Komisaři FIA mají k dispozici řadu technologií, které jim pomáhají hodnotit incidenty na trati v reálném čase.
"Máme extrémně kvalitní systém kontroly závodů, který je za nás schopný rozpoznat incidenty. Systém je naprogramován tak, aby přehrál každou mimořádnou událost - například, když by závodník jel příliš rychle v sektoru se žlutými vlajkami. To je založeno na GPS sledování a časování, ale software má také řadu dalších vymožeností a je naprogramován, aby podle toho reagoval," popisuje Whiting.
Některé závodní kolize jsou okamžitě jasné všem, kteří pozorně sledují. V takových případech pomáhají přístroje k analýze, ne k rozpoznání. Avšak když například řada vozů najede do první zatáčky a člověk stačí vnímat pouze létající karbonové úlomky, všichni v místnosti komisařů se obrátí na technologii, aby jim pomohla objasnit příčinu nehody a to co nejrychleji a nejpřesněji je to možné.
"Je to velká zodpovědnost, ale stalo se to menším břemenem jednoduše díky technologii, kterou máme nyní k dispozici," uvedl Garry Connelly, zástupce prezidenta FIA a pravidelný návštěvník komisařského křesla. "Máme bohatou databázi informací, kterých by se lidé nenadáli, že k nim máme přístup," přiznal.
Moderní technologie pomáhá komisařům v rozhodování
(foto: FIA)
"Tak například mám přístup ke všem videozáznamům - obrázky, které se odvysílaly, obraz, které byl zachycen FOM komunikačním TV systémem, ale který nebyl odvysílán, uzavřené kamery z okruhů rozestavěných po trati a stejně tak všechen materiál z kamer přímo na vozech. Používáme GPS, která nám ukazuje, kde které auto v daný čas je," popisuje Conelly.
"Máme také k dispozici všechnu rádiovou komuniakci, což je důležité, protože nám to umožňuje zjistit, zda nějaký tým varoval jezdce, že bude překážet dalšímu závodníkovi a zda ten pilot tuto inforamci neignoroval. A nakonec máme také od letošního léta k dispozici telemetrii. To je užitečné, protože si můžeme prohlédnout informace z telemetrie během incidentu spolu s daty z předchozích kol. Takže například můžeme říct, zda pilot pod žlutými vlajkami zpomalil," upozorňuje.
"Když to dáte dohromady, dostanete kompletní obrázek toho, co se děje. Máte k dispozici informace, které nemá veřejnost ani ostatní týmy. Proto jsou rozhodnutí občas brána jako nepochopitelná. Lidé ale zkrátka nemají všechny informace, které mají komisaři," dodává Conelly.
Technologie také pomáhá k vyrovnanosti výkonů. V současné době totiž komisaři data ukládají. Když se tedy objeví podobný incident, komisaři je mohou v případě potřeby porovnávat.
"Ukládáme všechny incidenty z posledních ročníků na videu a všechny jsou komisařům k dispozici. Je to neocenitelný zdroj informací, protože ne všichni komisaři jsou na všech závodech. Tímto způsobem se mohou ohlédnout zpět a to jim pomáhá k lépe informovaným a vyrovnanějším rozhodnutím," komentuje situaci Whiting.
Dodává, že komisaři mají také k dispozici tabulku penalizací od roku 2003 a velmi rychle se tak orientují v tom, co kdo kdy provedl. To jim pomáhá i na základě historických dat udělit přijatelnou penalizaci.