Technologické vymoženosti ve věži FIA: jak a podle čeho rozhodují závodní komisaři?

Jana Šrámková, 15. února 2013, 21:30 Google+

Technologický vývoj F1 se nezaměřuje pouze na vozy. Také závodní komisaři ve věži mají ke své práci k dispozici nejmodernější techniku. Více se pro AUTO magazín rozvyprávěl ředitel závodů F1 Charlie Whiting.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 17.02. 09:36) Napište svůj názor
FIA

FIA | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Komisaři FIA mají k dispozici řadu technologií, které jim pomáhají hodnotit incidenty na trati v reálném čase.

"Máme extrémně kvalitní systém kontroly závodů, který je za nás schopný rozpoznat incidenty. Systém je naprogramován tak, aby přehrál každou mimořádnou událost - například, když by závodník jel příliš rychle v sektoru se žlutými vlajkami. To je založeno na GPS sledování a časování, ale software má také řadu dalších vymožeností a je naprogramován, aby podle toho reagoval," popisuje Whiting.

Některé závodní kolize jsou okamžitě jasné všem, kteří pozorně sledují. V takových případech pomáhají přístroje k analýze, ne k rozpoznání. Avšak když například řada vozů najede do první zatáčky a člověk stačí vnímat pouze létající karbonové úlomky, všichni v místnosti komisařů se obrátí na technologii, aby jim pomohla objasnit příčinu nehody a to co nejrychleji a nejpřesněji je to možné.

"Je to velká zodpovědnost, ale stalo se to menším břemenem jednoduše díky technologii, kterou máme nyní k dispozici," uvedl Garry Connelly, zástupce prezidenta FIA a pravidelný návštěvník komisařského křesla. "Máme bohatou databázi informací, kterých by se lidé nenadáli, že k nim máme přístup," přiznal.


Moderní technologie pomáhá komisařům v rozhodování
(foto: FIA)

"Tak například mám přístup ke všem videozáznamům - obrázky, které se odvysílaly, obraz, které byl zachycen FOM komunikačním TV systémem, ale který nebyl odvysílán, uzavřené kamery z okruhů rozestavěných po trati a stejně tak všechen materiál z kamer přímo na vozech. Používáme GPS, která nám ukazuje, kde které auto v daný čas je," popisuje Conelly.

"Máme také k dispozici všechnu rádiovou komuniakci, což je důležité, protože nám to umožňuje zjistit, zda nějaký tým varoval jezdce, že bude překážet dalšímu závodníkovi a zda ten pilot tuto inforamci neignoroval. A nakonec máme také od letošního léta k dispozici telemetrii. To je užitečné, protože si můžeme prohlédnout informace z telemetrie během incidentu spolu s daty z předchozích kol. Takže například můžeme říct, zda pilot pod žlutými vlajkami zpomalil," upozorňuje.

"Když to dáte dohromady, dostanete kompletní obrázek toho, co se děje. Máte k dispozici informace, které nemá veřejnost ani ostatní týmy. Proto jsou rozhodnutí občas brána jako nepochopitelná. Lidé ale zkrátka nemají všechny informace, které mají komisaři," dodává Conelly.

Technologie také pomáhá k vyrovnanosti výkonů. V současné době totiž komisaři data ukládají. Když se tedy objeví podobný incident, komisaři je mohou v případě potřeby porovnávat.

"Ukládáme všechny incidenty z posledních ročníků na videu a všechny jsou komisařům k dispozici. Je to neocenitelný zdroj informací, protože ne všichni komisaři jsou na všech závodech. Tímto způsobem se mohou ohlédnout zpět a to jim pomáhá k lépe informovaným a vyrovnanějším rozhodnutím," komentuje situaci Whiting.

Dodává, že komisaři mají také k dispozici tabulku penalizací od roku 2003 a velmi rychle se tak orientují v tom, co kdo kdy provedl. To jim pomáhá i na základě historických dat udělit přijatelnou penalizaci.

Vytisknout

Diskuze: Technologické vymoženosti ve věži FIA: jak a podle čeho rozhodují závodní komisaři?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 17.02.2013 09:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

HRT

Monoposty HRT prodány společnosti livkidující auta, jeden odkoupilo i Pirelli (…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud