Pat Symonds si v prostředí F1 vybudoval dobré jméno a respekt. Ve světě grand prix se poprvé objevil z týmem Toleman v roce 1981 a až na jednu krátkou chvíli, své pracovní prostředí neopustil (nepočítaje rezignaci po Crahsgate). Spolupracoval s Ayrtonem Sennou, Gerhardem Bergerem, Nelsonem Piquetem, Michalem Schumacherem i Fernandem Alonsem. Úspěchy v podobě čtyř titulů mistra světa a tří pohárů konstruktérů mluví za vše.
Bohužel i v kariéře tohoto technického umělce se najde černá kaňka. Jde o známou Crashgate v Singapuru roku 2008.
„Týmu Renault tehdy teklo do bot. Pokud bychom v nejbližší době nezajeli dobrý výsledek, hrozilo by, že přijdeme o tovární podporu,“ vzpomínal Symonds na tlak z francouzské strany.
Podle Symondse přišel s nápadem havárie sám Piquet Jr. „Byl to jeho nápad, což je přesný opak toho, co tvrdil před soudem. Flavio Briatorie nebyl spokojen s jeho výkony a dával mu to najevo. Piquet si tímto činem chtěl pojistit sedačku v týmu,“ pokračoval Symonds.
Nejprve nepřipadal Piquetův nápad v úvahu, ale pod tíhou okolností a nutností co nejdříve dovézt slušný výsledek učinili Briatore a Symonds osudné rozhodnutí.
Symond srovnává své rozhodnutí s jistými přešlapy Michaela Schumachera. „Michael je skvělý závodník, ale v některých situacích dává přednost rychlému afektovanému jednání před uvážlivým tahem. Například aféra Rascasse 2006 nebo kolize s Damonem Hillem v Adelaide v roce 1994. A něco podobného se stalo i mně. Nepřemýšlel jsem, v tu chvíli neexistovalo jiné okamžité řešení,“ míní Symonds.
Co se stalo, nelze vrátit. Piquet si definitivně zavřel dveře do F1, Flavio Briatorie dostal v F1 doživotní zákaz. Symondsovi byl udělen pětiletý zákaz, načež mu byl zkrácen a od příštího roku má opět povolení vstoupit do paddocku. „Občas jsem závod navštívil, ale jen jako divák na tribuně,“ uvedl Symonds, jenž je v současné době poradcem týmu Marussia.
„Na příští rok jsem dostal hodně nabídek od jiných týmů, ještě nejsem pevně rozhodnutý, ale vrátím se,“ zakončil Symonds.