Red Bull
Sebastian Vettel, 1.
Zde to je vždy dlouhý závod, tak trochu kasino. Sedmdesátosm kol je hodně a jak jsme viděli během letošních velkých cen, s množstvím zastávek v boxech se toho může v posledních minutách hodně změnit.
Jedná věc se ale nemění - totiž to, že pole-position je zde velmi důležité. Všichni nyní vzhlížejí k zítřejšímu závodu, musíme na to hodně tlačit, takže uvidíme, co s tím uděláme. Já jsem s kvalifikací velmi spokojený. Startuji na čisté straně, lepší to už být nemůže.
Nejlepší zprávou je to, že Sergio je v pořádku. Závodíme na městských okruzích zde a v Singapuru, práci pilotp je ujistit se, že jsme chráněni, to by mělo být našim cílem. Nejdůležitější ale je, že Sergio je v pořádku a že zítra nás čeká dobrý a bezpečný závod.
Mark Webber, 3.
Závody jsou letos více zamíchané, takže vyhrát ze třetího místa je možné. Pole position je však v Monaku velkou výhodou. Seb zajel skvělé kolo a pole position si zasloužil, dobře jel i Jenson Button. Třetí část byla chaotická, nikdy nepočítáte s tím, že nedostanete šanci jet druhý pokus, ale největší prioritou bylo to, že náš kolega a kamarád Sergio měl velkou nehodu. Všichni jsme s ním. Je ve skvělých rukou, navíc je při vědomí a komunikuje. Jsem si jistý, že se vrátí. Také jsme zjistili, že bude potřeba zlepšit v tom místě bezpečnost. Jenson zde měl také jednou nehodu, ale měl štěstí, když se podíváte zpět do 90. let, boural tu Karl Wendlinger, musíme tam opravdu dávat pozor.
Christian Horner, šéf týmu
Když vidíte nehodu, jakou měl dnes Sergio Pérez, vše, co si přejete, je to, aby byl v pořádku. První zprávy jsou pozitivní, je při vědomí, komunikuje. Sergio je silný, věřím, že se brzy vrátí.
Seb předvedl fenomenální výkon. Skvěle zkombinoval rychlost a přesnou jízdu, která je tu nezbytná. Mark se po obtížném startu tohoto víkendu dokázal vzpamatovat a jel také dobře. Oba naši jezdci startují z čisté strany roštu, což je povzbuzující.
McLaren
Jenson Button, 2.
Bylo velmi kluzko, chtěli jsme však vyjet brzy [po Pérezově nehodě] a zatlačit na to hned po výjezdu z boxů. Pneumatiky však nebyly vůbec zahřáté, protože jsme na konci boxové uličky stáli dva a půl minuty. Podařilo se mi alespoň nějaké dobré kolo v Q3, bylo mnohem lepší než ta v Q2.
Je skvělé, že Pérez mluví a je v pořádku. Já jsem tam vyjel v roce 2003 a vím, jak moc to bolí. Nejsem si jistý, zda zítra bude závodit, ale snad bude brzy v pořádku.
Lewis Hamilton, 7.
Doufám, že je Sergio v pořádku. Jsem myšlenkami i v modlitbách s ním a s jeho rodinou. O víkendu tady jezdil tak dobře - můžete to vidět ze záběrů z vozu - byla to ale velká rána. Nikdy si nepřejete vidět zranění druhého pilota. Máte to někde vzadu v hlavě, když se vracíte, ale musíte se chovat profesionálně.
Po restartu v Q3 jsem neměl zahřáté pneumatiky ani brzdy, takže se mi nepodařilo dát dohromady skvělé kolo. Když se ohlédnu zpět, asi jsme měli předtím zajet nějaký základní čas.
Cítím, že jsem po celý víkend jezdil dobře a že jsem měl rychlost na dnešní vítězství, tím jsem si ve skutečnosti jistý. Zítra odvedu ze své startovní pozice co nejlepší práci, a i když to zde bude těžké z takového místa vyhrát, nevzdávám se. Budu tlačit na pilu. Mým úkolem zítra bude získat co největší počet bodů.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jenson zajel skvělé kolo na počátku Q3, a byť by byl bezpochyby rád vylepšil, když se dráha znovu otevřela, byla pomalejší, takže to už nebylo možné.
Lewis do přerušení v Q3 nezajel žádný čas, výsledkem je 7. místo. Je pochopitelně zklamaný, my také. Byl velmi rychlý v Q1 a v Q2, opravdu si myslel, že dnes zde vyhraje. Dostat se do čela ze sedmého místa je velmi obtížné, ale pokud by to měl někdo dokázat, pak to je Lewis. Jsem si jistý, že bude velmi motivovaný k tomu, aby nám předvedl, co dokáže.
Ferrari
Fernando Alonso, 4.
V kvalifikaci jsem neměl z auta tak dobrý pocit, jako v tréninku - musíme přesně zjistit, proč. McLaren byl dnes velmi rychlý a Hamilton byl podle mě favoritem na vítězství. Nemyslím si, že by výsledky Q3 reprezentativně odrážely skutečné pořadí, protože červená vlajka narušila plány mnoha pilotů. Hamiltonovi to přišlo velmi nevhod, zatímco Red Bullům to vyhovovalo, my jsme byli tak někde uprostřed. Měli jsme odjet dvě jízdy o dvou měřených kolech bez dotankování, proto jsme z pneumatik nedostali maximum.
Připomínám, že zítra bude předjíždění téměř nemožné, přesto že máme KERS, DRS či cokoliv jiného. Start bude velmi důležitý a naše závodní rychlost je dobrá, doufám tedy, že se mi podaří získat několik míst a také co nejlépe využiju nepředvídatelné situace a naši strategii. Očekávám, že piloti pojedou na dvě zastávky, někdo to možná riskne pouze s jednou.
Auto se ovládá lépe než před týdnem na okruhu v Katalánsku. Vyvážení je dobré a superměkké pneumatiky pracují dobře. Pérezova nehoda? Do auta jsem nedostal žádné informace týkající se jeho stavu. Hrůzostrašné nehody jako je tato vytvářejí napětí, vy se ale přesto snažíte zůstat soustředění a odvádět co nejlepší práci.
Felipe Massa, 6.
Dnešek je směsí spokojenosti a lítosti. Podařilo se nám spolu s inženýry vyřešit problém s přetáčivostí, ale chyba v zatáčce Rascasse mě stála dvě, možná tři místa. Škoda, to kolo bylo dobré. Startovat v Monaku ze šestého místa není moc dobré, ale v závodě musíte hlavně používat hlavu.
Stát se může cokoliv a start bude velmi důležitý. Budu muset zachovat chladnou hlavu, protože zde je každá chyba drahá. Nemyslím, že by bylo v závodě tolik zastávek jako předtím, protože degradace pneumatik je menší. Doufám, že bude Sergio v pořádku. Byla to děsivá nehoda. Tato část trati je velmi ošidná a bourá se tam často.
Stefano Domenicali, šéf týmu
Ze všeho nejdříve - naše myšlenky jsou u Sergia Péreze, jeho rodinou a celým Sauberem. Když narazil do bariér, měli jsme opravdu velký strach, ale naštěstí už můžeme klidně dýchat, jeho stav není vážný.
Po dobré druhé části jsme očekávali lepší postavení na startu. Červené vlajky hrály roli ve volbě strategie. Tohle je prostě Monako a člověk musí počítat s tím, že se něco takového může stát. Zítra to bude dlouhý závod, budeme muset využít každé příležitosti, ale také dobře odstartovat. Kdo udělá nejméně chyb, ten zvítězí.
Pat Fry, technický ředitel
Doufali jsme v lepší výsledek, protože auto na to mělo. Na Vettela jsme asi neměli, ale mohli jsme být lepší. Chtěli jsme použít obě měkké sady, ale červená vlajka naše plány přerušila. Pak už bychom na nové sadě nic nevylepšili. Strategie bude důležitá, degradace pneumatik tu není taková, takže se asi nebude tolik stavět v boxech. Budeme muset být dobře připraveni na jakoukoliv situaci a zkusit získat pár míst.
Mercedes
Michael Schumacher, 5.
Především jsem rád, že Sergio se zdá být v pořádku, což je samozřejmě nejdůležitější zpráva. Nehoda mi hodně připomněla situaci, která se přihodila Karlu Wendlingerovi v roce 1994 a ukazuje to na kvalitu zabezpečení, která se od té doby zavedla, především velký vliv testu simulující náraz z boku. Pokud jde o můj kvalifikační čas, těžil jsem spíše z nastalých okolností, sedmé místo na startovním roštu by bylo pravděpodobně realističtější.
Vzhledem k tomu, že náš vůz vypadá lépe v závodním režimu, tak se budu snažit, abych využil co nejlépe startovní pozice. Předjíždění je na této trati obtížnější než kdekoliv jinde, musíme přijít se správnou strategií a to zejména proto, že pneumatiky by tu měli vydržet déle než v předchozích závodech, můžeme očekávat méně zastávek. Myslím, že to bude vzrušující závod.
Nico Rosberg, 8.
Zvláštní poděkování patří mému týmu za jejich přístup, který měli všichni po mé dnešní nehodě. Dnes ráno jsem udělal malou chybu a ztratil tak kontrolu nad svým vozem, ale nikdo se na mě nezlobil, když jsem přišel do garáže, jen řekli: jdeme na to. V kvalifikaci byla Q3 poněkud složitější protože červená vlajka přišla v ten nejnevhodnější okamžik. Když jsem se pak vrátil na trať, bylo již nemožné zajet rychlé kolo, protože pneumatiky nefungovaly správně.
Ale jinak jsem rád, že jsem se dostal až do třetí časti kvalifikace poté, co jsem měl tak těžký den. Dále bych chtěl popřát Sergiovi vše dobré a jsme všichni rádi, že je v pořádku po tak velké nehodě.
Ross Brawn
Dosáhli jsme rozumného výsledku ze všech, které dnes připadaly v úvahu. Havárie, kterou měl Nico dnes ráno, vzala chlapcům v týmu hodně energie a stála je obrovské úsilí, aby dali jeho vůz dohromady. Musím vzdát hold týmu za jeho fantastickou práci. Nicův program v kvalifikaci neběžel sice hladce a navíc byl narušen červenou vlajkou. Michael měl mnohem lepší den a odvedl velmi dobrou práci, aby se dostal na pátou startovní pozici, což je vynikající výsledek. Myslím, že se můžeme těšit na zítřejší závod.
Všechny nás vyděsila vážnost Pérezovi nehody, zvláště proto, že byla hodně podobná té ranní, kterou měl Nico. Je to jeden z těch okamžiků, které nám pomáhají uvědomit si jak je tento sport náročný a jakého jsme dosáhli pokroku v bezpečnostních normách. Všichni jsme rádi, že Sergio se zdá být v pořádku.
Williams
Pastor Maldonado, 9.
Jsem šťastný, dostal jsem se do třetí části kvalifikace. Bylo to těsné, protože při vyvěšení červených vlajek zbývalo do konce jen něco přes dvě minuty. Po celý víkend jsme konkurenceschopní a z našeho vozu dostáváme maximum. Zítra udělám vše, abych dostal Williams na body. Doufám, že Sergio bude v pořádku.
Rubens Barrichello, 12.
Auto bylo ok, ale zdálo se být rychlejší na starších pneumatikách. Na nových jsem neměl tolik přilnavosti. Nevím proč to tak bylo, ale potřebuji, aby auto sedělo u země. Zítra bude hrát velkou roli strategie. Snad bude Sergio v pořádku.
Sam Michael, technický ředitel
Myšlenkami jsme samozřejmě u Sergia Péreze, celý tým mu přeje brzké uzdravení. Pastor se opět dobře kvalifikoval v první desítce. Ukazuje silný pokrok. Monako vyžaduje vůz s dobrou mechanickou rovnováhou, maximální přítlak a neustálé soustředění pilotů. Máme co dělat, ale jdeme správným směrem.
Sauber
Sergio Pérez, 10.
Sergio byl při havárii otřesen a utrpěl pouze pohmožděninu stehna. Přes noc zůstává v nemocnici na pozorování a do závodu v neděli určitě nenastoupí.
Kamuj Kobajaši, 13.
Sergiova nehoda byla samozřejmě šokem a jsem rád, že nemá žádná vážná zranění. Na počátku jsem o jeho nehodě nevěděl, protože mě odvedli na dopingový test. V kvalifikaci jsem měl stále problémy s vozem, který moc poskakoval, přestože jsme ve třetím tréninku udělali další změny v nastavení. Nicméně z mé pozice na startu jsou body na dosah, ty jsou pro zítřek mým cílem.
James Key, technický ředitel
Nám se hlavně ulevilo po zprávě o tom, že je Sergio v pořádku. Pro tým to jsou vždy velké starosti, když dojde k tak velké nehodě, takže je příjemné slyšet, že je v podstatě v pořádku. Zkoumáme, co se se stalo. Zatím jsme v datech nenašli žádné náznaky toho, že by byl nějaký problém s autem. Musíme si promluvit se Sergiem, abychom zjistili přesněji, co se stalo.
Renault
Vitalij Petrov, 11.
Měli jsme se pohodlně dostat do první desítky, takže start z 11. Místa není nikterak zvlášť uspokojující. Superměkké pneumatiky pro nás o víkendu představovaly výzvu, mě se na nich podařilo stáhnout jen několik desetin, když jsem je nasadil, takže se musíme podívat na to, proč k tomu došlo.
Opravdu jsme měli být o sekundu rychlejší, takže večer podíváme na data, abychom viděli, co je třeba zlepšit pro zítřejší lepší výkonnost. Budeme muset během závodu hrát svou strategickou hru.
A teď z jiného soudku: Sergiova nehoda byla těžká. Zdálo se, že ztratil kontrolu přesně ve stejném místě, kde jsem měl problém ve čtvrtek. Jsme kolegové z GP2, takže doufám, že je v pořádku a přeji mu vše nejlepší.
Nick Heidfeld, 16.
S autem nebyly žádné problémy a já jsem odjel čistá kola, ale očividně jsme nebyli tak rychlí, jak bychom si přáli. Po čtvrtku jsme věděli, že máme na čem pracovat, ale myslel jsem si, že mezi nejlepších deset postoupíme.
Na rozdíl od Barcelony zde mnoho předjíždění kvůli povaze okruhu neuvidíme, ale budeme se moc snažit. Snad když budeme využívat KERS nekonvenčním způsobem, ale určitě to nebude jako během minulého závodu. Stát se samozřejmě může cokoliv při výjezdu safety-caru a odpadnutí soupeřů, takže bude důležité dojet do cíle a co nejvíce na to tlačit.
James Allison, technický ředitel
Taková ztráta je nečekaným zklamáním. Nedokázali jsme vytěžit maximum ze superměkkých pneumatik, takže jsem tušil, že se budeme trápit s rychlostí v kvalifikaci. Na tvrdší směsi jsme si vedli lépe, ale i to bylo pod úrovní, kterou jsme očekávali.
Bez dobrého startu to bude neuvěřitelně těžké. Nebudou to ty klasické letošní předjížděcí závody díky KERSu, DRS, či pneumatikám. Bude to tradiční Monako, kde se o předjíždění postará spíše únava a svodidla než cokoliv jiného. Potřebujeme zítra bleskově odstartovat a pak doufat, že se věci před námi dobře vyvinou.
Force India
Paul di Resta, 14.
Znovu připomínám, že 14. místo je odrazem naší skutečné výkonnosti. Všichni vědí jak je tu kvalifikace důležitá a tak jsem se snažil ze všech sil, abych se dostal co nejvýše, zítřejší závod bude dost dlouhý a během něho se může přihodit spousta věcí. Takže se budu snažit co nejlépe se vyhnout všem problémům a pomoci správné strategie učinit nějaký pokrok. Je to můj první závodní víkend ve Formuli 1 tady v Monaku, takže jsem se hodně učil, a na zítřejší závod se opravdu těším.
Adrian Sutil, 15.
Je pro mě zklamáním, že jsem se nedostal do poslední části kvalifikace, ale dnes jsme na to neměli správný rytmus. Měl jsem trochu smůly v mém posledním kole v Q2, když Petrov nesledoval zpětná zrcátka a pro mě to znamenalo přerušení letmého kola. Rozhodl jsem se zajet ještě jedno kolo, ale pneumatiky byli již za svou životností, jinak bych byl určitě na lepší pozici. Pro zítřejší závod víme, že předjíždění tu je složité a také dodržení naší strategie nebude lehké, ale jsme připraveni na všechny možnosti, které se nám naskytnou.
Robert Fernley
Kvalifikace v Monaku je pravděpodobně tou letošní nejdůležitější, protože jak všichni víme předjíždění je tu hodně obtížné. Proto jsme se dnes snažili dostat oba naše vozy co nejvíce a tak trochu doufali, že se dokážeme protlačit do Q3. Nakonec se nám to nepodařilo, ale dnešní časy byly opravdu hodně těsné a rozdíl činil jen několik desetin.
Pro zítřejší závod se budeme snažit pracovat na naší strategii, tak aby Paul i Adrian odjeli dobrý závod. V historických statistikách figuruje tento závod s vysokou pravděpodobnosti přerušení, takže jsme připraveni využít všechny nehody k postupu startovním polem, dosáhnout tak na body.
LOTUS
Heikki Kovalainen, 18.
Než začnu mluvit o dnešní kvalifikaci, chtěl bych jen říct, že je příjemné slyšet, že je Sergio při vědomí a komunikuje. Měl jsem také velkou nehodu a vím, jaké to je pro tým, kamarády a rodinu, když čekáte na zprávu, takže doufám, že se brzy vrátí na trať.
V kvalifikaci to dnes pro mě bylo náročné, ale jsem docela spokojený s tím, kde jsem skončil. Má první jízda nevyšla podle plánu – rozhodně jsem z pneumatik nedostal to nejlepší, takže jsem se na druhé sadě [pneumatik] musel opravdu snažit, ale nestačilo do na postup do druhé části. Ztráta na vozy před námi je ale dost malá a myslím si, že zítra budeme OK.
Jarno Trulli, 19.
Bylo to pro nás trochu nešťastné. Auto se chovalo celý den tak, jak jsem si přál, ale pneumatiky se chovaly podivně. První sada byla skvělá a druhá byla relativně slabá, takže si nejsem zcela jistý tím, co jsme udělali špatně. Vím, že jsem mohl zajet mnohem rychleji ve druhé jízdě, když byla dráha více pogumovaná, ale z nějakého důvodu jsem byl jen nepatrně rychlejší, a proto jsme skončili tak, jak jsme skončili.
Zítra během závodu se budeme snažit, pojedeme dle našeho plánu a uvidíme, co se přihodí kolem nás. Jsem si jistý, že se budeme moci posunout dopředu, počkejme tedy a uvidíme. A také doufám, že Sergio bude v pořádku. Byla to velká rána, snad se o něm brzy dozvíme více dobrých zpráv.
Mike Gascoyne, technický ředitel
Začnu o Sergiovi Pérezovi – doufám, že se brzy uzdraví. Měl velkou havárii a dle prvních zpráv dostal ránu, ale je v pořádku, což je povzbuzující.
Myslím, že jsme věděli, že se zde na dráze budeme s postupem do Q2 trápit, jelikož výkonnostní rozdíly mezi dvěma směsmi pneumatik neposkytují stejnou šanci pro strategické hrátky, jaké jsme měli ve Španělsku.
Přesto zatím prožíváme dobrý, spolehlivý víkend. Cílem pro zítřek je rozhodně dojet s oběma vozy do cíle. Během víkendu jsme se dozvěděli několik dobrých zpráv, takže doufám, že zítra se budeme moci radovat také z jiných důvodů.
Virgin
Timo Glock, 21.
Dnešek byl skoro perfektní. Zajel jsem jedno ze svých nejlepších kvalifikačních kol v Monaku. Vložil jsem do něj všechno. Párkrát jsem se dotkl bariér a několikrát jsem kolem nich projel opravdu těsným smykem. Před tímto kolem jsem svým inženýrům řekl: Teď to bude všechno, nebo nic. To kolo bylo o 4 desetiny rychlejší než moje předchozí kolo. Velký dík patří týmu, odvedli skvělou práci. Toro Rosso před námi bylo jen o jednu desetinu napřed, takže jsem velmi spokojený.
Jerome D'Ambrosio, 22.
Nebyla to moc dobrá kvalifikace. V porovnání s tréninky jsme udělali krok zpět. Nevíme proč, takže se tomu musíme snažit porozumět a znovu se zlepšit. Pak už se jen musíme soustředit na závod.
John Booth, šéf týmu
Nejprve bych chtěl říct, že všichni čekáme na pozitivní zprávy o Pérezovi, který měl dnes velkou nehodu. Dnes jsme nastavili vozy podle dat získaných ve čtvrtek. Oba piloti si napřed stěžovali na ztrátu přítlaku, ale s nastavením byli spokojeni. V místě, kde je nastavení vozu opravdu důležité, odvedli mechanici dobrou práci. Timo zajel jednu ze svých nejlepších kvalifikací, bylo vidět, jak si jízdu po okruhu užívá.
Na Jeromeho voze byla před kvalifikací provedena drobná úprava, vrátil se k nastavení, které používal ve čtvrtek a se kterým byl spokojenější. To nejspíš nebylo nejlepší řešení, ale celkově jsme s pokrokem, který jsme tu udělali, spokojeni. Od zítřka očekáváme možnost solidního závodu pro naše jezdce. Na trati je hodně vozů a budeme připraveni využít každou šanci.
HRT
Vitantonio Liuzzi, 24.
Byl to těžký den, protože jsem ráno havaroval v první zatáčce. Už od čtvrtku se potýkám s vyvážením vozu, zadní část tím hodně trpí. FIA citlivě rozhodla, když jsme se pokaždé od Austrálie vlezli do 107 %. Bude to zítra těžký závod kvůli problémům s vyvážením auta, ale v Monaku nikdy nevíte, co se přihodí.
Narain Karthikeyan, 23.
Dnešek byl trochu zklamáním. Nebylo by to bezpečné vyjet s vozem ve stavu, v jakém byl, takže jsme museli provádět nějaký změny na zavěšení, proto jsme do kvalifikace nemohli nastoupit. V pohodě bychom se kvalifikovali, stejně jako v posledních čtyřech závodech, o tom vůbec nepochybuji. Komisaři proto rozhodli správně, když nám dovolili [zítra] závodit.
Colin Kolles, šéf týmu
Prožili jsme obtížný den – Tonio havaroval a na Narainově autě se objevil problém se zavěšením těsně před začátkem kvalifikace. Kvůli tomu jsme nemohli vyjet s žádným z vozů, proto jsme museli za komisaři, abychom se dozvěděli, jak to s námi dopadne zítra. Díky za jejich správné rozhodnutí, takže zítra budou oba naši piloti na roštu.
Toro Rosso prohlášení nevydalo.