Když piloti vyrazí do kvalifikace, musí mít dostatek paliva pro minimálně 3 kola: výjezdní (tzv. out-lap), letmé a kolo, kdy se vracejí do garáže (in-lap). Pro odebrání kontrolního vzorku komisaři musí poté ve voze dle článku 6.6.2 technických pravidel FIA zůstat alespoň 1 litr paliva, ovšem po dojezdu do boxů, aby se po skončení kvalifikace vozy nehromadily hned v první zatáčce.
V Hamiltonově McLarenu zůstalo 1,3 litru, k dojezdu do garáže by však v Barceloně potřeboval aspoň další 2 litry navíc. Lewis zřejmě kvůli tomu dostal příkaz k zastavení, a tak je možné, že bude potrestán. Pokud k tomu dojde, bylo by to další velké selhání týmu z Wokingu.
K podobné situaci došlo v Kanadě 2010, kdy Lewis tlačil svůj monopost do boxů. Poté byla upřesněna pravidla. Opakuje se historie?
Fotomontáž v reakci na události z Montrealu před 2 roky
Komisaři nakonec sáhli k velmi přísnému trestu: Hamiltona vyloučili z kvalifikace a Brit bude muset startovat z konce startovního roštu.
"Komisaři obdrželi zprávu od ředitele závodu, podle níž byl po kvalifikaci vyžadován vzorek paliva z vozu č. 4, ten se však nevrátil vlastním pohonem do boxů tak, jak to vyžaduje článek 6.6.2 Technických pravidel FIA.
Komisaři vyslechli zástupce týmu, p. Sama Michaela, který uvedl, že vůz na okruhu zastavil kvůli zásahu vyšší moci (force majeuere). Člen týmu do vozu natankoval nedostatečné množství paliva, kvůli čemuž muselo auto zastavit na okruhu, aby bylo možné odebrat potřebný vzorek paliva.
Vzhledem k tomu, že množství natankovaného paliva je zcela v moci soutěžícího, komisaři to nemohou přijmout tento důvod jako zásah vyšší moci," stojí v oficiálním vyjádření komisařů (originál zde), mezi nimiž v Barceloně nechybí ani Čech Radovan Novák.
Z prvního místa v kvalifikaci se tak poprvé ve své kariéře těší Pastor Maldonado, jeho Williams - Renault se toho dočkal po dlouhých 15 letech a celkově po 127. ve své historii.