Red Bull dominuje třetímu sektoru, Ferrari na rovinkách rychlejší McLarenu

Petr Hlawiczka, 13. října 2012, 12:50 Google+

JEONGAM - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jak rychlé časy zajížděli piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace v Koreji, jakých maximálních rychlostí dosahovali a co z toho můžeme odvodit?

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 14.10. 20:47) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Nejdříve si prohlédněme rozvržení okruhu v Jižní Koreji. První sektor obsahuje tři rovinky, z toho na té čtvrté nejdelší v šampionátu (1 125 m) bude v závodě umístěna téměř 700m dlouhá DRS zóna - v kvalifikaci však piloti mohli svá křídla aktivovat bez omezení, celkově na 2 750 m okruhu (49 % kola).

Druhý sektor začíná prudkým brzděním do zatáčky č. 4, po dvou středně rychlých zákrutách (5 a 6) následují ty nejrychlejší - 7. a 8. kde rychlost neklesá pod 270 km/hod. Jezdci zde však DRS obvykle deaktivují. Prostřední sektor je nejdelší, pokračuje pomalou zatáčkou č. 10 a středně rychlou 11 a 12.

Třetí a zároveň nejkratší sektor, kterému dnes vévodily Red Bully, obsahuje technický úsek (zatáčky 13 - 16), táhlou 17. zákrutu s výjezdem naplno na cílovou rovinku.

Maximální rychlosti (speed trap) se měří v nejrychlejším místě - na konci dlouhé rovinky před nejtvrdším brzděním do zatáčky č. 3. Více o parametrech a technických výzvách okruhu se můžete dočíst zde.

mapa koreje
Mapa okruhu v Koreji (zdroj: FIA)

Kvalifikaci, která se opět nesla v režii Red Bullu, nakonec překvapivě zvládl lépe Mark Webber než Sebastian Vettel, zejména díky lepšímu druhému sektoru. Australan v závěru Q3 poskládal všechny své rekordy do jednoho kola a úřadujícího mistra na čele k jeho nelibosti přeskočil. Pokud by Seb ale dokázal dát dohromady ideální kolo, mohl být o 0,108 s rychlejší a byl by první.

Je až s podivem, o kolik byly Red Bully rychlejší v krátkém třetím sektoru. Nejblíže jim zde byl Fernando Alonso (20,456), i to však bylo o 0,122 pomalejší než Webberův čas (20,334) a o 3 desetiny pomalejší než Vettelův rekord (20,155). Oba Mercedesy zde například ztrácely již skoro 7 desetin. Je to část, která vyžaduje vysoký přítlak, který je díky dobrému výjezdu z posledních zatáček odměňován i na startovní/cílové rovince.

Své nejrychlejší sektory během jednoho kola v Q3 zajeli i Kimi Räikkönen a Felipe Massa. Nejvíce si dnes mohl polepšit Kamuj Kobajaši, který doplatil na žluté vlajky v závěru Q2. Pokud bychom však sečetli nejrychlejší časy Japonce, mohl si polepšit o 0,372 s a v pohodě postoupit do Q3, kde by mu (bez zohlednění dalšího zlepšení dráhy) zaručily osmé místo.

Saubery se díky ušetřeným pneumatikám zítra budou moci pokusit o jednu zastávku - tipoval bych to alespoň u Sergia Péreze. Po nepostoupení do Q3 zůstala jedna čerstvá sada super-měkkých a dvě nové sady měkkých pneumatik i Jensonovi Buttonovi, který má více prostoru pro volbu zajímavé strategie a mohl by zítra ve Velké ceně Koreje získat několik míst.

korea - sektory
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech

Maximální rychlosti dosáhl dnes Jean-Eric Vergne, který na rovince využil aerodynamického stínu za jedním ze soupeřů: 325,1 km/hod. Toro Rosso, Marussia i HRT v nastaveních monopostů preferují spíše nižší odpor a co nejvyšší maximální rychlosti na úkor přítlaku, jehož deficit je zejména u posledních dvou jmenovaných týmů markantní.

Nejblíže Vergnemu byly oba Mercedesy: Rosberg (320,5 km/hod) a Schumacher (320,0 km/hod), za což vděčí svému fungujícímu DDRS na předním křídle. Včera si mimochodem vyzkoušeli také "zařízení" Lotusu sloužící k další redukci přítlaku na zadním křídle díky narušování proudění pod hlavním profilem.

Velmi dobrou výkonnost ve třetím sektoru a výjezd na rovinku potvrzují i údaje o maximálních rychlostech na konci třetího sektoru, obzvlášť při srovnání s rychlostmi na speed trapu. Zatímco na nejdelší rovince obsadily Red Bully až 19. a 20. místo, na startovní/cílové rovince byl Vettel už nejrychlejší (302,9 km/hod) a jeho týmový kolega také o moc nezaostával (300,2 km/hod).

korea - rychlosti
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)

McLareny dnes nikde nedosáhly nejvyšší rychlosti, volily spíše vyšší přítlak, což se pozitivně odráželo v časech, které zajížděly - Hamilton dokonce stanovil rekord druhého sektoru (42,583 s).

Ferrari dnes dosahovalo ve všech sektorech vyšších rychlostí než McLaren a soudě dle dosažených časů budou společně druhými nejsilnějšími týmy zítřejšího závodu - po dominantním Red Bullu, kterému se po Singapuru podařilo udělat největší pokrok.

Vytisknout

Diskuze: Red Bull dominuje třetímu sektoru, Ferrari na rovinkách rychlejší McLarenu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 14.10.2012 20:47 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Hamilton málem narazil v boxech do Schumachera, Mercedes pokutován (foto)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  3. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud