Drážky v asfaltu na prvních 10 pozicích mohou ovlivnit start závodu

iM2, 22. srpna 2013, 21:28 Google+

Cílová rovinka ve Spa-Francorchamps nabízí neobvyklý obrázek. Na prvních 12 místech startovního roštu jsou v asfaltu drážky, pak už je asfalt standardní. Sebastian Vettel vyjádřil obavu, že jezdci na prvních dvanácti místech budou znevýhodněni.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 23.08. 17:39) Napište svůj názor
Trulli, Jarno

Trulli, Jarno | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Je místo na startovním roštu mezi dvanáctkou nejlepších výhodou nebo spíše nevýhodou? Startovní a cílová rovinka v Belgii letos nabízí nejednotný obrázek. Na té části trati, kde jsou startovní místa pro prvních dvanáct jezdců, jsou totiž v asfaltu udělány šikmé drážky. Zbytek startovní rovinky už je standardní. 

Sebastian Vettel měl během pravidelné obchůzky trati možnost si inkriminované místo detailně prohlédnout. "Na těch proužcích budete mít pravděpodobně menší nevýhodu při akceleraci. Gumy se totiž dotýkají asfaltu menší plochou." 

Německý auto motor und sport se optal ředitele závodu, Charlieho Whitinga, proč v asfaltu drážky jsou a proč jsou jen na části rovinky. Odpověď je jednoduchá. "V této části trati během dešťů voda teče přes trať. Drážky se starají o lepší drenáž. Z Brazílie s tímto trikem máme dobré zkušenosti. Tam jsou na trati čtyři místa, na kterých byly tyto drážky zavedeny. Příští rok ve Spa přijde mezi zatáčkami 11 a 12 i druhá pasáž. I tam jsou za deště časté problémy se špatně odtékající vodou."

Odpovědní lidé si nemyslí, že by bylo prvních 12 pilotů na startu nějak zvlášť znevýhodněno. Kdyby existovala taková obava a zmíněné místo nedostalo od FIA posvěcení, tak by se mohlo startovat v La Source. Navíc vzdálenost do první zatáčky (265 metrů) je tak jako tak poměrně malá. Některé týmy však už na možnou nevýhodu startovních pozic poukázaly. V neděli však možná budou mít jiný názor. Drážkovaný asfalt by totiž v případě deště poskytoval lepší grip, protože by z něj voda lépe odtékala. 

FIA také týmům nepovolí žádné zkoušky startovního procesu na startovní a cílové rovince. To jsme mohli v minulosti vidět například tehdy, když startovní rovinka vedla do kopce. Z Abú Zabí 2012 však s povolenými tréninky startů pochází negativní zkušenost. Inženýři totiž svoji snahu o optimalizaci startovního procesu místy až přeháněli. "Málem jsme tam měli nemilý problém na startu," dodává Whiting. Proto i ve Spa zůstává vše při starém: Kdo chce cvičit starty, musí na výjezdu z boxů. 

I Dominic Harlow je názoru, že v určitých případech, zvláště v případě deště by startovní pozice v přední části roštu nemusely být zdaleka nevýhodné.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Drážky v asfaltu na prvních 10 pozicích mohou ovlivnit start závodu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 23.08.2013 17:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nový Williams při prvotním testu v Barceloně

Hrozí Williamsu konec ve Formuli 1? Ve hře je prodej jiným investorům

Daniel Ricciardo příští rok skončí u McLarenu

Ricciardo přiznává, že jednal s Ferrari. Chápe, proč dalo přednost Sainzovi

Představení nového vozu Mercedes F1 W11 EQ Performance

Německá média informují o brzkém konci Wolffa u Mercedesu

Práce na modelu monopostu F1 v aerodynamickém tunelu

Nová pravidla schválena: rozpočtové stropy, hendikep pro vývoj aerodynamiky i růst min. hmotnosti

George Russell během předsezonních testů v Barceloně

Dočkají se piloti F1 před prvním závodem testovacích jízd? Russell v to doufá

Prezentace nového Racing Pointu

Aston Martin posiluje. Do vedení společnosti přichází harcovník z Daimleru

Ocon s Ricciardem odhalují vůz pro sezónu 2020

Odchod Ricciarda šéfa Renaultu zklamal. Prozradil, kdy rozhodnou o jeho náhradě

Charles Leclerc má u Ferrari pozici jistou

"Nestal jsem se jedničkou Ferrari," tvrdí Leclerc

Start závodu v Kanadě

Úsporná opatření nekončí. Na čem se bude dále šetřit?

Vítězové na pódiu v Monaku

Monako 2016? Zuřil jsem, vzpomíná Ricciardo

  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Vettel nevylučuje z boje o titul nikoho

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Nestal jsem se jedničkou Ferrari," tvrdí Leclerc

  2. Odchod Ricciarda šéfa Renaultu zklamal. Prozradil, kdy rozhodnou o jeho náhradě

  3. Monako 2016? Zuřil jsem, vzpomíná Ricciardo

  4. Dočkají se piloti F1 před prvním závodem testovacích jízd? Russell v to doufá

  5. Úsporná opatření nekončí. Na čem se bude dále šetřit?

  6. Aston Martin posiluje. Do vedení společnosti přichází harcovník z Daimleru

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud