
Paul di Resta, 6.
Myslím, že to s námi nevypadalo moc dobře, ale vybrali jsme si skvělou strategii a dokončili práci, kterou jsme měli odvést v Singapuru. Pneumatiky Lewise byly o 10 - 12 kol mladší než naše a jejich vůz je rychlejší, ale dnes jsem se na dráze cítil opravdu dobře.
Co se týče příští sezóny, je to trochu noční můra - spousta z nás neví, co bude v příští sezóně, ale pokud budu mít to správné nářadí, budu získávat dobré výsledky. Vijay a ostatní kluci vypouštějí dobré signály o příští sezóně, rád bych to však už věděl najisto.
Adrian Sutil, 10.
Vzhledem k tomu, že jsem vyrážel do závodu jako 17., tak musím být se ziskem bodů docela spokojený. Jsem rád za tým. Nebyl to nejjednodušší víkend, problémy jsme měli během volného tréninku i v kvalifikaci. Dnes jsme zvolili dobrou strategii, která nám přinesla hodně bodů do týmového hodnocení.
Až do posledního kola jsem jezdil na 9. příčce před Pérezem. Jenže to už měly moje měkké gumy za sebou 27 kol. Obrana už byla velmi obtížná. Na výjezdu z pomalých zatáček jsem už neměl žádnou trakci. Body, které jsme získali v posledních dvou závodech, byly z pohledu šampionátu velmi důležité.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Celý tým dnes může být vzhledem k získanému výsledku pyšný. Před poslední dvojicí závodů nás to staví do dobré pozice. Odsud si odvážíme 9 bodů, takže 6. místo v poháru konstruktéru se jeví mnohem pravděpodobnější. Navíc od 5. jsme vzdáleni jen 18 bodů. I přes omezený nájezd kilometrů v pátečních trénincích jsme věřili, že zvládneme strategii jedné zastávky.
Stejně jsme se rozhodli v Indii před týdnem. Paul i Adrian jeli bez chyb, skvěle zacházeli s pneumatikami a předvedli dobrou rychlost. Je to odměňující vidět progres, který jsme udělali v několika posledních závodech, který je výsledkem tvrdé práce všech v továrně. Dali jsme hlavy dohromady, tvrdě pracovali a začíná se to ukazovat. Teď se těšíme do Austinu, kam jdeme s optimismem a doufáme, že navážeme na výsledky z posledních dvou závodů.
MCLAREN
Sergio Pérez, 9.
Na první sadě měkčích gum jsem měl problémy a nevím proč. Na zadní nápravě jsme trpěli velkým opotřebením. To způsobovalo velmi špatnou trakci. Pak jsem se zasekl v provozu. To udělalo můj závod ještě těžším
V posledním kole jsem ještě stihl předjet Adriana Sutila. Díky tomu si odvážíme o bod víc. Vím, že to nemusí vypadat jako žádná velká výhra, ale víte jak to je. Každý bod se na konci počítá. Už se hodně těším do Texasu. Pojedu tak blízko svému domovu. Budou tam všichni ti lidé, co mě celou sezonu podporovali.
Jenson Button, 12.
Tak už to chodívá, když startujete tak moc vzadu, takže jsme to dnes schytali. V nájezdu jsem zkrátka zablokoval obě přední kola a vůz napravo mi překřížil dráhu. Nedokázal jsem zpomalit a najel jsem zezadu do Paula. Byla to moje chyba, zničil jsem si přední křídlo a ztížil si závod.
Svým způsobem dojet dvanáctý a být tak blízko desátého není špatné vzhledem k tomu, jak jsme byli pozadu. Šlo o dobrý závod z pohledu výkonnosti, ale nedostal jsem z něj maximum. O tomto víkendu byli rychlejší, jen je škoda, že jsme to nemohli předvést v závodě.
Moc mi to nevychází. Auto v posledních třech závodech bylo dobré, jen jsem byl na špatném místě ve špatnou dobu. Směji se tomu, jak to bylo špatné, ale to se musí změnit - a také změní. Těším se na příští rok, nemůžu se dočkat. Stále si myslím, že ve zbývajících dvou závodech si můžeme užít nějakou legraci, jen musím projet prvním kolem.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jenson dnes předvedl neuvěřitelnou práci při práci s pneumatikami. Zvládl totiž odjet těžko představitelných 44 kol na jedné sadě pneumatik. Pokud by před tím neměl smůl a zvládl by prvních 44 kol na jedné sadě, pak by bez pochyby získal velmi dobrý výsledek pro tým, který by byl oceněn velkým množstvím bodů. Je to škoda, ale jak jsme řekli, odjel skvěle.
Podle mého by si za svůj výkon body zasloužil. Ale takové jsou závody. Sergio měl smůlu, protože zůstal dlouho viset za pomalejšími jezdci. Ukázal velkou bojovnost, když dokázal v posledním kole předjet Adriana Sutila. I tak je ale tento výsledek zklamáním.
WILLIAMS
Pastor Maldonado, 11.
Dnes to byl velmi těžký závod z pohledu snahy o udržení pneumatik, nám se s tím ale podařilo vyrovnat velmi dobře. Rozhodně cítím, že se rychlost vozu a konzistence s novým aerodynamickým balíkem, který jsme o tomto víkendu nasadili, zlepšila.
Cítil jsem, že se auto v průběhu závodu zlepšuje. Žel jsem po své druhé zastávce vyjel do provozu, proto jsem opravdu nemohl předvést tu rychlost, kterou jsme měli. Nakonec jsem se musel spokojit s finišem těsně za body. Celkově jsme o víkendu pozorovali pozitivní kroky kupředu, což je pro nás před dalším závodem povzbuzení.
Valtteri Bottas, 15.
Nemyslím si, že by patnácté místo dnes odráželo naši rychlost. Můj závod byl narušen prvním kolem, kdy mě přeskočili oba Caterhamy startující na měkkých pneumatikách, díky kterým měly více přilnavosti a mohly mě předjet.
Poté, co tvrdší pneumatiky začali fungovat, byl můj závod velmi dobrý a já jsem mohl bojovat s vozy kolem mě. Pozitivní na tomto víkendu je to, že se auto chovalo lépe a rozhodně jsme dosáhli zisků, co ž je příslibem pro poslední dva závody.
Xevi Pujolar, hlavní závodní inženýr
Pastor měl skvělý start na měkkých pneumatikách, což jej dostalo ke konci prvního kola do dobré pozice. Plánovali jsme dvouzastávkovou strategii s krátkým úvodním stintem před přezutím na tvrdší pneumatiky. Jak všichni kolem nás začali zajíždět do boxů, byli jsme ve druhém stintu v dobré pozici, ale pro poslední sadu středně-tvrdých jsme chtěli zajet co nejdříve, jak jen to bylo možné.
Žel jsme byli opět trochu omezeni našimi zastávkami kvůli upraveným procedurám v zájmu bezpečnosti, takže jsme nebyli schopni přeskočit všechny, ve které jsme doufali. Rychlost vozů, které stavěli jednou, také neklesla ke konci tolik, kolik se čekalo, takže i když jsme byli blízko, na body jsme dnes nemohli dosáhnout.
Valtteri trápil se zahřátím tvrdších pneumatik na startu, takže v prvním kole ztratil a jeho první stint byl narušen. Zvažovali jsme jeho přehození na jednu zastávku, nakonec jsme se ale rozhodli držet původní strategie s cílem zaútočit v posledních kolech na nových měkkých pneumatikách.
Jeho zastávky byly také kompromitovány, takže jsme v posledním stintu nebyli dostatečně blízko, ale celkově to dnes byl dobrý výkon od obou našich jezdců.
SAUBER
Nico Hülkenberg, 14.
S autem jsem byl [o víkendu] opravdu spokojen, cítil jsem se opravdu dobře. Ale dnes to byl od prvního kola pravý opak. Auto bylo špatně vyvážené, neodpovídalo to mé představě a tomu, jaké bylo po zbytek víkendu. Opravdu jsem s ním bojoval - chvilku s nedotáčivostí, pak zase s přetáčivostí. Vše, co jsem zkusil, nefungovalo.
Nevím co se dělo. Ale bědování nám nepomůže. Když zhasnou červená světla, musíte si co možná nejlépe poradit s tím, co máte k dispozici. Také penalizace za nebezpečné vypuštění nám nepomohla. Já jsem ale nic vidět nemohl. Když odjíždíte od mechaniků, zaobíráte se jako jezdec hlavně spojkou.
Pak jsem zaslechl křik mého inženýra a až v tu ránu se podíval, kdo je za mnou. To už ale bylo pozdě. Během zastávky v boxech se spoléháte na tým. Pak už jsme jen doufali ve výjezd safety-caru. To se ale také nestalo.
Esteban Gutiérrez, 13.
Nebyl to náš víkend, očekávali jsme lepší výsledek a nemůžeme tak být spokojeni. Včerejší kvalifikace samozřejmě ovlivnila závod. Naše strategie také nebyla ideální. Ale svedl jsem několik dobrých soubojů. To je to pozitivní, co jsi z tohoto závodu mohu odnést.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Faktem je, že auto neukázalo potenciál, který jsme po výkonech v pátek a v sobotu očekávali. Proč tomu tak bylo, momentálně nevíme a budeme to analyzovat.
TORO ROSSO
Daniel Ricciardo, 16.
Tohle vůbec nebyl takový závod, v jaký jsem doufal. Když vám v tomto sportu nevyjde start, těžko se z toho dostanete, takže se chci podívat na data, abych pochopil, co se stalo. Vůz se nerozjel dobře a pak tam byl v první zatáčce trochu chaos a já se propadl do skupiny za mnou.
Musel jsem jet zeširoka, abych se vyhnul některým nehodám, a pak už jsem měl v podstatě po závodě. Momentálně naše rychlost nestačí na to, abychom se probojovali zpět mezi nejlepších deset, když se něco takového stane. Musíme se podívat, co bychom mohli udělat pro lepší starty, protože pak budeme moci pokračovat ve sbírání bodů.
Jean-Eric Vergne, 17.
Z tohoto výsledku jsem velmi zklamaný. Abych to shrnul: jít do jednozastávkové strategie bylo správné rozhodnutí, akorát jsme přezuli z měkkých na středně-tvrdé příliš brzy, takže ke konci už neměli žádnou životnost a přede mě se dostala celá skupina vozů. Původně plán zněl stavět dvakrát, ale při pohledu na vývoj závodu jsme se rozhodli zariskovat, což se však nevyplatilo.
Dělal jsem všechno, co jsem mohl, abych pneumatiky udržel při životě, ale nestačilo to. Škoda, protože jsem se po většinu závodu pohyboval na bodech, navíc se auto řídilo dobře a jezdil jsem výborným tempem. Zdá se se, že v této sezóně nemáme štěstí, protože to nebylo poprvé, co jsem jel dobrý závod, a pak se podmínky obrátily proti mně.
A incident s Alonsem? Už nějakou chvíli piloti dostávají trest za to, když přejedou všemi čtyřmi koly čáru. Každopádně by mě předjel na další rovince, protože jsem se tehdy s pneumatikami trápil.
Franz Tost, šéf týmu
Velmi frustrující večer vzhledem k našim aspiracím a slibné sobotě. Byli jsme připraveni na flexibilní strategii mezi jednou a dvěma zastávkami v závislosti na degradaci pneumatik a zlepšování dráhy v průběhu závodu.
Jev dobře dostartoval d dobře se držel na nových měkkých pneumatikách, našim původním plánem byly dvě zastávky. Povolali jsme jej do boxů v 17. kole k přezutí na středně-tvrdou směs a dlouho to vypadalo, že mu jeho dobrá rychlost vystačí až do konce.
Jenže pak 8. kol před koncem začaly pneumatiky velmi rychle odpadat. Za námi byla dlouhá řada vozů, které toho využily. Byl to risk, který se nevyplatil, ale za daných podmínek jel Jev velmi dobrý závod.
Pokud jde o Daniela, jeho závod byl narušen hned na začátku, protože byl pomalý při rozjezdu z důvodů, na které se musíme podívat. Pak ztratil v úvodním kole další místa. Ocitl se na měkčích pneumatikách v provozu, proto jsme se jej rozhodli povolat do boxů a jet na dvě zastávky, nasadit nové tvrdší gumy. Nedokázal se však polem propracovat.
Je to velké zklamání v závodě, v němž jsme si chtěli vést dobře.
CATERHAM
Giedo van der Garde, 18.
Na startu jsem byl před Kimim Räikkönenem, který najel v zatáčce do mého levého zadního kola. Po kontaktu jsem se málem roztočil. Díky tomu jsem ztratil trochu času na mého týmového kolegu a Maxe Chiltona. Pak už jsem měl auto jenom trošku přetáčivé, ale nic vážného. Po zastávce v boxech jsem byl za svým týmovým kolegou, ale byl jsem rychlejší.
Požádal jsem tedy tým, aby mě pustil. S volnou cestou jsem pak mohl náskok na něj až do cíle zvětšovat. Musím říct, že to byl celkově jeden z mých nejlepších závodů. Víme, že potřebujeme hodně štěstí a že autům před námi by se toho muselo hodně stát [,abychom skončili v celkovém hodnocení před Marussií], ale i tak je dobré, že jsme dnes do cíle dojeli tak daleko před našimi hlavními rivaly.
Charles Pic, 19.
Celý víkend jsem bojoval s přetáčivostí. Ve druhém stintu jsem pak neměl skoro žádný balanc, se kterým bych mohl pracovat. Byl jsem sice před Giedem, ale tým mi řekl, že ho mám pustit. To jsem pak také udělal, ale vzhledem k tomu, jak se auto chovalo, tak jsem nemohl nic dělat. To se nezměnilo až do konce závodu.
MARUSSIA
Jules Bianchi, 20.
Dnes jsme byli naší výkonnosti negativně překvapeni. V kvalifikaci to vypadalo, že jsme tento víkend udělali pořádný krok vpřed. Výsledek ze včerejška nás naplňoval pro dnešní závod důvěrou v dobrý výkon.
Ale dnes se pokazilo vše, co se pokazit mohlo. Především se jednalo o vyvážení auta, to bylo katastrofální. I z tohoto důvodu nebyl závod z jezdeckého pohledu žádnou zábavou a museli jsme jet opravdu opatrně.
Max Chilton, 21.
Dnes to pro nás byl neskutečně těžký závod. Během víkendu jsme učinili dobré pokroky, ale dnes jsme je během závodu všechny ztratili. Aspoň se mi to tak teď po závodu zdá. Vyvážení nebylo dobré vpředu ani vzadu. Naše rychlost byla neskutečně slabá. Naštěstí se nám stále daří držet 10. místo v poháru konstruktéru a dojeli jsme s oběma vozy do cíle.
John Booth, šéf týmu
Dnešní závod byl pro nás velkým zklamáním a je jasné, že jsme v oblasti rychlosti ve srovnání s kvalifikací či s tím, kde jsme byli v Indii, učinili krok zpět. Budeme muset závod do velkých detailů zanalyzovat, abychom pochopili, proč k tomu došlo, obzvlášť když uvážíme, že naše kvalifikační výkonnost včera vypadala dobře.
Během závodu oba jezdci hlásili bídné vyvážení vozu a jsem si jistý, že to bude hlavním cílem naší práce před Austinem. Pozitivní je to, že jsme opět tento týden dobře startovali, oba vozy byly spolehlivé a vyřešily jsme potíže, které jsme měli včera. Abú Zabí opouštíme s tím, že je pře dnámi spousta práce, ale za dva týdny budeme opět silní.