Rozhodnutí, ke kterému týmy dospěly jednohlasně, se týká stájí BMW-Sauber, Brawn GP, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toro Rosso a Toyota. "Tyto týmy už nechtějí dělat kompromisy tam, kde se znehodnocuje sama podstata F1, a proto se rozhodly změnit své podmínečné přihlášky do příštího ročníku mistrovství světa," uvedla FOTA ve svém prohlášení.
"Stáje nemají jinou možnost než zahájit přípravu nového seriálu MS, který bude odpovídat vysokému standardu zúčastněných týmů a jejich sponzorů. Šampionát bude mít transparentní vedení, vycházející z přesně daných pravidel, bude otevřený všem a bude se snažit plnit přání fanoušků, včetně levnějšího vstupného pro diváky po celém světě, partnery a další vyznamné osoby," píše FOTA. "Všichni úspěšní jezdci, značky, sponzoři, promotéři a společnosti, které historicky patří do seriálu F1, se zúčastní této série."
Pokud osmičce týmů jejich záměr vyjde, rozdělí se F1 v příštím roce do dvou šampionátů. Do toho původního se už nepodmíněně přihlásily Williams a Force India, spolu s nimi by pod hlavičkou FIA měly závodit stáje Campos, USF1 a Manor, které teprve čekají první práce na monopostech pro F1.
FIA se už nechala slyšet, že o místa týmů, jež se do seriálu odmítly přihlásit nepodmíněně, mají zájem jiné stáje. Jedna z nich, Lola, ale svou přihlášku minulý týden stáhla. Dohadům ještě zdaleka není konec, FIA totiž prohlašuje, že Ferrari a oba týmy Red Bullu mají podepsanou smlouvu, která je zavazuje zůstat v původním šampionátu.
FIA dala do pátku stájím Brawn GP, BMW Sauber, McLaren, Renault a Toyota čas na rozmyšlenou, aby stáhly své podmínečné přihlášky, jinak je vyloučí. Osm členů FOTA se ve čtvrtek večer sešlo v sídle Renaultu a následně vydalo prohlášení, že plánují vlastní šampionát a že se je FIA záměrně snaží tlačit k rozhodnutí, jež povede k rozdělení MS. "Přání většiny týmů jsou ignorována," uvádí FOTA v prohlášení. "Navíc držitel marketingových práv odepřel týmům od roku 2006 desítky milionů dolarů."
Vyjádření Mezinárodní automobilové federace ani majitele marketingových práv Bernieho Ecclestona nejsou dosud k dispozici.
Jde o největší krizi v šedesátileté historii F1. Odchod týmů zřejmě vyvolá revoluci ohledně sponzorských smluv a vysílacích práv. Není ani jasné, zda nové stáje, které vstoupily do šampionátu s rozhodnutím závodit pod čtyřicetimilionovým rozpočtovým stropem, se budou chtít zúčastnit i za těchto podmínek, bez hvězdných týmů jako Ferrari a McLaren.