Odpoledne v Japonsku panovalo navzdory původním předpovědím hezké počasí bez deště, teploty stoupaly k 30 °C. Týmy v první části jezdily na tvrdých pneumatikách, později začaly nasazovat-středně tvrdé. McLaren se s Pirelli dohodl na testu pneumatik s vozem MP4-26 ve Vallelunze nedaleko Říma, dvoudenní test 11. a 12. listopadu musí ještě posvětit FIA. Pozvánku od italského dodavatele dostaly i další týmy.
Jako první vyjel v 7:02 hod našeho času na dráhu Maldonado a rovnou zamířil do letmého kola - 1:36,722 min. V zápisu do časomíry jej ihned následovali Hülkenberg (1:36,625), Räikkönen (1:35,809), Ricciardo (1:35,534) a Vettel (1:34,746).
Po 12 min v zatáčce Degner havaroval Maldonado, Bottas byl široký ve Spoon, ale dokázal se v pořádku vrátit na dráhu. O pět minut později tam tvrdě bourá Pérez, který byl v té době šestý s časem 1:35,709 min. "Ujela mi záď, ale jsem OK," hlásil Mexičan. Ve Degner ráno zničil svou Marrussii i Bianchi, tým jeho vůz do druhého tréninku nestihne opravit - už jsme tedy bez 3 vozů.
Sergio Pérez si druhého tréninku moc neužil, krátce po začátku tvrdě havaroval v zatáčce Spoon
(foto: McLaren Mercedes)
Vettelovi se daří vylepšit svůj čas (1:34,114), jeho týmový kolega Webber je však o půl sekundy rychlejší (1:34,020), o desetinu zaostává Rosberg (1:34,114), čtvrtý je Hamilton (1:34,726) a na páté místo se dostává Button (1:35,065) už se sekundovou ztrátou.
Vergne má potíže s ovladatelností vozu Toro Rosso a na dotaz, zda chce vyzkoušet změnit nastavení zavěšení a předního křídla, odpovídá: "Cokoliv, čím byste mi mohli pomoci s přední částí. Nemůžu dostat vůz tam, kde chci."
Kovalainen odpoledne předal vůz Picovi, doufá ale, že se příští rok do F1 vrátí: "Jednání jdou dobře. Caterham ví, co ode mě dostane. Jen se musí rozhodnout, jestli to chtějí. Cítím se být na příští rok připravený. Těžko spekulovat o tom, jestli mám či nemám šanci."
Po 35 min přebírá od Webbera vedení znovu Vettel - 1:33,852 min, tentokrát už na měkčí ze dvou nabízených směsí. Mechanici McLarenu pracují na větší úpravě Buttonova vozu, mění nastavení předního zavěšení.
Ferrari v polovině zahajuje delší jízdy, Alonso proto již těžko vylepší své 10. místo. Jeho týmový kolega Massa je opět před ním, o dvě příčky výše. Ostatní do vozů také dočerpávají větší množství paliva. Začíná klíčová předzávodní část, kdy se týmy blíže seznamují s životností a degradací pneumatik.
Rychlá výměna nosu na Lotusu Kimiho Räikkönena před jeho havárií (foto: Lotus F1 Team)
Po 55 min odstupuje další pilot: Räikkönen dělá chybu v Degner a po smyku končí ve štěrku. "Zasekl jsem se," hlásí rádiem, vypíná motor a vystupuje z vozu.
Inženýr Mercedesu hlásí rádiem Hamiltonovi, že jsou při dlouhých jízdách o 3 desetiny pomalejší než Red Bull. Jak je na tom Ferrari? Smedley říká Massovi: "OK, rychlost je hodně dobrá, pokud jde o vozy, které budou kolem nás v neděli. Rychlost je velmi dobrá." Neboli na Red Bully mít nebude, zdá se, že je až o půl sekundy pozadu. Alonso při dotazu Stelly na stav svých pneumatik 10 min před koncem lakonicky odpovídá: "Nula."
Red Bull na rozdíl od prvního tréninku jezdí s křídly pro vyšší přítlak, Sauber a Williams měl na vozech dvě různé verze zadního křídla. Hülkenberg hlásí, že jeho zadní pneumatiky "degradují jako v pekle."
Ross Brawn hodnotí druhý trénink z pohledu Mercedesu jako "trochu nepořádný. Oba vozy zploštily pneumatiky, což narušilo jejich jízdy. Snažíme se z toho nějak dostat." A jejich rychlost ve srovnání s Red Bullem? "Nejsme si jisti tím, zda jsme jim tak blízko. Nikdo neví, s jakým množstvím paliva kdo jezdí. Snažíme se dát všechny ty informace na trati dohromady, a pak budeme řešit, co dále."
Problémem německého týmu není rychlost na jedno kolo, ale šetrnost k pneumatikám. Hamilton vydržel na jedné sadě středně-tvrdých sedm kol, časy přitom spadly z 1:40,6 na 1:43,2 min. Na tvrdé si ke konci vedl o něco lépe (1:39,858 - 1:41,035).
Počty kol ujetých ve 2. tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Vettelovy časy z dlouhých jízd vypadají ale opět famózně. Sebastian říká: "Nevím, jak to vypadá z venčí, ale vyvážení je dobré. Myslím, že auto můžeme ještě vylepšit, o to se samozřejmě snažíme vždy. Podle mě pro to ještě existuje prostor, obzvlášť v péči o pneumatiky, což bude klíčové. Hodně lidí se trápí, také udělali hodně chyb. Je to pro jezdce těžká trať, ale také pro pneumatiky je velmi náročnou, takže to bude velkou výzvou najít pro neděli tu nejlepší strategii.
Mnohem smutnější zpráva přišla o Marii de Villotaové (1980 - 2013), která měla loni vážnou nehodu při testu na letišti s Marusií. Dnes byla nalezena mrtvá v hotelu v Seville. Měla se tam zúčastnit autogramiády v rámci propagace své autobiografické knihy "Život je dar."
Přehled nejrychlejších sektorů a teoreticky nejrychlejších kol (červeně)
vs. skutečně dosažené časy (modře)
Maximální rychlosti (speed trap): 1. Vettel - 295,3 km/hod; 2. Ricciardo - 294,7; 3. Webber - 293,8; 4. Alonso - 293,1; 5. Di Resta - 290,4; 6. Maldonado - 290,0; 7. Vergne - 289,4; 8. Massa - 288,9... 14. Rosberg - 287,5; 15. Räikkönen - 285,0; 16. Hamilton - 284,5; 17. Grosjean - 284,4; 18. Pérez - 282,8; 19. Button - 282,3... 22. Van der Garde - 278,7.
Přehled všech časů zde (PDF).
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | 1:33,852 |
2. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,168 |
3. | 9 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 0,262 |
4. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Lotus F1 Team | + 0,350 |
5. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | + 0,559 |
6. | 10 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | + 0,590 |
7. | 19 | Daniel RICCIARDO | aus | Scuderia Toro Rosso | + 0,621 |
8. | 4 | Felipe MASSA | bra | Scuderia Ferrari | + 0,846 |
9. | 5 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 1,060 |
10. | 3 | Fernando ALONSO | esp | Scuderia Ferrari | + 1,235 |
11. | 12 | Esteban GUTIÉRREZ | mex | Sauber F1 Team | + 1,237 |
12. | 18 | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | + 1,257 |
13. | 11 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sauber F1 Team | + 1,330 |
14. | 14 | Paul DI RESTA | gbr | Sahara Force India F1 Team | + 1,423 |
15. | 15 | Adrian SUTIL | deu | Sahara Force India F1 Team | + 1,489 |
16. | 6 | Sergio PÉREZ | mex | Vodafone McLaren Mercedes | + 1,857 |
17. | 17 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams F1 Team | + 2,284 |
18. | 16 | Pastor MALDONADO | ven | Williams F1 Team | + 2,870 |
19. | 20 | Charles PIC | fra | Caterham F1 Team | + 3,778 |
20. | 21 | Giedo VAN DER GARDE | nld | Caterham F1 Team | + 4,053 |
21. | 23 | Max CHILTON | gbr | Marussia F1 Team | + 4,269 |
22. | 22 | Jules BIANCHI | fra | Marussia F1 Team | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ