V 19,05 oznámila Dr. Maria Teresa Fiandri z jednotky intenzivní péče boloňské nemocnice třesoucím se hlasem celému motoristickému světu ztrátu jedné z jeho hvězd.
„V 18,40 nevykazoval Ayrton Senna již žádnou srdeční aktivitu. Zemřel.“
Náraz rychlostí kolem 300 km/h do svodidel vedle tratě ukončil předčasně život jezdce, jenž byl pro mnohé nejlepším pilotem všech dob.
Senna a rychlost šli ruku v ruce již od útlého věku. Narodil se 21. března 1960 v dobře situované rodině a již ve 4 letech se vozil v otcem vyrobeném a benzínovým motorem poháněném vozítku.
Ayrton měl problémy s koordinací pohybů, byl nemotorný a rodiče ho svěřili specialistům. Mnohokrát skončily kopečky zmrzliny na zemi. Kdo by tehdy tušil, že tyto problémy jsou vykoupeny neuvěřitelným citem pro vůz a jeho rovnováhu?
Jeho první zkušeností se skutečnými auty byla jízda s otcovým osobním vozem. Jeho sestra Vivien vzpomíná: „Sotva dosáhl na pedály a dobrodružství skončilo před dopravním policistou.“
Již ve dvanácti letech věděl, jaká bude jeho budoucnost. Ve školní eseji psal o tom, jak bude závodním jezdcem. Jeho sny byly podporovány otcem a velký vliv na něj měl i krajan Emerson Fittipaldi, který tou dobou vyhrál titul mistra světa Formule 1.
V roce 1973 se postavil k prvnímu motokárovému závodu. Bylo mu třináct let a hned napoprvé získal Pole position. O týden později pak první vítězství. Hvězda byla zrozena...
V tomtéž roce získal i jiné zkušenosti. „Jeli jsme s bratrancem Fabiem do baru, ale protože jsem byl malý, méně než 5 stop, čekal jsem na něj v autě. Vrátil se s vysokými blondýnami. Když jsme jeli k jeho garsonce, nemohl jsem ani dýchat. Tenkrát jsem tam nechal svoje panenství,“ řekl později v rozhovoru pro časopis Playboy.
Dalším logickým krokem z motokár byly formule. S manželkou Lilian se přestěhoval do Británie a neztrácel čas při budování své kariéry. Nastoupil v týmu Van Diemen.
„Nikdy nikdo nevládl Formuli Ford tak, jako on,“ napsal v roce 1981 Autosport. V říjnu se však Ayrton nečekaně vrací do Brazílie. Manželka byla v Británii nešťastná a Ayrton otočení zády k závodům komentoval slovy: „Můj otec potřeboval pomoci s obchodem.“ Skutečnost ale byla jiná a manželství se přesto rozpadlo.
Na jaře byl tedy zpět na dráze a v okázalé formě. Vyhrál 22 z 26 závodů Formule Ford 2000 a získal s obrovským náskokem titul jak britského, tak evropského šampiona.
Koncem roku 1982 navštívil Ayrtonův byt Ron Dennis, šéf týmu McLaren a nabídl vycházející hvězdě smlouvu. Senna ji tehdy z důvodů pro něj nevýhodných klauzulí odmítl, ale později se radoval ze tří titulů mistra světa F1 právě s tímto týmem.
Debut si tak odbyl až o rok později, kdy hájil barvy Tolemanu. Sezonu 1984 ukončil na 9. místě celkového hodnocení. O rok později již vyhrál první závod Grand Prix v Estorilu.
Tři sezony závodil Senna pro pohasínající legendu Formule 1, stáj Lotus a následně přišel dlouho očekávaný přestup. Špičkový tým McLaren si nenechal ujít možnost mít dva špičkové jezdce. Dvojice Prost a Senna dávala záruku slibné éry. Vztah pilotů byl nejprve rezervovaný, následně ledově chladný a vyústil v osobní nepřátelství, alespoň na trati mezi nimi létaly jiskry, a to doslova.
Ayrton získal tři zmíněné tituly a po odchodu Hondy od McLarenu zamířil k Frankovi Williamsovi. Na scéně se objevil nový protivník. Michael Schumacher byl zatraceně rychlý a Ayrton se nehodlal vzdát. Chtěl vítězit stůj co stůj.
Bohužel ho však štěstí opustilo a v Imole 1994 přišel motoristický svět o jednoho z nejtalentovanějších jezdců s nepopiratelným charisma.
Letmý průřez kariérou:
1984 Toleman 15 Grand Prix, 15 Startů, Celkově: 9, Bodů: 13
1985 Lotus 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 4, Bodů: 38
1986 Lotus 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 4, Bodů: 55
1987 Lotus 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 3, Bodů: 57
1988 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 1, Bodů: 94
1989 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 2, Bodů: 60
1990 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 1, Bodů: 78
1991 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 1, Bodů: 96
1992 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 4, Bodů: 50
1993 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 2, Bodů: 73
1994 Williams 3 Grand Prix, 3 Startů, Celkově: -, Bodů: 0
Foto: Archiv
Zdroj: AFP