První trénink se za hezkého slunečného počasí nesl ve znamení vyhodnocování efektivity F-kanálu na superrychlé Monze. Týmy byly hodně zvědavé a ráno se hodně okukovaly, kdo má připravené jaké díly. F-kanály na svých vozech zkoušely stáje McLaren, Red Bull, Ferrari a Force India.
Indický tým se po Belgii hodně věnoval optimalizaci nových výfuků, které poprvé nasadila do závodů v Belgii. Její testovací pilot Paul di Resta ráno usedl do vozu místo Adriana Sutila. Spolu s domácím Vitantoniem Liuzzim byl také prvním jezdcem na trati, jejich vůz VJM03 prokazuje zázračnou rychlost na rovinkách. U HRT odpočíval, jak již tomu bylo i v několika posledních závodech, Karun Chandhok. Sakon Jamamoto nastoupí do všech zbývajících závodů.
První měřené kolo zajel Michael Schumacher - 1:31,396 min. V něm se na rovince prohnal rychlostí 327 km/hod. To však byl pouze začátek, 5. minuta dopolední části. V dalších kolech se zlepšil na 1:28,150 min. Michael ale očekává, že se v Monze budou spíše trápit, trať jim zřejmě nebude moc vyhovovat.
Ranní nacvičování zastávek u Ferrari, vpravo dole díly McLarenu pro Monzu
McLaren zkoušel z počátku jezdit s podstatně vyšším přítlakem, než je zde obvyklé, což mu měl na rovinkách kompenzovat F-kanál, zadní křídlo bylo dosti velké. Jenson si po prvním výjezdu ovladatelnost MP-25ky pochvaloval. Na Vettelově voze se objevovaly v úvodu zelené stopy po tzv. flow-visu, Red Bull vyhodnocoval aerodynamiku svého vozu.
Po 15 min mechanici pečlivě odstraňovali zelené stopy, ve výsledcích stále figuroval pouze Schumacherův čas. Oba piloti Toro Rosso mezitím projeli boxovou uličkou ve snaze zjistit přesně, jaká je časová ztráta návštěvy boxů, krátce na to je napodobil i Rosberg. Jediný tým, který stále zůstával v garáži, byl španělský HRT.
Další dva měřené časy zajeli Hamilton s Alguersuarim, po půl hodině bylo pořadí následující (zbytek bez času):
1. Hamilton 1:25,623 min
2. Alguersuari + 0,274 sec
3. Schumacher + 0,415 sec
Zdálo se, že McLarenu příliš nesvědčí kombinace zadního křídla pro nízký přítlak s F-kanálem (nasazen na obou vozech). Zatímco na rovinkách jezdili jezdci přes 330 km/hod (Buemi: 338, Rosberg: 225), McLaren se ani po hodině nebyl schopen dostat přes tuto hranici. Trable zažíval Lotusu, kterému selhala hydraulika na Kovalainenově voze již během instalačního kola.
Práce u Lotusu, za povšimnutí stojí speciálního křídlo pro nízký přítlak
Na dráze zůstal stát po 45 min Barrichello, vypadalo to spíše na problém s převodovkou než s motorem.
Po hodině byl na čele Jenson Button před Sebastianem Vettelem:
1. Button 1:23,693 min
2. Vettel + 0,179 sec
3. Hamilton + 0,274
4. Kubica + 0,466
5. Rosberg +1,089
6 Hülkenberg + 1,148
7. Alonso + 1,332
8. Schumacher + 1,507
Až na posledních 30 min vyrazil na trať Bruno Senna, jeho kolega Sakon Jamamoto měl už na svém kontě pár kol - nejlepší za 1:29,870 min. Brazilec však po osmém okruhu zůstál stát v první šikaně a byl odtlačen do bezpečí mimo dráhu.
Jaime Alguersuari vyjel v Parabolice mimo, ale v pořádku se vrátil a zamířil ihned do boxů. Toro Rosso dnes jezdilo s F-kanálem na Buemiho voze, ale do kvalifikace a závodu ho tento víkend zřejmě nenasadí.
Ferrari na závěr vyrazil z boxů na tvrdší směsi k delším jízdám, Alonso byl tou dobou šestý, Massa sedmý.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosažené na hlavní rovince: 1. Buemi - 345 km/hod, 2. Rosberg - 339, 3. Schumacher - 337, 4. Trulli - 336, 5. Kovalainen - 335, 6. Di Resta - 334.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 1:23,693 |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 0,097 |
3. | 2 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,274 |
4. | 11 | Robert KUBICA | pol | Renault F1 Team | + 0,427 |
5. | 4 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes GP Petronas | + 0,436 |
6. | 6 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,753 |
7. | 15 | Vitantonio LIUZZI | ita | Kingfisher Force India F1 | + 0,819 |
8. | 8 | Fernando ALONSO | esp | Marlboro Scudéria Ferrari | + 0,850 |
9. | 7 | Felipe MASSA | bra | Marlboro Scudéria Ferrari | + 0,955 |
10. | 3 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes GP Petronas | + 1,063 |
11. | 10 | Nico HÜLKENBERG | deu | AT&T Williams F1 Team | + 1,148 |
12. | 14 | Paul DI RESTA | gbr | Kingfisher Force India F1 | + 1,230 |
13. | 12 | Vitalij PETROV | rus | Renault F1 Team | + 1,599 |
14. | 16 | Sebastien BUEMI | che | Scudéria Toro Rosso | + 1,625 |
15. | 22 | Pedro DE LA ROSA | esp | BMW Sauber F1 | + 1,627 |
16. | 23 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | BMW Sauber F1 | + 1,641 |
17. | 17 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scudéria Toro Rosso | + 2,204 |
18. | 24 | Timo GLOCK | deu | Virgin Racing | + 3,079 |
19. | 18 | Jarno TRULLI | ita | Lotus Racing | + 3,205 |
20. | 25 | Lucas DI GRASSI | bra | Virgin Racing | + 3,263 |
21. | 19 | Heikki KOVALAINEN | fin | Lotus Racing | + 3,681 |
22. | 21 | Bruno SENNA | bra | Hispania Racing F1 Team | + 4,563 |
23. | 9 | Rubens BARRICHELLO | bra | AT&T Williams F1 Team | + 4,823 |
24. | 21 | Sakon JAMAMOTO | jpn | Hispania Racing F1 Team | + 6,177 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ