Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková vzdálenost představuje 308,883 km.
Tento úzký městský okruh se skládá z 25 zatáček - nejvíce ze všech okruhů v šampionátu. Jedenáct z nich je levotočivých, 14 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček. Průměrná rychlost přesto dosahuje 200 km/hod. Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí spíše nižší přítlak ve svých aerodynamických konfiguracích.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je ale nižší. Vozy na rovinkách dosahují maximální rychlosti přes 315 km/hod. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i kroutící moment motoru.
Důležitý bude i maximální výkon, jelikož naplno zde piloti jedou 59% okruhu. Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 930 m a monoposty jej urazí do 13 vteřin. Převodovka během jednoho kola přeřadí 74krát.
Část závodní trati vede přes most
Cosworth, který zde bude díky HRT doma, navíc oslaví s Lotusem pětistý závod v jeho historii. Navíc mu byly povoleny úpravy na jeho agregátech z důvodů spotřeby, všechny čtyři jeho zákaznické stáje se proto mohou těšit i na vyšší výkon.
Míst k předjíždění ve Valencii moc není, závody proto bývají nudné. Nejlepší možnosti k zisku pozic se nacházejí v zatáčkách č. 12 a 17. Klíčová je zde proto kvalifikace a postavení na čele startovního roštu. Mike Gascoyne s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí - což sice není tak docela pravda, ale leccos to napovídá o oblíbenosti tohoto místa mezi piloty a týmy.
Pohled na boxy a začátek cílové rovinky
Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Bridgestone letos přiveze k obutí super-měkkou a střední směs.
Ztráta plynoucí z průjezdu boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřiny. Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva. Očekává se jedna zastávka - v boxech by se piloti měli objevovat mezi 11. a 15. kolem.
Jedno kolo Valencií na simulátoru s Markem Webberem
Rekord zde drží Sebastian Vettel s vozem Toro Rosso: v roce 2008 v prostřední kvalifikace ujel jedno kolo za 1:37,842 min, v závodě pak byl loni nejrychlejší Timo Glock s Toyotou - 1:38,683 min.