Další žaloba na obzoru

x-o, 22. května 2009, 12:16 Google+

Ferrari zvažuje pokračování soudních akcí ve sporu s FIA o nových pravidlech pro rok 2010. Pokud by neuspěla mírová ani soudní cesta, zřejmě by tým odešel z F1. Tím by akce ovšem neskončila, Ecclestone by na základě výroku francouzského soudu mohl naopak zažalovat Ferrari.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Soud ve středu zamítnul žádost na zrušení změn v pravidlech, co je ale možná důležitější – potvrdil platnost Concordské dohody mezi Ferrari a FIA. Je otázkou, pro koho je to vlastně výhra.

Ferrari si věří, protože je tím potvrzeno jejich právo veta. „Nejsme tím znepokojeni. Soud uznal platnost Concordské dohody a nyní se rozhodujeme, zda budeme pokračovat v soudních akcích. Doufáme, že k tomu nedojde a že nejdeme cestu vpřed. Ovšem jestli platí Concordská dohoda, FIA ji porušila, když změnila sportovní pravidla bez následování dohodnutých procedur,“ prohlásil mluvčí Ferrari.

Žaloba by tedy přišla na řadu, pokud by dnes nedošlo k dohodě mezi týmy samotnými, nebo mezi týmy a Mosleym. Když v ní Ferrari neuspěje, neznamená to ovšem, že dodrží slib a skutečně odejde z F1. Platná Concordská dohoda je totiž zavazuje k účasti až do roku 2012 (včetně). Ecclestone by při předčasném odchodu týmu mohl požadovat nejen sankce za nedodržení smlouvy, ale i navrácení odměn z komerčních práv od roku 2005, kdy byla tato dohoda uzavřena. To by byla částka pohybující se v řádu stovek milionů liber.
Ecclestone hrozbu žaloby přímo nepotvrdil, ovšem podotknul, že vždy dodržuje platné smlouvy a že doufá v jejich dodržení i ostatními stranami.

Hlasy v paddocku naznačují, že největší problém neleží přímo v nových pravidlech, ale v osobě šéfa FIA Mosleyho a jeho diktátorského přístupu, který spíše škodí, než aby pomáhal. Nejmenovaný týmový šéf měl prohlásit, že Mosley byl vždy hlavním trnem v oku týmů a že celý sport se uklidní teprve v okamžiku, kdy odejde. Přestože Mosley zatím nic nepotvrdil, očekává se v říjnu jeho znovuzvolení.
Podle vyjádření Mosleyho mluvčího se nechystají ani ústupky v rozporuplných pravidlech pro příští rok: „Nikdy nemrknul. Týmy mají silného vůdce silného řídícího orgánu, který hraje jako vždy tvrdě. Je pro ně těžké přijmout, že Max má v této věci pravdu.“

FOTA navíc taky nevypadá tak jednotně, jak se při výhružkách o odchodu z F1 zdálo. Z avizovaného odchodu 7 týmů je jich jen 5, McLaren pravděpodobně přihlášku podá a BMW ustoupilo z odvážných prohlášení z uplynulých týdnů. „Musíme být pozitivní, musíme si věřit a musíme dojít k dohodě, protože pro nikoho nemá smysl ničit základy, které máme,“ řekl šéf týmu Theissen.
U BMW totiž nastala přesně ta situace, kterou Mosley předvídal už dříve. Správní radě se nelíbí postup vedení týmu a jeho boj proti snižování nákladů.

Dohoda týmů bude asi extrémně zajímavá, jejich zájmy jsou na první pohled až moc odlišné. Zatímco menším týmům jako Williams rozpočtové stropy vyhovují, McLaren si nemůže příliš vyskakovat podobně jako vedení týmu BMW, Ferrari a Toyota zůstávají kategoricky proti jakémukoliv omezení.
Na rozpočty by měli dohlížet odborníci ve forenzním účetnictví, ale Ferrari nevěří, že je něco takového možné. „Jak se tito účetní dozví, jestli brazilský Fiat nepracuje na motoru pro tým? Nebo továrna Chrysleru někde jinde ve světě, když má s nimi teď Fiat dohodu? Vstoupili bychom do světa sporů,“ řekl zdroj z týmu.

V souvislosti s těmito událostmi jsou zajímavé ještě dvě věci. Podle španělských médií je odchod Renaultu z F1 hotovou věcí, o které už rozhodnul samotný šéf Carlos Ghosn. Prohlášení má přijít až na konci sezóny. Důvodem má být ekonomická krize, Mosley, odchod ING a odchod Fernanda Alonsa.
Tou druhou je nejasný postoj k vetu Ferrari. Podle Franka Williamse se o něm ostatní dozvěděli až nyní, podle Theissena o něm věděli už dříve a podrobnosti se objevily v roce 2008 při vzniku FOTA (Theissen s tím mimochodem souhlasí a je rád, že ho Ferrari využívá ve prospěch všech) a ze článku BBC z 2. března 2005 o něm mohl vědět celý svět na samotném počátku. Znamená to snad, že týmy nečtou denní tisk?
Z článku mimochodem vyplývá, že Ferrari podpisem Concordské dohody získalo právo veta, roční příjem od FOM ve výši 67 milionů dolarů ještě předtím, než začne rozdělování odměn mezi všechny týmy a vyšší odměny i když skončí na posledním místě Poháru konstruktérů.
Vytisknout

Diskuze: Další žaloba na obzoru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams, Frank

Rozpočtový strop podporují tři týmy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud