Příběh Ayrtona Senny v telegrafické podobě

Daniel Šupa, 20. dubna 2004, 13:36 Google+

Tragicky zesnulý trojnásobný mistr světa Formule 1 je osobností o níž by se daly psát romány.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Při příležitosti výročí 10 let od jeho tragické havárie v Imole 1994 vám přinášíme krátké a stručné ohlédnutí za jeho životem.

V 19,05 oznámila Dr. Maria Teresa Fiandri z jednotky intenzivní péče boloňské nemocnice třesoucím se hlasem celému motoristickému světu ztrátu jedné z jeho hvězd.

„V 18,40 nevykazoval Ayrton Senna již žádnou srdeční aktivitu. Zemřel.“

Náraz rychlostí kolem 300 km/h do svodidel vedle tratě ukončil předčasně život jezdce, jenž byl pro mnohé nejlepším pilotem všech dob.

Senna a rychlost šli ruku v ruce již od útlého věku. Narodil se 21. března 1960 v dobře situované rodině a již ve 4 letech se vozil v otcem vyrobeném a benzínovým motorem poháněném vozítku.

Ayrton měl problémy s koordinací pohybů, byl nemotorný a rodiče ho svěřili specialistům. Mnohokrát skončily kopečky zmrzliny na zemi. Kdo by tehdy tušil, že tyto problémy jsou vykoupeny neuvěřitelným citem pro vůz a jeho rovnováhu?

Jeho první zkušeností se skutečnými auty byla jízda s otcovým osobním vozem. Jeho sestra Vivien vzpomíná: „Sotva dosáhl na pedály a dobrodružství skončilo před dopravním policistou.“

Již ve dvanácti letech věděl, jaká bude jeho budoucnost. Ve školní eseji psal o tom, jak bude závodním jezdcem. Jeho sny byly podporovány otcem a velký vliv na něj měl i krajan Emerson Fittipaldi, který tou dobou vyhrál titul mistra světa Formule 1.

V roce 1973 se postavil k prvnímu motokárovému závodu. Bylo mu třináct let a hned napoprvé získal Pole position. O týden později pak první vítězství. Hvězda byla zrozena...

V tomtéž roce získal i jiné zkušenosti. „Jeli jsme s bratrancem Fabiem do baru, ale protože jsem byl malý, méně než 5 stop, čekal jsem na něj v autě. Vrátil se s vysokými blondýnami. Když jsme jeli k jeho garsonce, nemohl jsem ani dýchat. Tenkrát jsem tam nechal svoje panenství,“ řekl později v rozhovoru pro časopis Playboy.

Dalším logickým krokem z motokár byly formule. S manželkou Lilian se přestěhoval do Británie a neztrácel čas při budování své kariéry. Nastoupil v týmu Van Diemen.

„Nikdy nikdo nevládl Formuli Ford tak, jako on,“ napsal v roce 1981 Autosport. V říjnu se však Ayrton nečekaně vrací do Brazílie. Manželka byla v Británii nešťastná a Ayrton otočení zády k závodům komentoval slovy: „Můj otec potřeboval pomoci s obchodem.“ Skutečnost ale byla jiná a manželství se přesto rozpadlo.

Na jaře byl tedy zpět na dráze a v okázalé formě. Vyhrál 22 z 26 závodů Formule Ford 2000 a získal s obrovským náskokem titul jak britského, tak evropského šampiona.

Koncem roku 1982 navštívil Ayrtonův byt Ron Dennis, šéf týmu McLaren a nabídl vycházející hvězdě smlouvu. Senna ji tehdy z důvodů pro něj nevýhodných klauzulí odmítl, ale později se radoval ze tří titulů mistra světa F1 právě s tímto týmem.

Debut si tak odbyl až o rok později, kdy hájil barvy Tolemanu. Sezonu 1984 ukončil na 9. místě celkového hodnocení. O rok později již vyhrál první závod Grand Prix v Estorilu.

Tři sezony závodil Senna pro pohasínající legendu Formule 1, stáj Lotus a následně přišel dlouho očekávaný přestup. Špičkový tým McLaren si nenechal ujít možnost mít dva špičkové jezdce. Dvojice Prost a Senna dávala záruku slibné éry. Vztah pilotů byl nejprve rezervovaný, následně ledově chladný a vyústil v osobní nepřátelství, alespoň na trati mezi nimi létaly jiskry, a to doslova.

Ayrton získal tři zmíněné tituly a po odchodu Hondy od McLarenu zamířil k Frankovi Williamsovi. Na scéně se objevil nový protivník. Michael Schumacher byl zatraceně rychlý a Ayrton se nehodlal vzdát. Chtěl vítězit stůj co stůj.

Bohužel ho však štěstí opustilo a v Imole 1994 přišel motoristický svět o jednoho z nejtalentovanějších jezdců s nepopiratelným charisma.


Letmý průřez kariérou:

1984 Toleman 15 Grand Prix, 15 Startů, Celkově: 9, Bodů: 13
1985 Lotus 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 4, Bodů: 38
1986 Lotus 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 4, Bodů: 55
1987 Lotus 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 3, Bodů: 57
1988 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 1, Bodů: 94
1989 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 2, Bodů: 60
1990 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 1, Bodů: 78
1991 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 1, Bodů: 96
1992 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 4, Bodů: 50
1993 McLaren 16 Grand Prix, 16 Startů, Celkově: 2, Bodů: 73
1994 Williams 3 Grand Prix, 3 Startů, Celkově: -, Bodů: 0



Foto: Archiv
Zdroj: AFP

Vytisknout

Diskuze: Příběh Ayrtona Senny v telegrafické podobě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

da Matta, Cristiano

Velké zlepšení bylo jen klamem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud