Jak je možné vylepšovat motory, když je jejich vývoj zmražen?

Petr Hlawiczka, 30. prosince 2010, 06:45 Google+

Šéf Cosworthu Mark Gallagher popsal věci, které mohou jakožto dodavatel motorů pro čtvrtinu startovního pole vylepšovat na svých agregátech, byť je jejich vývoj zmražený. Zmínil se také o silných a slabých stránkách jejich pohonné jednotky CA2010.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 02.01. 09:39) Napište svůj názor
Cosworth

Cosworth | foto: www.cosworthformula1.com

Sdílejte článek

"Vývoj je samozřejmě uzavřenou oblastí. Co však můžete dělat, je dále pracovat s týmy na "hrabáčovi" - na konfiguraci přívodu vzduchu, jímž ho dostáváte do airboxu. Samotný airbox je homologovanou položkou.

Můžete si také hrát s výfukovými systémy a s ohledem na ně kalibrovat motor - například při využití průtoku horkých plynů přes difuzor, což jsme s Williamsem velmi úspěšně zvládli.

Kalibrace motoru - jak se chová na různých okruzích, jak reaguje na pilotovy požadavky na výkon - to je důležitá oblast.

S Williamsem jsme se toho hodně naučili díky zkušenostem Rubense Barrichella a spojení s jejich zdroji a vysokými očekáváními, znamenalo to pro nás hodně. Nové týmy se samozřejmě učily velmi rychle."

Cosworth_2

"Optimalizovat výkonnost můžete pouze tehdy, pokud si všimnete potenciálního problému se spolehlivostí - pak ho můžete napravit, to je dovoleno. Pokud vidíte něco, co by vás mohlo kompromitovat, stálo by týmy spoustu peněz či mohlo vést k chybě, můžete požádat FIA. A může to být něco jednoduchého jako například těsnění, které nedělá svou práci tak, jak by mělo.

Nabízí se tedy k využití a prozkoumání omezení malý prostor, který můžete využít. FIA v tom ale drží uzdu velmi zkrátka. Žádost, kterou posíláte FIA, může být poslána všem ostatním výrobcům - takže Ferrari, Renault a Mercedes dostanou žádost od Cosworthu a nám jsou pro změnu zasílány všechny jejich požadavky. Je to tedy dobře hlídané.

Myslím, že to je jedním z největších úspěchů Formule 1 v posledních letech, který je přehlížen. Hodně se hovoří o znepokojení kvůli vyrovnanosti motorů. Ve skutečnosti se o světový šampionát bojovalo mezi třemi různými dodavateli motorů: Red Bull - Renault, McLaren - Mercedes a Ferrari. Tři konkurenti v souboji a ke konci sezóny tam byl navíc i Cosworth s Rubensem, který se kvalifikoval na šestém, sedmém či osmém místě - byli jsme v nejlepší desítce, postupovali jsme do závěrečné části kvalifikace."

Cosworth_3

"Z mého pohledu pravidla fungují moc dobře. Mezi motory není moc na výběr. Zatímco ostatní říkají: "Ou, nemáme stejný výkon jako ostatní, měli by nám povolit úpravy" - i když můžete mít menší výkon, pokud ale také máte menší spotřebu, dobrou ovladatelnost, dobrou hmotnost a optimalizovaný balík a - v případě Renaultu - vyhrajete světový šampionát - pak abych byl upřímný: takový stav je velmi vhodný.

My máme dobrý výkon - neřeknu vám samozřejmě číslo, ale jsme s ním v oblasti výkonu spokojeni. Jsme také úsporní a máme dobré šetřící módy, stejně jako výbornou spolehlivost. Na počátku roku jsme nebyli spokojeni s degradaci výkonu - s úbytkem výkonu po určité době. Měli jsme také potenciální problém se spolehlivostí, který jsme museli hned vyřešit. Spousta práce při řešení potenciálně vážných problémů byla odvedena během prvních čtyř závodů. Jsem spokojený s naší rychlou reakcí - neohrozilo to naše týmy, což bylo dobré.

Řekl bych, že problémy, které bychom po bližší úvaze a interních diskusích měli, by se na počátku týkaly ovladatelnosti motoru. Museli jsme pracovat na mapování, protože samozřejmě nemůžete změnit mechanickou strukturu motoru - je takový, jaký je. Ovladatelnost byla jednou z věcí, o níž nám zpětnou vazbu podali Rubens, Jarno [Trulli] a Timo [Glock] - ti zkušenější piloti. Museli jsme na tom s našimi týmy pracovat."

Cosworth_4

"Náš motor se obecně chová jistý způsobem, takže jsme museli úzce spolupracovat s týmy, abychom věděli, jaké používají převodové poměry, jak se vůz chová - a zoptimalizovat to. Je to téměř nikdy nekončící úkol snažit se z něj dostat co nejvíce. Pilot vám  nikdy neřekne, že je motor perfektní. A neuslyšíte to vlastně ani od nás, nic takového neexistuje. Motory s vnitřním spalováním nejsou až tak efektivní, vždy se z nich dá dostat něco více.

Můžete získat více výkonu? Samozřejmě, že ano. Spotřebujete při tom více paliva? Ano. Každý chce vyšší výkon s nižší spotřebou paliva. Je to stálý boj.

My jsme však spokojeni s tím, kde jsme. Letos jsme podle mě zažili několik soubojů, které byly zajímavé z hlediska výkonnosti a síly motorů: Nico Rosberg se zasekl za Nicem Hülkenbergem v Barceloně a bylo jasné, že se Mercedes-Benz nemůže před Williams-Cosworth na rovince dostat. Zachytili jsme rádiokomunikaci mezi Rosbergem a jeho inženýrem, který mu řekl: "Nedostaneš se před něj na rovinkách." Což pro nás bylo na počátku roku příjemným srovnáním s hodně dobrým motorem, jakým Mercedez-Benz je."

Vytisknout

Diskuze: Jak je možné vylepšovat motory, když je jejich vývoj zmražen?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 02.01.2011 09:39 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

HRT

HRT nestíhá - ve Valencii bude zřejmě testovat se starým vozem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud