RED BULL
Sebastian Vettel, 1.
Mysleli jsme si, že to bude mnohem těsnější. Věděli jsme, že vůz je rychlejší, a měli jsme před sebou několik aut, což v Monze vždy pomáhá, ale nemysleli jsme si, že zvítězíme až s takovým rozdílem na okruhu, který nám v minulých dvou letech neseděl. Máme docela řízný přístup, takže jsem spokojený. Nejdůležitější je zde dobré vyvážení vozu a to se nám letos povedlo. Postupně jsem se v autě cítil pořád lépe a zrychloval jsem.
Mark Webber, 5.
Nebyla to zdaleka nejhladší kvalifikace. Pozdě jsme zvládli některé věci týkající se KERSu. Kluci to nějak zvládli a Q1 to moc neovlivnilo. V Q2 to nebylo moc špatné, ale mohl jsem odvést lepší práci v přípravě svého jízdního plánu pro Q3. Hodně jsem váhal, zda vyjet jednou či dvakrát. Nakonec dvě jízdy byly tou správnou volbou.
Z hlediska KERSU jsme se dostali i ve druhé jízdě do absolutních zmatků. Proto nakonec vše, čeho jsme mohli dosáhnout, tím bylo těžce ovlivněno, nenaplánovali jsme to nejlépe. Ve včerejším tréninku jsem zajel velmi dobré kolo, ale neměl jsem v něm k dispozici KERS, takže rychlost byla velmi dobré. Dnes ráno to nebylo špatné.
Seb je zde rychlejší, to je jasné. Ale McLareny rozhodně byly zvládnutelné, o tom není pochyb. Jen jsme neudělali vše správně, jen v mé části garáže nebyl plán dostatečně zorganizován, což situaci nepomohlo. Nakonec jsme dostali to, co jsme si zasloužili.
Christian Horner, šéf týmu
Sebastian se do toho dnes opravdu opřel. Je to obrovský rozdíl, vůbec jsme to nečekali. Sebastian zajel fenomenální poslední pokus. Mark se rozhodl pro jinou strategii, možná by byly výhodnější dvě jízdy. Nicméně, ušetřil tím jednu sadu pneumatik. Dnešek byl pro nás dobrý den, ukazuje to, že se tvrdá práce na balíčku úprav pro Monzu vyplatila. Byl to opravdu perfektní start do víkendu.
MCLAREN
Lewis Hamilton, 2.
Neměl jsem už v rukávu další půl sekundu, možná dvě či tři desetiny. Kluci odvedli s nasazením nových dílů na tomto okruhu fantastickou práci a my jsme byli velmi konkurenceschopní. Seb byl dnes rychlejší. Zdálo se, že o víkendu budeme dost konkurenceschopní, ale dnes byl v posledním kole nedotknutelný. V Q1 a v Q2 to bylo relativně těsné, ale v Q3 vytáhli další půl sekundu.
Zítra to bude dlouhý závod. Cílem je dojet do konce. Myslím si, že v závodě budeme schopni skončit docela vysoko. Jsem hodně spokojený s tím, kde jsem, a že zítra budu mít další příležitost k odjetí dobrého závodu. Snad dopadne lépe, než ten minulý.
Jenson Button, 3.
Souhlasím s Lewisem. Na Seba jsme v žádném případě neměli. Divné je, že se nezdá, že by jezdili s velkým přítlakem na křídlech, ale přesto jsou ve druhém sektoru, kde jsou rychlé zatáčky, o půl sekundy rychlejší než my. Je těžké to pochopit.
Byl jsem dost spokojený s mou první jízdou v Q3, ale myslel jsem si, že z toho budu moci vymačkat přibližně další desetinu v mé poslední jízdě. V mém druhém pokusu jsem ale ztratil desetinu v prvním sektoru, což už jsem po zbytek kola nedohnal, tak jsem je zrušil.
Třetí je obvykle dobré místo ke startu – je to na čisté straně dráhy. Zde to ale může být dost těžké nalézt si cestičku před první dva vozy v nájezdu do první zatáčky. Jsme soustředěni na zítřek, tým je v dobré pozici, rozhodně můžeme získat nějaké body.
Myslím, že jsme se rozhodli pro vhodné nastavení úrovní přítlaku a odporu i pro správné převody, můžeme být tedy spokojeni s prací, kterou jsme doposud o víkendu odvedli. Nemyslím si, že si Red Bully pojedou vlastní závod. Podle mě se do toho zapojíme, což je to, co chtějí fanoušci vidět.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Možná to ode mne bude znít trochu neomaleně, ale byli jsme s dneškem mírně nespokojeni, protože ač je druhé a třetí místo dost slušný výslede, naše auto zde podává velmi dobré výkony, proto by bylo bývalo pěkné, kdybychom kvalifikaci vyhráli.
Lewis a Jenson zajeli v Q3 dobrá, rychlé kola, ale ve svých snahách se zlepšit, kdy to tlačili na limit, oba udělali drobné chyby na počátcích svých kol a ztratili čas. Proto jsme se rozhodli ta kola přerušit.
Bylo to druhé a třetí, druhým a třetím místem to i zůstalo. Jak jsem řekl, pole-position by dodalo třešničku na dort, ale taková je realita. Lewis a Jenson mají před zítřejším závodem velmi dobré umístění. Oba jsou skvělí závodníci, oba se na to tedy zítra zaměří.
FERRARI
Fernando Alonso, 4.
Za celý víkend jsme nenašli to správné vyvážení a rychlost. Včera jsme se trápili s vyvážením a maximální rychlostí, dnes nám scházelo trochu stability při brzdění a maximální rychlost na rovinkách. To byla negativní stránka víkendu, nikdy s autem nejsme spokojeni. Ale čtvrté místo je dobrým výsledkem, dává nám to šanci na pódium, což je dobrou zprávou vzhledem k tomu, jak se víkend vyvíjel.
Felipe Massa, 6.
Celkově vzato to byla dobrá kvalifikace, i když obtížná. Věděli jsme, že jsou i rychlejší auta, než to naše. Výsledek odpovídá našim očekáváním. Pracovali jsme dobře, neustále jsme pracovali na zlepšení. V Q3 jsem se dobře vyvážel za Michaelem, ale pak jsem udělal chybu a ztratil drahocenný čas ve druhé šikaně a pak v zatáčce Lesmo. Možná jsem mohl být o jedno nebo dvě místa výš, ale lepší rozhodně ne.
Zítra očekávám velmi těsný závod a degradace zadních pneumatik bude hrát velkou roli. Jako obvykle ale bude rozhodující strategie. Pro Ferrari je tento závod důležitou událostí. Naším cílem je pódium, i když vím, že to nebude snadné.
Stefano Domenicali, šéf týmu
V první řadě gratuluji Sebastianovi, zajel neuvěřitelné kolo. Jaké štěstí, rozhodně na této trati nepatřili mezi favority. My jsme se s vědomím, že nemáme nejlepší auto, snažili o co nejlepší výkon. Tým pracoval velmi dobře. Samozřejmě že chceme v našem domácím závodě zaznamenat úspěch, takže chceme jet útočným stylem. Dosud to byl velmi náročný víkend, ale to hlavní teprve přijde.
RENAULT
Vitalij Petrov, 7.
Se sedmým místem jsem extrémně spokojen. Ráno jsme se potýkali s problémy s aerodynamikou. Tým mi pak do kvalifikace připravil velmi dobré auto. Také udělali dobrá rozhodnutí. Vypadá to, že jsme nasadili správný balíček úprav. Stejně však musíme počkat do zítřka, jestli se to potvrdí. Jsme velmi šťastní, že oba vozy jsou tam, kde mají být. Jsem ohledně závodu optimistický.
Bruno Senna, 10.
Jsem spokojený, protože to letos byla teprve moje druhá kvalifikace. Do třetí části jsem pronikl na poslední chvíli a o malinký kousek. Jsem rád, že mi dnes Vitalij pomohl najít brzdné body, v Q1 a Q2 mi to moc nešlo.
Kdybych v Q3 vyjel na trať, musel bych použít dvě sady nových pneumatik, takže jsem rád, že jsem je ušetřil. Doufejme, že mi to pomůže a že budu mít dobrý závod. Chci také poděkovat týmu za poskytnutí konkurenceschopného vozu.
MERCEDES
Michael Schumacher, 8.
Kvalifikace dnes šla podle plánu. Nemyslím, že to mohlo být lepší, maximálně bych skončil o jednu pozici výš. Můj pokus se moc nevydařil, jel jsem za Lewisem a využíval vzduchového pytle, ale on pak v šikaně probrzdil, takže jsem musel probrzdit taky. Zítra odstartuji na měkčí sadě, což by pro mě mělo být lepší. Včera to sice vypadalo nadějně, ale já se už od začátku soustředím spíše na závod a správné využití pneumatik. Proto se pokusím o co nejlepší start a z toho chci vycházet.
Nico Rosberg, 9.
Jsem s kvalifikací spokojen. Udělali jsme kompromis, díky kterému bychom měli být v zítřejším závodě rychlejší. Výkonnost v Q2 ukazuje, že auto funguje dobře. Navíc jsme ušetřili dvě sady měkkých pneumatik, což je také dobré. Jako jediný pilot z nejlepší desítky budu zítra startovat na tvrdší sadě. Bude to zajímavé, mělo by mi to pomoct v závodě. Myslím, že zítra to bude opravdu dobrý závod.
Ross Brawn, šéf týmu
Zítra budou hrát klíčovou roli pneumatiky. Brali jsme na to ohled, protože víme, že vozy, které postoupily do Q3, musí použít pneumatiky, na kterých se kvalifikovali.
Pro Nica jsme zvolili start na tvrdší sadě, který by mu mohl poskytnout dobrou příležitost v zítřejším závodě. Michael jel raději na měkkčí sadě, ale pouze jeden pokus, aby je do závodu ušetřil. Oba mají pro závod k dispozici nové pneumatiky, Michael jednu sadu měkkých, Nico dokonce dvě. Uvidíme, jak se nám vyplatí dnešní strategické tahy.
FORCE INDIA
Paul di Resta, 11.
Celkově jsem potěšený tím, jak se dnes věci vyvíjely. Byl jsem velmi blízko postupu do Q3 a byla škoda, že jsem o ní přišel jen o šest tisícin vteřiny, to ale jen poukazuje na to, jak těžké bitvy jsou sváděny uprostřed pole. Jednou z věcí, které způsobovaly rozdíl, bylo využívání aerodynamického stínu za jinými vozy, což se mi v mé poslední jízdě v Q2 nepovedlo.
I tak jsem potěšený tím, čeho jsme dosáhli, protože to v kvalifikaci bylo na hraně a je to maximum rychlosti, kterou máme. Být na 11. Pozici také znamená, že jsem prvním, kdo si může volně vybrat pneumatiky, to by pro nás možná mohlo být výhodou, obzvlášť když máme k dispozici i čerstvou sadu měkkých pneumatik. Těším se na závod, protože na dlouhých jízdách jsme vypadali v trénincích velmi silně, snad se nám to podaří přenést do závodu.
Adrian Sutil, 12.
Byla to pro mě další normální část, bez nějakých problémů. Myslím, že s výsledkem můžu být celkem spokojený. Věděli jsme, že postup do Q3 bude těžký a cítím, že jsem z vozu dostal maximum. Zisk bodů je rozhodně možný, ale nebude to jednoduché, protože Renault a Mercedes se tady zdá být celkem rychlý.
V závodě to může být jiné, budeme se muset snažit velmi tvrdě bojovat, abychom je porazili. Navíc je za námi spousta rychlých vozů, na které si musíme dávat pozor. Před závodem jsme stále obklopeni spoustou neznámých, protože ve strategii existuje několik možností a velkou otázkou zůstává to, zda stavět jednou nebo dvakrát.
Vijay Mallya, majitel týmu
Kvalifikační hodina v Monze je vždy parádní podívanou a dnes opět nezklamala. Šli jsme do ní s nadějemi na Q3, ačkoliv jsme věděli, že to bude náročnější ve srovnání s předchozími závody, protože tento okruh je v požadavcích na nízký přítlak unikátní. Nakonec nám to těsně nevyšlo, když Paul a Adrian skončili na 11. a 12. místě pro zítřejší závod.
Celkově to není špatný výsledek, možná maximum, co bylo dnes v našich silách, protože oba pilot odjeli v Q2 excelentní kola. Jsem optimistou v tom, že v závodě budeme moci bodovat, ale uvidí se, jak DRS ovlivní předjíždění, které v Monze nikdy nebylo jednoduché. Budeme dnes večer dlouho a usilovně přemýšlet o strategii a těšit se na zítřejší vzrušující závod.
WILLIAMS
Rubens Barrichello, 13.
Celkově vzato je to pro nás velmi náročný víkend, co se týče výkonnosti. I když bychom byli více spokojeni s lepším postavením na startu, byli jsme dnes lepší, než se očekávalo. Ze 13. a 14. místa se dají získat body. Proto zůstáváme optimisty a těšíme se na zítřek.
Pastor Maldonado, 14.
Dnes to bylo pro všechny v týmu složité. Mechanici odvedli skvělou práci, spravili můj vůz dost rychle na to, abych mohl vyjet do Q1. V prvním kole se pak stalo něco nečekaného, neměl jsem ještě zahřáté pneumatiky, příliš jsem si věřil a tak jsem ztratil kontrolu a narazil do bariéry. Naštěstí bylo poškozené jen přední křídlo, které jsme vyměnili. Dnes jsme podle mě byli dost konkurenceschopní a celkově to byla dobrá kvalifikace.
Sam Michael, technický ředitel
I když jsme se v porovnání s pátkem zlepšili, na Q3 to nestačilo. Soustředili jsme se ale hlavně na nastavení vozu pro závod, protože jsme tušili, že v kvalifikaci můžeme ztrácet. Pastor měl oproti Rubensovi složitější kvalifikaci. Narazil do bariéry na vjezdu na cílovou rovinku. Vůz byl poškozen tak, že se to nedalo úplně opravit do konce kvalifikace, takže to bylo znát na jeho časech. Zítra by oba měli mít dobrou formu. Dobrou práci dnes odvedli i naši mechanici, kteří zprovoznili Pastorův vůz po dopoledních potížích s KERSem.
SAUBER
Sergio Pérez, 15.
Samozřejmě s naším kvalifikačním výsledkem nemůžu být spokojený, ale zároveň si myslím, že jsme s tím dnes víc udělat nemohli. Mé nejrychlejší kolo bylo dobré, takže si není nač stěžovat. Nyní se musíme vyrovnat s tím, co máme. Věřím, že naše závodní rychlost bude opět lepší než ta kvalifikační. Určitě chci v Monze získat další body.
Kamuj Kobajaši, 17.
Trochu jsem v Q2 probrzdil pneumatik, ale i bez toho nevěřím, že bych se mohl kvalifikovat na podstatně lepší pozici. Dnes jsme byli daleko za postupem do Q3. Věděli jsme ale, že rychlý okruh v Monze pro nás bude těžký. To, co se nakonec počítá, je závod. Samozřejmě bude velmi obtížné se zítra dostat z mé startovní pozice na body, šance se ale může naskytnout, takže uvidíme.
Peter Sauber, majitel týmu
Do Monzy jsem vždy rád jezdíval, ačkoliv tentokrát jsme věděli, že tato velmi rychlá trať pro nás bude náročná. Přesto jsem dnes očekával více. Pokud nechceme ztratit kontrakt s Force Indií, budeme muset rychle jednat.
TORO ROSSO
Sébastien Buemi, 16.
Jsem spokojený s tím, čeho jsem toto odpoledne dosáhl, protože postup do Q2 nebyl špatný, vzhledem k tomu, jak málo času jsem včera na trati strávil, mé kolo bylo OK. Jsem s ním celkem spokojený, ale samozřejmě to je trochu těžké přijmout po mnohem vydařenější kvalifikaci před čtrnácti dny ve Spa.
Přivezli jsme sem k vyzkoušení mnoho nových dílů, a nakonec, obzvlášť kvůli mé včerejší nehodě, jsme opravdu neměli dost času na řádné vyhodnocení všeho. Dosavadní závody byly velmi otevřené a nerozhodné, zítra se tudíž může stát cokoliv. Budeme se muset pokusit podat co nejlepší výkon a uvidíme, jak to po 53 kolech dopadne.
Jaime Alguersuari, 18.
I když výsledek není tak dobrý, můžeme být potěšení s tím, že se nám alespoň od začátku tréninků podařilo vylepšit auto. Mé kolo ale nebylo jednoduše dostatečně rychlé, abych se probojoval do další části, scházela nám rychlost. Sébastien zajel opravdu dobré kolo, takže mu gratuluji k postupu do Q2. Už se mi podařilo zabodovat po startu z osmnácté pozice, takže si počkejme na zítřek.
Giorgio Ascanelli
V minulých týdnech jsme odvedli hodně práce zaměřené na tento závod: pracovali jsme na motoru, brzdách, aerodynamice, předním a zadním křídle a měli jsme spoustu možností, když jsme se přijeli. V pátek jsme však nezačali s dobrým nastavením a od té doby jsme se trápili. Proto jsme neodvedli fantastickou práci, protože i když vidíme, že tam potenciál je, nedokážeme ho využít.
Budeme pracovat na tom, abychom to pochopili, ale budeme muset počkat další rok pro aplikování toho, co se tým naučil, protože v kalendáři není žádný podobný okruh jako Monza. Ferrari odvedlo dobrou práci, když nám poskytli řešení výfuků, které nám mělo pomoci posunout se dopředu, nedokázali jsme ho však správně zapracovat do vozu.
Pro přední křídlo jsme měli dvě možnosti, protože když jsme vytvořili první křídlo pro Monzu, tak jsme nevěděli, že budeme mít nové výfuky, proto jsme s ním zažili horké časy. Sebova nehoda nám nepomohla, ale nemůžeme jej vinit z našich problémů. Můžeme si vést v závodě lépe? Odpovím rčením: „Kostky jsou vrženy.“
LOTUS
Jarno Trulli, 19.
Jsem opravdu spokojený s prací, kterou dnes tým odvedl, a myslím si, že jsem z vozu dostal maximum, obzvlášť ve druhé jízdě. V Monze existuje opravdu pouze jedna stopa – nejedná se o technický okruh, ale musíte být extrémně precizní a s posilovačem řízení, který mám po Maďarsku znovu na voze, jsem byl schopný cítit auto po celé kolo, což mi dalo možnost jezdit taková kola, kdy jsem se dostal s časem na 1:26 min. Auto se od včera rozhodně zlepšilo – našli jsme vyvážení, s čímž jsme se trápili v prvním a druhém tréninku. Myslím si, že nás to staví před zítřejším závodem do dobré pozice.
Heikki Kovalainen, 20.
Auto se dnes ovládalo dobře, ale trochu jsem se odpoledne trápil se zajetím perfektního času na kolo. Opravdu nevím, proč, takže se budu muset s inženýry podívat na data. Uvidíme, jestli tam najdeme nějaké rezervy, dobré ale je, že jsme se od včera rozhodně zlepšili, což ukazuje na to, že se po celou dobu ubíráme správným směrem.
Přesto všechno si myslím, že jsme se nekvalifikovali moc špatně a že jsme v docela dobré pozici pro zítřejší boj. Jarno je zde silný a bude to s ním zítra dobrá bitva. Důležité je udržet si odstup od kluků za námi a hledět kupředu, ne zpět. Myslím, že budeme v pohodě.
Mike Gascoyne, technický ředitel
Po včerejšku si myslím, že se dnes jednalo o dobrou kvalifikaci. Konečně se nám podařilo nalézt výkonnost, o níž jsme věděli, že ve voze je. Oba piloti byli s vyvážením spokojeni, proto můžeme být spokojeni s prací, kterou jsme přes noc a ráno odvedli.
Obzvlášť Jarno byl s autem mnohem spokojenější a ve svém posledním kole mohl být ještě o několik desetin rychlejší, ale v posledním sektoru ho zdržel provoz. Heikki s vyvážením svého vozu nebyl až tak spokojený, ale také předváděl dobrou výkonnost, stejně jako celý tým, takže jsme dnes z toho, co máme, vytěžili maximum. Nyní se těšíme na dobrý závod a solidní finiš s oběma vozy.
VIRGIN
Timo Glock, 21.
Kvalifikace je zklamáním. Měli jsme problém se zadním křídlem – zůstávalo otevřené a nezavíralo se zpět. Pak se při jisté rychlosti samo zavřelo. Nikdy před tím jsme takový problém neměli, nic podobného se nestávalo ani včera, takže se na to budeme muset podívat a vyřešit to, protože to nejsou moc příjemné zážitky. Bylo to velmi těžké a frustrující, protože jsme dnes byli Kovalainenovi velmi blízko, podle mě „dostatečně.“ Kdyby křídlo řádně fungovalo, kdo ví?
Jerome d’Ambrosio, 22.
Dnes to nebyla špatná kvalifikace, celkově jsem s ní velmi spokojený. Myslím, že bylo těžké se za někoho zavěsit, protože byl hustý provoz, díky němu byla situace ještě složitější. Ve voze jsem se ale opět cítil velmi dobře a obecně jsem velmi spokojený. Těším se na zítřejší závod – zdá se, že bude velmi těsný.
John Booth, šéf týmu
Tým kolem Jeromova auta zažil rušný večer, když na něj nasazoval vylepšení. Celkově to šlo velmi dobře a bylo zajímavé si po třetím tréninku vyslechnout komentáře Jeromeho. Čísla včera poukazovala na slušnou výhodu a Jeromeho výroky dopoledne byli dost pozitivní. Oba vozy prošly ráno rozsáhlejšími úpravami nastavení.
Timo experimentoval s úrovní křídel a Jerome se snažil najít dobré vyvážení s novým balíkem. Žel jsme měli problém u Tima s DRS systémem, který se během jízdy na měkčích pneumatikách řádně nedeaktivovával, což ho stálo hodně času, jako by prakticky jezdil bez DRS.
Přes oběd jsme strávili hodně času zkoumáním detailů jeho zadního křídla a přišli jsme na problémy, které byly odstraněny, a vše se zdálo být před kvalifikací v pořádku. Jak už to u takových hodně složitých systémů bývá, příčin může být více, a v kvalifikaci se to u Tima objevilo znovu. Rozhodně tomu musíme před závodem přijít na kloub.
Co se týče naší konkurenceschopnosti, zdá se, že se pole semklo a odstup na vozy před námi je menší. Přistupujeme k tomu ale opatrně a počkáme si, až se dostaneme znovu na reprezentativnější okruhy. Vzhledem k menším odstupům v poli, a pokud snad s vyřešeným problémem u Tima, se oba piloti mohou těšit na zítřejší zajímavý závod.
HRT
Daniel Ricciardo, 23.
Je to vážně skvělý pocit, nebýt až na konci roštu. Jsem rád, že jsem před Toniem. To byl takový můj osobní cíl, takže jsem rád, že jsem ho dosáhl. Tím ale nechci skončit, chci se dál zlepšovat. Toto není lehký víkend, včera jsme měli nějaké technické potíže s vozem. Proto jsme toho neodjezdili tolik, kolik jsme si představovali. Věděl jsem, že ze sebe budu muset vydat úplné maximum, což se myslím povedlo, takže jsem spokojen.
Nyní musíme jen čekat, co přinese zítřejší závod. Myslím, že by to nemuselo být zlé, máme celkem dobré nastavení. V kvalifikaci jsme totiž nejeli s příliš agresivním nastavením.
Vitantonio Liuzzi, 24.
Když se to tak vezme, tak to vlastně byla dobrá kvalifikace, protože auto se chovalo velmi dobře. V Monze je však velmi důležité využít vzduchového pytle za vozem před vámi. Já bohužel nebyl ve správnou dobu na správném místě. Sice stojím až na konci startovního roštu, ale auto se chovalo velmi dobře, proto jsem ohledně závodu optimistický.
Colin Kolles, šéf týmu
Vzhledem k tomu, že jsme včera kvůli technickým problémům ztratili dost času, jsem s výsledkem spokojen. Oba jezdci totiž museli využít většinu dnešního tréninku k objasnění dalšího problému. Zítřejší závod může být velmi zajímavý a těším se na něj. Chceme mít dva vozy v cíli.