Analýza sektorů: Vettel mohl vyhrát kvalifikaci s ještě větším rozdílem

Petr Hlawiczka, 6. října 2012, 16:45 Google+

SUZUKA - Co o výkonnosti vozů napovídají časy a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci v jednotlivých sektorech?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 07.10. 07:54) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

První sektor obsahuje kromě velmi rychlé úvodní zatáčky směsici středně rychlých Sennových esíček (zatáčky č. 3 - 7), je v ní zapotřebí dobrý přítlak a výborné vyvážení. Piloti musí během prudkých změn směru za vysokých rychlostí jemně pracovat s volantem a využívat obrubníky ve snaze udržet co nejvyšší rychlost.

Druhý sektor zažínající osmou zatáčkou vede pod mostem, za nímž se prudce brzdí do vlásenky č. 11. Po ní se jede naplno až do středně rychlých zatáček 13/14 (Spoon), z nichž je třeba mít co nejlepší výjezd kvůli následující dlouhé rovince.

Na ní začíná poslední a nejkratší třetí sektor s velmi rychlou zatáčkou č. 15 (naplno s deaktivovaným DRS) a pomalou finální šikanou 16/17, která vyžaduje dobrou stabilitu při brzdění. Na výjezdu je kvůli následující rovince, kde se bude v závodě nacházet jediná DRS zóna, důležitá dobrá trakce.

Měření maximálních rychlostí (speed trap) v Suzuce probíhá za zatáčkou č. 15.

 

MAP
Mapa okruhu v Suzuce

Kvalifikaci dominovaly Red Bully, zejména úřadující mistr světa Sebastian Vettel, jenž zajel o čtvrt sekundy rychleji než jeho týmový kolega Mark Webber. A svým soupeřům mohl uštědřit ještě větší debakl, kdyby se mu podařilo stejně jako Australanovi poskládat dohromady všechny své tři rekordní sektory během jednoho kola - byl by totiž o dalších 0,159 s rychlejší.

Krom Webbera se již žádnému pilotovi z elitní desítky ideální kolo zajet nepodařilo. Nejvíce by si v takovém případě polepšili Lewis Hamilton (- 0,245 s) a Romain Grosjean (- 0,285 s), oba teoreticky o jednu příčku.

V Q3 své časy oproti předchozí části zlepšilo jen šest pilotů - nepodařilo se to Alonsovi, Hamiltonovi ani Räikkönenovi, za což mohou žluté vlajky, které po smyku ve Spoon vyvěsila finská hvězda Lotusu. V té chvíli zrychlil pouze Kobajaši, kterého komisaři nepotrestali kvůli tomu, že v inkriminovaném místě nedosáhl lepšího času než ve svém předchozím pokusu.

sektory_suzuka
Přehled nejrychlejších časů v sektorech a jejich součtů

Jak je vidět z tabulky, Vettel byl nejrychlejší ve všech sektorech, na svého týmového kolegu najel nejvíce v tom druhém (přes čtvrt sekundy), kde mu byl Button nejblíže - přesto jsou horší výkony McLarenu v kvalifikaci překvapením. Do Suzuky přivezl nová křídla a zlepšení, která vůz MP4-27 dle simulací zrychlila o 0,12 s na kolo.

Red Bull ale nasadil nastavitelné bubny brzd pro lepší zahřívání pneumatik, překvapivě i pasivní dvojité DRS a na poslední chvíli opět obdržel opět nové přední křídlo a dosáhl většího pokroku - zdá se, že až kolem 0,5 s. Tým z Wokingu včera jezdil s větším množstvím paliva solidní časy a podařilo se mu snížit opotřebení pneumatik.

Podle Buttona by musel zastavovat snad šestkrát. Hamilton sáhl po trablích s přetáčivostí monopostu dle svých slov v nastavení vedle (skončil s příliš velkou nedotáčivostí), před závodem toho kvůli pravidlům parc fermé již sice moc nespraví, přesto očekává, že by pár vozů mohl předjet.

Ferrari se nedaří držet tempo vývoje, což zdůvodňuje horší korelací dat mezi svým aerodynamickým tunelem (loni zmodernizovaným) a výsledky na dráze - to je však věc, která navzdory různým sofistikovaným metodám (CFD, nátěry citlivé na tlak, PIV) neustále trápí všechny týmy. Scuderia musí v koncovce pořádně zabrat, chce-li udržet Alonsovy šance na titul ve svých rukou a nespoléhat pouze na zaváhání a smůlu svých rivalů.

rychlosti_suzuka
Maximální dosahované rychlosti (v km/hod)

Nejvyšší rychlosti (311,7 a 311,6 km/hod) na rovince dosáhly oba vozy Toro Rosso, které již tradičně obětují něco ze svého přítlaku. Velmi rychlé byly i Lotusy a McLareny, což dokazovaly mimo speed trap na pomezí jednotlivých sektorů.

 

Grafickou podobu startovního roštu po čtyřech penalizacích najdete zde, hodnocení kvalifikace všemi piloty na jednom místě zde.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Vettel mohl vyhrát kvalifikaci s ještě větším rozdílem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 07.10.2012 07:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a design jeho přilby při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

FOTO: Sobota v Suzuce - vylepšené vozy a piloti s novými přilbami

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud