Umístění na bedně, dvě nejrychlejší kola a 27 bodů - to není špatný výsledek po jediném závodě, obzvlášť v tak vyrovnané sezóně, jakou Formule 1 už dlouho nepamatuje. Pro Lotus o to povzbudivější kvůli tomu, že jeho inženýři byli navíc spíše zklamáni - podle nich mohli dosáhnout ještě více.
V továrně v Enstone panuje dobrá nálada. Lotus věří, že v této sezóně může nejen získávat body, ale také umístění na pódiu a vítězství. Vůz E20 podává konzistentní výkony a dokázal, že je rychlým vozem, který na to má. Jeho piloti - Romain Grosjean a Kimi Räikkönen - ukazují, že z něj dokáží ždímat potřebnou rychlost.
Tréninky
V pátečních trénincích jsme tyto vozy neviděli na špici výsledků, ale série simulačních jízd jasně ukázala, že je E20ka v závodním režimu - což je tím nejdůležitějším faktorem - velmi konkurenceschopná.
Grosjean v Barceloně před Schumacherem, Vettelem a Buttonem (foto: Lotus F1 Team)
Podobný obrázek jsme mohli sledovat během Kimiho jízd také v sobotním tréninku a důvěra týmu ve velmi dobrý výsledek rostla. Přestože si Fin stěžoval v určitých místech na nedotáčivost, vůz vykazoval minimálně stejnou stabilitu, jako stroje ostatních soupeřů, které se potýkaly s podobnými problémy.
Kaňkou byl jen problém s tlakem paliva u Grosjeana, který ho zastavil dříve, než mohl pořádně začít. Mechanici jej naštěstí před kvalifikací stihli vyřešit. Odvedli solidní práci na voze, který je letos jinak velmi spolehlivý.
Kvalifikace
V sobotu odpoledne se opět objevily pozitivní příznaky velmi dobré výkonnosti vozu. Ačkoliv Lotus zdaleka neohrozil nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona, Kimi i Romain bojovali o pozice na čele, byť oba přiznali drobné chyby (v zatáčce č. 8, resp. č. 9), což je zřejmě stálo lepší pozice.
Francouz překonal svého zkušenějšího týmového kolegu a vybojoval čtvrté místo, po penalizaci McLarenu se Lotusy posunuly dokonce na třetí a na čtvrté místo na roštu.
Lotus letos podává konzistentně dobré výkony, v šampiontátu nasbíral o 21 bodů více než Ferrari
a je zatím třetí (foto: Lotus F1 Team)
Závod
V hlavní části víkendu opět sehrála svou velkou roli změna teplot. Lotus během úvodní části sezóny přišel na to, že E20 funguje nejlépe za teplejších podmínek - a tento trend se znovu potvrdil tentokrát v Barceloně. Nejlépe to bylo vidět na samotném počátku Velké ceny Španělska.
Teplota oproti pátečnímu a sobotnímu horku poklesla a piloti v úvodu nedokázali držet tempo s vedoucím duem: s Alonsem a s Maldonadem. Jak ale závod pokračoval a teploty rostly, zlepšovala se i výkonost monopostu E20: Romain s ním 13 kol před koncem zajel nejlepší kolo závodu - o dokonce o více než 1,1 sec rychleji než kterýkoliv jiný vůz konkurence - a to navíc s chybějící částí bočnice jeho předního křídla.
Grosjean zajel nejrychlejší závodu i s poškozeným předním křídlem
- ve výřezu vlevo nahoře pro srovnání nepoškozená část (foto: Lotus F1 Team)
Jako špatné se ukázalo nasadit do druhého stintu na rozdíl od většiny přímých soupeřů měkkou směs - ta se totiž překvapivě ukázala být pomalejší než tvrdá. Ano, je to nelogické, nicméně to týmu poskytlo další cenné informace pro příští závody. Potvrdí Lotus pravidlo letošní překvapivě se vyvíjející sezóny a stane se dalším odlišným vítězem následující Velké ceny Monaka?