Co zachránilo Péreze při velké havárii v Monaku

Petr Hlawiczka, 4. června 2011, 16:00 Google+

Mladý pilot před týdnem přežil hororovou nehodu v Monaku bez vážnějších zranění, byl pouze otřesen. Co přispělo k tomu, že se prudký boční náraz, po kterém by ještě před několika lety zřejmě následovala smrt, obešel bez následků?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 06.06. 19:20) Napište svůj názor
Sauber

Sauber | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Především díky neustálému vylepšování bezpečnostních měřítek bude Sergio Pérez moci příští týden nastoupit do Velké ceny Kanady poté, co náraz o přetížení 80 G přečkal pouze s otřesem mozku.

Mexický pilot byl po dvou dnech strávených v nemocnici Princess Grace v pondělí po dvou nocích propuštěn. Ve čtvrtek absolvoval ve švýcarském Curychu lékařskou prohlídku pod dohledem FIA a nic mu tedy nebrání v tom, aby se za pár dní znovu posadil za volant závodního monopostu.

Pérez ztratil kontrolu nad svým Sauberem C30 za tunelem při brzdění do šikany Nouvelle při rychlosti kolem 280 km/hod. Z tunelu vyjel zeširoka, při návratu do závodní stopy musel překonávat hrbol, na kterém mu ujela záď vozu, narazil do svodidel a řítil se bočně do zdi oddělující únikovou zónu a závodní dráhu, která je chráněna bariérou TecPro (o co se jedná, vysvětlím dále).

perez

Monopost utrpěl boční náraz při rychlosti 100 km/hod, maximální přetížení přesáhlo 80 G. Energie však byla pohlcena velmi ohleduplným způsobem, a tak se přetížení pro tělo, hlavu a krk pilota, udrželo pod hranicí, po níž by následovala vážná zranění.

Významnou roli v pohlcení energie sehrály opěrky hlavy, které byly v F1 představeny v roce 1996. Zvýšeny byly po nehodě Jensona Buttona ve stejném místě v roce 2003. Také bariéra, do které Pérez narazil, byla po Buttonově nehodě posunuta dále o 25 m, pneumatiky byly nahrazeny energii pohlcující bariérou TecPro.

Po nehodě Rosberga, jenž havaroval několik hodin před Pérezem ve stejném místě, žádal Button ještě z auta o to, aby byly z vnitřní strany šikany (mimo závodní stopu) odstraněny retardéry, které měly zpomalit vůz, jež by si v tomto místě zkrátil cestu. Právě na nich nadskočil Rosberg, se štěstím ale zeď uprostřed těsně minul. Sergia nekatapultovaly do vzduchu, když se bezmocně řítil k místu nárazu, Jensonovi tedy může poděkovat hned dvakrát.

sauber

Jeho nehoda dala mnoha lidem vzpomenout na Karla Wendlingera, který zde havaroval v roce 1994 a posléze upadl do hlubokého bezvědomí. Bezpečnostní opatření přijatá od té doby uchránila Péreze před podobnými následky.

"Bezpečnost trati je mnohem lepší. Také auta nejsou dnes taková, jako bývala. Pérezovo šasi bylo netknuté - proto neutrpěl žádná vážnější zranění," řekl majitel týmu Peter Sauber v Monaku pro Autosport.

Analýza Wendlingerovy nehody vedla k zavedení opěrek hlavy a také k nasazení karbonových přileb, které nosí piloti F1 i v dnešní době. Pomohlo také zavedení bočních výztuží v šasi a přísnější crash testy FIA.

"Pérezova nehoda sdílela mnoho podobného s tou Wendlingerovou. Dokázala, jak obrovský pokrok byl v bezpečnosti dosažen od roku 1994,"  uvedl technický mluvčí FIA.

Co je TecPro?
TecPro je bariéra, která se používá v rychlých místech na dráze pro pohlcování energie při nárazech. Používá se na devíti okruzích v kalendáři Formule 1 včetně Monaka, Valencie, Singapuru a Melbourne.

tecpro

TecPro dodává dva typy bloků. První z nich váží 120 kg. Jedná se o vyztužené bloky vyrobené z pevného, flexibilního polyetylenu, v nichž se nachází polyuretanová pěna. Uprostřed je 4mm široký ocelový plát společně se 150mm nylonovými pásy, které bloky spojují a drží je pohromadě v případě nehody. Druhý typ váží 80 kg, vyrábí se z vysoce odolného polyetylenu bez jakékoliv výztuže uprostřed, funguje jako absorbční blok.

TecPro se používá v místech, kde bariéry z pneumatik neposkytují dostatečnou ochranu, která je vyžadována předpisy FIA. TecPro je v absorbování energie při nárazu o 40 % efektivnější. Je navrženo tak, aby na délce 4 m pohltilo náraz o rychlosti 187 km/hod neboli zpomalení o hodnotě 55 G, což je v rámci tolerance (výsledky crash testu zde). Vydrží nárazy do rychlosti 220 km/hod. Mezi výhody patří také snadná instalace a údržba.

TecPro bariéry byly poprvé v F1 nasazeny v roce 2006 během Velké ceny Itálie v Monze v důsledku iniciativy FIA, která vznikla po nehodě Michaela Schumachera během Velké ceny Británie 1999. V roce 2007 získalo TecPro cenu za nejlepší inovaci roku v oblasti bezpečnosti.

perez

Vytisknout

Diskuze: Co zachránilo Péreze při velké havárii v Monaku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 06.06.2011 19:20 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Technika

Virgin povolává Roberta Wickense

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud